![]() |
|
|
#251 |
|
Legende
|
Ordina Open: Krajicek wint weer eens
Michaëlla Krajicek heeft na een spannende partij de tweede ronde bereikt bij de Ordina Open, het grastoernooi van Rosmalen. De Nederlandse tennisster versloeg de Japanse Ai Sugiyama in drie sets: 6-1 5-7 7-6 (7).
Voor Krajicek was het de tweede zege van het jaar na een pijnlijke reeks van tien nederlagen. In de tweede ronde treft ze de Indiase Sania Mirza die de als vijfde geplaatste Italiaanse Flavia Pennetta uitschakelde. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Moderator
|
Eindelijk heeft Krajicek haar veerkracht een beetje terug
Bron: De Volkskrant - Noor Tonkens - 17 juni 2008 ROSMALEN - Michaëlla Krajicek is langzaam op de weg terug. In haar partij uit de eerste ronde van de Ordina Open stond Krajicek er eindelijk weer, al is ze nog lang niet de oude. Vorige week doorbrak Krajicek in Birmingham de troosteloze reeks verliespartijen waarmee ze het jaar was begonnen. Ze verloor op Roland Garros haar tiende wedstrijd op rij en haar zelfvertrouwen daalde in Parijs tot een historisch dieptepunt. Vechtend tegen de tranen stond ze de pers te woord, maar een week later kwam in Engeland eindelijk die verlossende eerste zege. Hoe belangrijk die was, werd duidelijk toen Krajicek maandag in Rosmalen het center court betrad. Een paar weken geleden stond er in Parijs nog een dood vogeltje op de baan, maar Krajicek bewees in Rosmalen dat ze het tennissen – en het vechten – nog niet is verleerd. Haar tegenstandster Ai Sugiyama kan op gras goed uit de voeten. De nummer 38 van de wereld is met 32 jaar een routinier en bereikte in 2004 al eens de kwartfinales op Wimbledon. Toch won Krajicek de eerste set gemakkelijk met 6-1 en liep ze in de tweede snel uit naar 4-2. Op 4-3 kwam ze op de service van Sugiyama 15-40 voor, maar ze verloor plotseling de controle over de wedstrijd en haar emoties, waardoor de Japanse de set alsnog naar zich toetrok (7-5). In de derde set bleef Krajicek meer moeite met zichzelf dan met de Japanse houden. Ze smeet met haar racket en liet het hoofd hangen, zoals ze dat het hele jaar al had gedaan. Krajicek: ‘Ik zat met m’n hoofd nog in die tweede set, want ik had zo veel breakkansen gehad, te veel om er niet één ervan nog te benutten. Daar ging het een beetje mis. Ik werd wat negatiever en was te kritisch over mezelf.’ Sugiyama liep uit naar een 5-2-voorsprong en kreeg bij 5-4 op de service van haar tegenstandster een matchpoint. Krajicek zou een paar weken geleden zo’n dreun niet meer te boven zijn gekomen, nu liet ze zien dat ze haar veerkracht weer een beetje terugheeft. Ze produceerde drie aces op rij en won de game. De set liep uit op een tiebreak, waarin Krajicek drie matchpoints verspeelde. Op de vierde sloeg Sugiyama een dubbele fout en zo kreeg Krajicek haar tweede winstpartij van 2008 een beetje cadeau. Krajicek, lachend: ‘Ik dacht bij mezelf: ik zou het helemaal niet erg vinden als ze een dubbele fout slaat. Het is misschien de raarste manier om een wedstrijd te beëindigen, maar ik vond het niet erg.’ De overwinning is goed voor haar zelfvertrouwen. ‘Ik was niet echt blij met de loting, want zij speelt goed op gras en ik wist dat het lastig zou worden. Maar ik speelde de eerste set, en in het begin van de tweede, drie klassen beter dan zij. Dat draaide in een paar punten helemaal om en in de tweede set liet ik het een beetje uit mijn handen glippen. Maar ik denk dat ik mentaal redelijk sterk was in de derde set en vooral in de tiebreak. Dat is zeker goed voor mijn zelfvertrouwen.’ Martin Verkerk, verliezer in de eerste ronde, zegt, ‘Ik heb veel respect voor de manier waarop Michaëlla zich hier doorheen heeft geknokt. Voor haar zelfvertrouwen is dit heel belangrijk. Een potje winnen kan heel veel met je doen, dat weet ik als geen ander.’ |
|
|
|
|
|
#253 |
|
Legende
|
Eastbourne: Vaidisova uitgeschakeld
Nicole Vaidisova is in de eerste ronde van het grastoernooi van Eastbourne uitgeschakeld. De als zevende geplaatste Tsjechische ging met 6-2, 6-4 ten onder tegen Olga Govortsova uit Wit-Rusland. Vaidisova haalde vorig jaar nog de kwartfinale op Wimbledon, maar kon het tegen de nummer 36 van de wereld niet bolwerken.
nusport.nl |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Legende
|
Ordina Open: Krajicek ook in dubbelspel door
Michaëlla Krajicek heeft op de Ordina Open ook de tweede ronde van het dubbelspel bereikt. Met haar Nieuw-Zeelandse tennispartner Marina Erakovic versloeg ze dinsdag in Rosmalen de Zuid-Afrikaanse Kelly Anderson en de Amerikaanse Robin Stephenson: 6-1 6-1. In de tweede ronde treffen ze het Nederlandse koppel Arantxa Rus en Nicole Thijssen.
Robin Haase en Igor Sijsling waren dinsdag niet zo succesvol. Zij verloren in de eerste ronde met 6-4 5-7 en 10-5 van de Tsjechen Jaroslav Levinsky en David Skoch. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Legende
|
Ordina Open: Krajicek overtuigend naar kwartfinales
Michaëlla Krajicek heeft overtuigend de kwartfinales van de Ordina Open bereikt. De Nederlandse tennisster versloeg in de tweede ronde van het grastoernooi in Rosmalen Sania Mirza uit India met twee keer 6-2.
Krajicek speelt in de kwartfinales tegen de winnares van de partij tussen de Thaise Tamarine Tanasugarn en de Amerikaanse Ashley Harkleroad. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#256 |
|
Legende
|
Stepanek mogelijk niet naar Wimbledon
De Tsjech Radek Stepanek (29) heeft zich teruggetrokken uit het grastoernooi van Nottingham. De nummer 15 van de wereld heeft een ribblessure en vreest dat zijn deelname aan Wimbledon in het gedrang komt.
In Nottingham was Stepanek, de nummer 15 van de wereld, het eerste reekshoofd. Dinsdag klopte hij de Amerikaan John Isner in de eerste ronde in twee sets (6-3, 6-2). Na de wedstrijd kreeg Stepanek de diagnose dat hij een spierverrekking had opgelopen. De Tsjech probeerde toch te trainen, maar kon de pijn niet verdragen en past voor de achtste finales. Radek Stepanek speelde het tornooi in Nottingham als voorbereiding op Wimbledon. Zijn deelname aan het meest prestigieuze grastoernooi valt door de ribblessure mogelijk in het water. "Dit gebeurt op een slecht moment. Ik voel dat ik goed speel en doe mijn best om terug in de top 10 te raken", zei de Tsjech. Vorig jaar strandde Stepanek op Wimbledon in de eerste ronde, in 2006 haalde hij de kwartfinales. sporza.be |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Legende
|
Ordina Open: Krajicek dubbel succesvol
Michaëlla Krajicek heeft woensdag op de Ordina Open de halve finales van het dubbelspel bereikt. Ze won met haar Nieuw-Zeelandse tennispartner Marina Erakovic overtuigend van Arantxa Rus en Nicole Thijssen:
6-2 6-1. Krajicek en Erakovic spelen voor een plek in de finale tegen de Roemeense Andreea Ehritt-Vanc en de Thaise Tamarine Tanasugarn. Tanasugarn is tevens haar volgende tegenstandster in het enkelspel. telesport.nl Na haar zege in het enkelspel gaf ze nog volgend commentaar: „Dit is echt super, zeker omdat het in Nederland is. Ik kijk uit naar de kwartfinales.” Ze vond het ook heerlijk dat ze Mirza op de baan eenvoudig de baas was. „Na die hele moeilijke eerste ronde is dit lekker. We hebben een beetje hetzelfde type spel, maar ik was meer steady vandaag.” |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Legende
|
Kwartfinale eindstation Krajicek, wel door in dubbel
Michaëlla Krajicek is er niet in geslaagd de halve finales van de Ordina Open te bereiken. De Nederlandse, die weer terug is na een mindere periode, verloor in de kwartfinale van Tamarine Tanasugarn in drie sets: 6-3 3-6 4-6.
Krajicek heeft volgende week op Wimbledon veel punten te verdedigen. De 19-jarige tennisster bereikte vorig jaar de kwartfinale op het heilige gras. telesport.nl Michaëlla Krajicek heeft donderdag met haar Nieuw-Zeelandse partner Marina Erakovic zonder te spelen de finale van het dubbeltoernooi bij de Ordina Open bereikt. De Roemeense Andrea Ehritt-Vanc en de Thaise Tamarine Tanasugarn trokken zich terug. In de finale van het grastoernooi in Rosmalen treffen Krajicek en de door Michiel Schapers getrainde Erakovic de Lets/Duitse combinatie Liga Dekmeijere/Angelique Kerber. telesport.nl |
|
|
|
|
|
#259 |
|
Legende
|
Goetzke schiet Krajicek te hulp
Aan de hand van Rohan Goetzke, de voormalige coach van haar broer Richard, zette Michaëlla Krajicek de afgelopen tien dagen haar beste resultaten van het jaar neer. Ze werd donderdag in de kwartfinale van de Ordina Open weliswaar uitgeschakeld, maar haar optreden in Rosmalen stemt gematigd positief.
Het jaar van Krajicek verliep tot voor kort dramatisch. Ze moest rust nemen vanwege een polsblessure en won in 2008 geen enkele partij. Op Roland Garros bracht ze haar score op 0-10 en stortte ze ter plekke bijna in. Ze zat er doorheen en vertelde dat ze een psycholoog in de arm had genomen, met wie ze vooral over haar privéleven praatte. Ze zei ook dat ze had besloten naar Nederland te verhuizen. Ze woont nu in Tsjechië bij haar ouders, maar zou het tuinhuis van haar broer Richard in Muiderberg betrekken. Ook had ze een Nederlandse fulltime tenniscoach op het oog, wiens naam ze na Wimbledon bekend zou maken. Een paar dagen later nam ze die woorden terug. Er was nog geen coach in beeld en voorlopig zouden broer Richard en Rohan Goetzke, technisch directeur van de tennisbond, haar begeleiden. Niet veel later besloot ze voorlopig toch maar niet te verhuizen. Goetzke, die met Richard Krajicek grote successen beleefde, reisde vorige week met Michaëlla naar het toernooi van Birmingham. ‘Wat kan jou het schelen’, was de reactie van de Australiër geweest op de tien nederlagen op rij. Blijkbaar was die relativering precies wat Krajicek nodig had. In Birmingham boekte ze op gras de eerste zege van het jaar. Het bleef weliswaar bij die ene overwinning, maar de ban van het verliezen was gebroken. Deze week begon Krajicek in Rosmalen, op het gras waar ze zich sowieso beter thuis voelt dan op gravel, voortvarend. Ze leek tegen de Japanse Sugiyama in twee sets gemakkelijk op de winst af te stevenen. Toch gaf ze de partij plotseling uit handen. Ze stelde de zege pas in de tiebreak van de derde set veilig. Maar de veerkracht die ze liet zien – ze overleefde in die derde set een matchpoint tegen – stemde positief. Ze vocht zich naar een overwinning en dat deed haar goed. In haar tweede partij won ze overtuigend en gemakkelijk met 6-2, 6-2 van Sania Mirza uit India. Donderdag leek er weer geen vuiltje aan de lucht. Tegen de Thaise Tamarine Tanasugarn liep alles op rolletjes. Krajicek won de eerste set gemakkelijk met 6-3, maar daarna ging het mis. ‘Mijn gevoel was de hele wedstrijd al niet goed, ook niet in die eerste set. Het is een stom excuus, maar ik had veel last van de wind en ik voelde me niet lekker op de baan. Daarna ging zij steeds beter spelen en ging het met mij de andere kant op.’ Krajicek verloor met 6-3, 3-6, 4-6. ‘Ik zat er doorheen. Ik kon het op het laatst niet meer opbrengen te vechten tegen de wind, tegen haar en nog het meest tegen mezelf. Als ik beter had gespeeld, had ik de wedstrijd misschien kunnen omdraaien. Het ging gewoon niet vandaag, maar ik houd een positief gevoel over aan dit toernooi.’ De samenwerking met Goetzke lijkt haar goed te doen. Hij zit ontspannen in de spelersbox en straalt rust uit, op het laconieke af. ‘Hij is heel relaxed en dat is belangrijk voor mij. Hij brengt rust in mijn spel en daarnaast heeft hij natuurlijk super veel verstand van tennis.’ Goetzke zal Krajicek volgende week ook tijdens het toernooi op Wimbledon bijstaan. In Londen bereikte Krajicek vorig jaar de kwartfinales, wat betekent dat ze verder zal zakken op de wereldranglijst als ze dat spectaculaire resultaat in deze editie niet evenaart. Toch voelt ze geen extra druk. ‘Ik kijk uit naar het toernooi en ik maak me niet druk om de ranking.’ Krajicek is nog altijd zoekende naar haar beste tennis en haar zelfvertrouwen. Toch lijkt de hand van Goetzke merkbaar. Krajicek zit beter in haar vel. ‘Dat kun je ook wel aan mij zien, denk ik, want als het niet goed met me gaat, kan ik dat niet verbergen.’ volkskrant.nl |
|
|
|
|
|
#260 |
|
Legende
|
Wimbledon: Krajicek loot dubbelpartner
Michaëlla Krajicek speelt in de eerste ronde op Wimbledon tegen een voor haar bekende tegenstander. Marina Erakovic, nummer 54 van de wereld, is op het Londense gras de tegenstander voor de Nederlandse.
Erakovic is deze week Krajiceks partner in het damesdubbelspel tijdens de Ordina Open in Rosmalen. De twee bereikten daar de finale. Vrijdag nemen zij het op tegen het Lets/Duitse duo Liga Dekmeijere/Angelique Kerber. Het koppel zal op Wimbledon ook in het dubbelspel in actie komen. Krajicek speelde dit jaar in Miami al een keer tegen Erakovic in het enkelspel. Die partij werd gewonnen door de Nieuw-Zeelandse. telesport.nl |
|
|
|