|
|
#61 |
|
Legende
|
Tsjech Stybar klopt De Knegt in Harderwijk
De openingscross van het Nederlandse veldritseizoen in Harderwijk is zaterdag gewonnen door de Tsjech Zdenek Stybar van Fidea. De regerende wereldkampioen bij de beloften bleef de Nederlandse elitekampioen Gerben de Knegt nipt voor. De Italiaan Marco Velo eindigde als derde, de Spanjaard Isaac Suarez als vierde en onze landgenoot Tim Vannuffel was vijfde.
Richard Groenendaal had last van zijn maag en kon zich niet met de strijd om de podiumplaatsen bemoeien. Uiteindelijk werd hij achtste. De Spanjaard Isaac Suarez en de Nederlander Thijs Al braken de wedstrijd open. Dit duo werd in de kraag gevat door een groep favorieten, van wie Stybar en De Knegt de sterkste indruk maakten. Het tweetal was echter niet in staat definitief weg te rijden van een handvol concurrenten. Net toen het naar een sprint leek te gaan, wist de Tsjech alsnog een klein gaatje te slaan en solo naar zijn eerste seizoenzege te rijden. De Knegt baalde behoorlijk van zijn tweede plaats. "Ik was lichamelijk niet helemaal in orde, maar voelde wel dat ik voor de zege mee kon doen. Net voor de sprint kreeg ik echter een zetje van Stybar, waardoor ik even stil kwam te staan. Op dat moment was de race gelopen." De Knegt nam het de Tsjech niet erg kwalijk. "Als ik wel honderd procent was geweest, hoefde de laatste ronde de beslissing niet te brengen. Dan was ik wel alleen weggereden. Hij wilde ook graag winnen." Uitslag: 1. Zdenek Stybar (Tsj/Fidea) 2. Gerben De Knegt (Ned) 3. Marco Velo (Ita) 4. Isaac Suarez (Spa) 5. Tim Vannuffel (BEL) </STRONG></EM></U></I></B>
|
|
|
#62 |
|
Geblokkeerde account
|
Deed Nijs en Wellens niet mee, Stybar wordt vlg mij een grote ?.
|
|
|
|
|
|
#63 |
|
Legende
|
Nys straalt in Zonhoven
Sven Nys heeft voor het tweede jaar op rij de veldrit van Zonhoven gewonnen. Hij haalde het in Limburg voor Erwin Vervecken en Sven Vanthourenhout.
Na een blitzstart van de Tsjech Kamil Ausbuher nam Sven Nys over, maar wegrijden van de concurrentie zat er niet meteen in. "Er stond te veel wind om lange tijd alleen te moeten rijden", aldus de Belgische kampioen. En dus duldde Nys het gezelschap van Niels Albert, Erwin Vervecken en Sven Vanthourenhout. Een kwartet dat in de vierde van de tien af te leggen ronden het gezelschap kreeg van Klaas Vantornout en Bart Aernouts. Bart Wellens kreeg de kloof pas drie ronden van het einde dicht, nadat Albert een tijdlang alleen op kop gereden had. De zevenkoppige leidersgroep werd door een demarrage van Nys in de voorlaatste ronde helemaal uit elkaar geslagen. Alleen Vanthourenhout was bij machte om het tempo van Nys te volgen. Maar in de slotronde moest ook de West-Vlaming passen en voor de tweede plaats zelfs nog Vervecken laten voorgaan. Wellens werd vierde. "De beste heeft gewonnen", sprak wereldkampioen Vervecken na afloop. "Toen Nys demarreerde had ik me net vast gereden in het zand. Maar ook zonder die hapering had ik hem wellicht niet kunnen volgen, laat staan kloppen." Voor Nys is het de derde zege van het seizoen na Erpe-Mere en de WB-cross van Aigle. 1. Sven Nys (Rabobank/Baal) 59:40 2. Erwin Vervecken op 0:09 3. Sven Vanthourenhout 0:12 4. Bart Wellens 0:25 5. Niels Albert 0:37 6. Klaas Vantornout 0:43 7. Bart Aernouts 0:48 8. Francis Mourey (Fra) 1:44 9. Steve Chainel (Fra) 1:46 10. Radomir Simunek (Tsj) 2:02
|
|
|
#64 |
|
Legende
|
Stybar klopt Vervecken in Ardooie
Zdenek Stybar (Fidea) heeft de Kermiscross in Ardooie gewonnen. De Tsjechische beloftenwereldkampioen haalde het in deze A-veldrit in een spurt met vier voor zijn ploegmakkers Erwin Vervecken, Klaas Vantornout en Bart Wellens. Vijfde werd Sven Vanthourenhout.
In de eerste ronde zonderden Vantornout en Stybar zich af van het pak. De twee ploegmakkers kregen snel het gezelschap van Wellens, Vervecken en Vanthourenhout, de enige niet-Fidearenner bij die vijf leiders. Het peloton, waarin Niels Albert en Nederlander Gerben de Knegt het tempo regelden, volgde dan op een halve minuut. Net over halfkoers trachtte Vanthourenhout aan te vallen, maar hij kreeg net op dat moment af te rekenen met pech en moest met een afgesprongen tube zelfs even aan de kant. Meteen waren de vier kanshebbers op de zege gekend. In dat kwartet werden echter geen geschenkjes uitgedeeld. In de spurt voor de eindzege was de Stybar de sterkste voor wereldkampioen Vervecken. Toptwintig Ardooie (58 deelnemers): 1. Zdenek Stybar (Tsj) in 59:07 2. Erwin Vervecken z.t.; 3. Klaas Vantornout 4. Bart Wellens 5. Sven Vanthourenhout op 0:21 6. Kamil Ausbuher (Tsj) 0:23 7. Niels Albert 8. Dieter Vanthourenhout 0:27 9. Gerben de Knegt (Ned) 0:29 10. Marco Bianco (Ita) 11. Jan Soetens 0:58 12. Tim Van Nuffel 13. Davy Commeyne 14. Wilant Van Gils (Ned) 15. Arne Daelmans 16. Bjorn Traen 1:04 17. Maxime Lefebvre (Fra) 18. David Seco (Spa) 1:19 19. Nico Clarysse 20. Wim Jacobs 1:23 hln.be
|
|
|
#65 |
|
Legende
|
Radomir Simunek verrast Bart Wellens in Tabor
Radomir Simunek heeft de derde manche van de wereldbeker gewonnen. In Tabor versloeg de Palmans-Sapimrenner Bart Wellens met een handvol seconden na een spannend duel. De derde plaats was weggelegd voor Erwin Vervecken
Een grote omvangrijke groep was nog samen na de eerste ronde. Gerben De Knegt regelde het tempo gevolgd door de Tsjechen Simunek, Ausbuher en Mlynar. Sven Nys, Erwin Vervecken en Bart Wellens wisten zich in het gewriemel ook vooraan te houden. Ronde twee viel te beurt aan Sven Nys. De leider in het UCI-klassement trok de rest op het lint maar kon geen afstand nemen. Wat Nys niet lukte, kon Bart Wellens wel bewerkstelligen. De Fideakopman nam een kleine tien seconden voorsprong. Enkel Radomir Simunek had een passend antwoord op de machtsontplooiing van Wellens. Fidea in blok Dankzij uitstekend afstoppingswerk van Vervecken wist het leidersduo de voorsprong te vergroten naar twintig seconden. De niet minder dan 30-man sterke kopgroep werd op het einde van de vierde ronde uitgedund door beukwerk van Sven Nys. Samen met zijn ploegmaats Vanthourenhout en Aernouts poogde de Belgisch kampioen het gat te dicht maar het verschil kwam niet onder de 25 seconden. Op vier ronden van het einde leek de wedstrijd gereden. Wellens schudde nog eens een snelle ronde uit de benen en wist de bonus tot een kleine veertig seconden uit te bouwen. Toen Nys zich iets verder liet uitzakken gooide Vervecken het tempo op zijn beurt de hoogte in. De wereldkampioen wist de Belgische kampioen met een achterstand van een tiental seconden op te zadelen. Radomir Simunek in de sporen van vader Vervecken en Stybar wisten zich in de finale nog te ontdoen vande rest. De twee leiders lieten de actie van de twee wereldkampioenen niet aan hun hart komen. Wellens en Simunek gingen samen de laatste ronde in met een bonus van 35 seconden van de terug samengekomen achtervolgers. In de laatste ronde versnelde Simunek van de kop af. Bart Wellens had geen passend antwoord meer op de aanval van de Tsjech die zijn eerste wereldbekerzege uit zijn nog jonge loopbaan wist te boeken. Uiteindelijk werd er nog gesprint voor de derde stek. Daarin toonde Vervecken zich de snelste. 1 RadomirSIMUNEK 1U03'39" 2 ![]() Bart WELLENS 10" 3 ![]() Erwin VERVECKEN 34" 4 ![]() Klaas VANTORNOUT 35" 5 ![]() Sven NYS 6 ![]() Zdenek STYBAR 7 ![]() Sven VANTHOURENHOUT 40" 8 ![]() Kamil AUSBUHER 42" 9 ![]() Gerben DE KNEGT 44" 10 Bart AERNOUTS 46" Cyclo-cross.info De eerste hele grote zege is binnen voor de jonge Simunek, dit kan het begin worden van een eigen topic. Op het einde van de televisiereportage konden we nog net een stukje van het volkslied horen bij de huldiging van het podium.
|
|
|
#66 |
|
Legende
|
Simunek: "Een droom"
Voor Radomir Simunek was het na een wedstrijd in Mlada Boleslav zijn tweede overwinning van het seizoen. Wat voor een overwinning overigens voor de ploegmakker van Niels Albert bij Palmans-Sapim-Collstrop. Het was exact twee jaar geleden (Kamil Ausbuher in Tabor) dat nog een niet-Belg een wedstrijd voor de Wereldbeker gewonnen had. "Wellens niet meer zo fris" "Een droom", aldus de jonge Tsjech. "De voorbije wedstrijden was ik altijd al goed mee van bij de start maar daarna zakte ik meestal weg omdat ik nog te jong ben en nog niet voldoende kracht heb. Op dit kurkdroge parcours kon ik me echter handhaven in het spoor van Wellens. Ik kon zelfs overnemen nadat hij de kloof gemaakt had. In de tweede wedstrijdhelft kreeg ik in de gaten dat Wellens niet meer zo fris was als hij wilde doen geloven. Toen groeide het besef dat ik kon winnen. Vandaar mijn overtuiging in de slotronde dat ik het moest proberen. Met succes." hln.be 28/10/06 16u41
|
|
|
#67 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Dit is een prachtige zege!!! Zeker voor iemand die nog maar net 23 jaar geworden is (6 september).
proficiat |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Geblokkeerde account
|
Reed Simunek zondag in St Michielsgestel niet mee?.
Daar was Nijs weer eens oppermachtig. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Jawel hoor. Hij werd daar 12de, wat zo slecht nog niet is na die zware inspanning van zaterdag.
|
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Sint-Michielsgestel: Albert bij de beloften
http://www.cyclocross.info/index.php?selectie=nieuws&taal=nl&deel=2&artikelid =2276&referrer=hotnews 1. Niels Albert 2. Zdenek Stybar ![]() 3. Dieter VANTHOURENHOUT 4. Jean-Pierre DRUCKER 5. Tom MEEUSEN 6. Eddy VAN YZENDOORN ![]() |
|
|
|