het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-03-07, 10:28   #101
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
WK schaatsen per afstand

Gisteren is in Salt lake city Amerika het WK schaatsen per afstand van start gegaan.
De eerste afstanden zijn gereden en beide gewonnen door nederlandse deelnemers.
De overwinning op de 1500 meter bij de dames ging naar Irene Wust en bij de heren won Sven Kramer de 5000 meter.

En dan is het vanavond tijd voor de 2 Tsjechiesche deelneemsters om te laten zien tot wat ze in staat zijn op de 3000 meter.

Andrea Jirku start in de 3de rit tegen Rokita(oos).
Martina Sablikova zal in de laatste rit aantreden tegen Anschutz(duit).

Voor meer info betreffende loting en uitslagen:
www.knsb.nl

Laatst aangepast door jolanda berben; 09-03-07 om 10:38.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-03-07, 13:04   #102
Actief Lid

Vtipil's avatar

Nationaliteit:
Helaas voor de mensen in Tsjechie, alleen de 5000m wordt zondag uitgezonden op CT 4.
Vtipil is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-03-07, 22:39   #103
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
De 3000 meter is zojuist gewonnen door Martina Sablikova in 'n tijd van 3.58.09.
Verassend 2e werd Renate Groenewold, die in het voorseizoen nog goed mee kon komen, maar door wederom vele ziektes dit seizoen tegenvallende prestaties neer zette.
Cindy Klassen eindigde als 3e in 'n tijd van 3.58.50
Andrea Jirku werd 15e in 4.09.14
Vooral de laatste rondjes bleken wederom zwaar.
Mooi vooruitzicht wat betrefd de 5000 meter van zondag.
Oud 09-03-07, 22:46   #104
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Nieuwe winst in Salt Lake City

SALT LAKE CITY -
Renate Groenewold zorgde vrijdag op de 3000 meter op het WK afstanden in Salt Lake City voor een daverende verrassing.

De schaatsster eindigde in een Nederlands record: 3.58, 41 als tweede achter de Tsjechische Martina Sábliková, 3.58,09.

De derde plaats werd een prooi voor de Canadese Cindy Klassen: 3.58,50.

De omhelzing tussen Martina en trainer Novak was er één om in te lijsten. De tranen kwamen in de ogen van de oude grijsaard. Het was een wederzijdse knuffel die er echt een was. Toen het volkslied moest ten hore gebracht worden, vielen enkel de eerste noten wat opnieuw die aangename lach op het gezicht van een dolgelukkige Martina toverde.

Laatst aangepast door Freddy2005; 10-03-07 om 00:29.
Reden: foto toegevoegd
Freddy2005 is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-03-07, 23:23   #105
Actief Lid

Jay62's avatar

Nationaliteit:
Ik heb de westrijd gezien en ik was erg trots op Martina...Dat was echt geweldig.
Jay62 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-03-07, 09:24   #106
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
Freddy2005 schreef:
Bericht bekijken
SALT LAKE CITY -
Renate Groenewold zorgde vrijdag op de 3000 meter op het WK afstanden in Salt Lake City voor een daverende verrassing.

De schaatsster eindigde in een Nederlands record: 3.58, 41 als tweede achter de Tsjechische Martina Sábliková, 3.58,09.

De derde plaats werd een prooi voor de Canadese Cindy Klassen: 3.58,50.

De omhelzing tussen Martina en trainer Novak was er één om in te lijsten. De tranen kwamen in de ogen van de oude grijsaard. Het was een wederzijdse knuffel die er echt een was. Toen het volkslied moest ten hore gebracht worden, vielen enkel de eerste noten wat opnieuw die aangename lach op het gezicht van een dolgelukkige Martina toverde.
Hoe is oud is trainer Novak, heeft hij een schaats achtergrond ?
Henricus is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-03-07, 10:26   #107
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Bochten rijden op de rechte stukken

Dit schreef Vašek vorig jaar,

Citaat:
Vašek schreef:

Petr Novak, haar eerste en tot nu toe enige coach, vertelt dat ze om de vijf meter viel. Dat was acht jaar geleden. .....

Ze is dagelijks met haar trainer Novak, een oud-schaatser en voormalig fabrieksarbeider, in de ochtenduren op het ijs .....

Al die tijd heeft ze een één-op- éen relatie met coach Petr Novak. Een huisvriend, want zijn vrouw en de moeder van Martina Sablikova zijn vriendinnen. ‘Ik ben gevraagd haar te trainen.’

Novak, die tegenwoordig in dienst is van de legerclub Dukla uit Praag, heeft haar ouders een olympische titel voor Martina Sablikova in het vooruitzicht gesteld.....

SALT LAKE CITY - Voor een gewaagde voorspelling deinst Petr Novak niet terug. Waarom zou hij? De 59-jarige trainer van Martina Sablikova werd jaren versleten voor een zonderling, omdat hij geloofde dat een land zonder fatsoenlijke ijsbaan sterke schaatsers kon voortbrengen. Toch kreeg hij gelijk. Sablikova werd in januari Europees kampioene allround, als eerste Tsjechische.

Het was slechts het begin, meent Novak. Hij verwacht dat zijn 19-jarige pupil de komende dagen, bij de WK afstanden in Salt Lake City, de grenzen van het mogelijke zal verkennen. Zij is dit seizoen van uitzonderlijke klasse op de lange afstanden. Vooral op de 5 kilometer, de afstand waarop ze vierde werd bij de Olympische Spelen, tartten haar tijden soms de verbeelding. Bij de WK allround reed ze de concurrentie op ruim tien seconden.

Novak is ervan overtuigd dat Sablikova komend weekeinde het vijf jaar oude wereldrecord van Claudia Pechstein (6.46,91) ruimschoots kan verbeteren. ‘Als het ijs hier net zo snel is als in Calgary, kan ze sneller dan 6.40 rijden’, zegt Novak, terwijl zijn blik heen en weer gaat tussen zijn stopwatch en zijn pupil op de ijsbaan. Tot zijn vreugde rijdt Sablikova in een uiterst beheerst tempo vlakke rondjes van 32 seconden. ‘Het ijs is snel.’

Volgens Novak maakt de Tsjechische, die afgelopen weekeinde de wereldbeker lange afstanden op haar naam schreef, een ‘normale’ ontwikkeling door. Hij heeft haar als 10-jarige onder zijn hoede genomen en gekneed tot wie ze nu is.

Novak beschouwt haar niet als een ongewoon talent, maar meent dat arbeid de sleutel tot haar succes is. ‘Iedereen zegt dat Martina een uitzonderlijk talent is. Voor mij draait het om het hart en het hoofd. Ze wil hard werken. Daar gaat het om.’

De tengere, pezige Sablikova, die geen vreemde talen beheerst, is fysiek in staat tot het verrichten van ongewoon veel arbeid. Bij gebrek aan ijs traint ze, net als Chad Hedrick, veel op rolschaatsen. Afgelopen zomer bleef ze volgens Novak ongeslagen in een circuit van Tsjechische skeelerwedstrijden, op afstanden van 25 tot 42 kilometer.

Maar werklust is niet het enige geheim van Sablikova. Ze valt op door haar ongebruikelijke bochtentechniek. Ze maakt ongewoon veel slagen en trekt de bocht door op het rechte eind. In plaats het rondje op te delen in 200 meter rechtuit en 200 meter linksaf, maakt ze een verdeling van 280 en 120 meter. Na elke bocht gaat ze door met overstappen tot ze zo’n 40 meter op het rechte stuk is.

‘Het is voor mij moeilijk hierover te praten’, zegt Novak. ‘Dit is ons geheim. We zijn voor gek versleten. Velen hebben gezegd dat we hiermee moesten stoppen, jaren geleden al. Maar ik heb er altijd in geloofd. Het is een ontwikkeling van jaren geweest. Iedereen in mijn groep doet het. Wij brengen de nieuwe techniek.’

Novak twijfelt niet aan de methode, aangezien Sablikova op de 3 en de 5 kilometer al bijna de snelste aller tijden is. Dat is, gezien de situatie van het Tsjechische schaatsen, opmerkelijk. In Tsjechië zijn volgens de trainer, inclusief hijzelf, niet meer dan 25 actieve schaatsers. De meesten maken deel uit van de trainingsgroep die hij heeft opgezet en waarbij hij diverse functies vervult. Behalve trainer is hij fysiotherapeut, chauffeur, mental coach, manager en ploegarts. Hij doet, kortom, alles alleen.

Financieel is het behelpen. Jaren heeft Novak eigen geld gestoken in zijn droom om Tsjechië tot een vooraanstaand schaatsland te maken. Pas dit seizoen, dankzij de successen van Sablikova, zijn Tsjechische sponsors geïnteresseerd geraakt. Daarvan profiteert ook de trainer.

‘Vijf jaar geleden, toen Martina nog niks was, heb ik haar voorgehouden dat ze de kans heeft om de beste van de wereld te worden. Toen heb ik met haar en haar ouders afgesproken dat als er geld zou worden verdiend, we ieder de helft zouden krijgen. Dus de helft van het sponsor- en prijzengeld is voor mij.’

Een vetpot is het volgens Novak nog allerminst. Hij schat zijn huidige inkomsten op een kleine 1000 euro per maand, want veel geld gaat naar de twaalf schaatsers tellende trainingsgroep waarvan ook Sablikova’s jongere broer Milan deel uitmaakt. De 15-jarige jongen heeft dit jaar al meegedaan aan de World Cup. ‘Martina heeft geen belangstelling voor geld. Ze wil gewoon de beste schaatsster zijn. Ze staat met beide voeten op de grond.’

Novak hoopt dat Sablikova nuchter blijft onder het succes, want haar indrukwekkende prestaties zijn in Tsjechië opgevallen. Afgelopen jaar was ze al genomineerd voor de titel sportvrouw van het jaar. Zij en Novak zijn door de premier uitgenodigd om na de WK op bezoek te komen. En er wordt gesproken over de aanleg van de eerste overdekte kunstijsbaan. ‘Martina is nu heel populair. Ik denk dat het volgend jaar nog beter met ons zal gaan.’

de volkskrant
Oud 10-03-07, 10:38   #108
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Sablikova koningin van 3 km

Martina Sablikova had dit seizoen de wereld al diverse keren gewaarschuwd voor haar ongelooflijke talent.

Omdat de concurrentie nog steeds geen antwoord heeft gevonden op de geldingsdrang van de tiener uit Tsjechië kon ze zich voor het eerst in haar loopbaan laten kronen tot wereldkampioene.

Dat ging ten koste van onder anderen Renate Groenewold, die een Nederlands record (3.58,41) neerzette. Daarmee verraste ze vriend en vijand omdat ze vorige week nog een antibioticakuur volgde vanwege een fikse verkoudheid. Ze werd nu tweede. Olympisch kampioene Ireen Wüst viel tegen. Lang lag de Brabantse op medaillekoers, maar ze stortte in de laatste rondjes in.

Wat de 19-jarige Sablikova dit schaatsjaar laat zien, verbaast vooral Geert Kuiper. In de zomer van 2005 nam de Fries de Tsjechische drie weken lang onder handen in een zogenoemde ‘Masterclass’, een idee van Marnix Wieberdink. De Apeldoorner Wieberdink ondersteunt sinds een jaar of drie schaatsers die geen geld hebben om te trainen. Met de steun van sponsors Kia en Hyundai was het mogelijk Kuiper in te huren.

,,Ik twijfelde destijds of Sablikova de wereldtop zou halen,’’ zei Kuiper gisteren. ,,Maar ze heeft het tegendeel bewezen. Ik had dit jaar zeker niet verwacht dat ze zou toeslaan op een allroundtoernooi, zoals in januari in Collalbo.’’

Kuiper was in de bewuste zomer van 2005 door de sprinters van TVM op straat gezet en kon pas na bemiddeling van Sven Kramer na de Winterspelen van Turijn weer terugkomen bij ’swerelds beste schaatsploeg. Ironisch genoeg staat hij nu dus weer Sablikova’s Nederlandse concurrenten als Wüst en Groenewold bij.

Kuiper: ,,Sablikova en haar trainer Petr Novak konden dus een kijkje nemen in de keuken van de Nederlandse schaatstop. Of ik daar nu spijt van heb? Nee. Zo werkt het niet. Ik was in die zomer aan niemand gebonden. Er waren dus geen tegenstrijdige belangen. Nu zou dat natuurlijk onmogelijk zijn.’’

In die kleine maand dat Sablikova in Nederland was – ze trainde op de atletiekbaan in Apeldoon en maakte gebruik van het zomerijs in Heerenveen – zocht Sablikova’s trainer Novak vooral bevestigingen. Bijvoorbeeld of de overstap van schaatsmerk Viking naar Maple wel een verstandige keus was. Kuiper: ,,Hij wilde met haar de ijzeren buis van Maple uitproberen. Denk jij dat dit goed is, vroeg hij? Ja, zei ik. En zo was ik eigenlijk voortdurend zijn vraagbaak. Waar het op neer kwam, was dat Novak wilde weten of hij met Sablikova op het goede spoor zat.’’

Er vielen Kuiper toen een paar dingen op aan Sablikova. ,,Ik vond dat Novak haar veel te hard liet trainen. Op haar enkels zit al een behoorlijke slijtage. Dat was raar bij een meisje van achttien. Maar Novak vond het prachtig haar honderd kilometer te laten skeeleren. Op de skeelerbaan van Heerde reed ze alle jongens eruit.’’

Novak wilde ook van Kuiper wat hij vond van Sablikova’s heupdraai in de bocht. Door die merkwaardige beweging maakt de Tsjechische in de bochten een extra slag ten opzichte van de rest. ,,Eigenlijk wilde hij haar dat afleren. Maar dat bleek juist haar kracht, vond ik.’’

Kuiper vermoedt dat Sablikova niet lang meegaat. ,,Dat is een boude uitspraak, ik weet het. Maar het kan heel goed zijn dat ze er na Vancouver mee stopt. Groeien naar de top is makkelijker dan stabiel blijven aan de top. Bovendien is ze erg afhankelijk van Novak. En andersom. De basis van het Tsjechische schaatsen is erg smal en op een gegeven moment gaat ze zich een keer tegen hem afzetten. Ze is nu nog jong, maar wat gebeurt er als ze wat ouder wordt? Bovendien doet Novak nu alles. Hij is haar masseur, chauffeur, noem maar op. Als hij wegvalt, wat blijft er dan over?’’

Maar voorlopig verdient Sablikova alle respect. ,,Martina is bij de dames de Sven Kramer van de lange afstanden. Niemand heeft haar klasse. Na drie afstanden op het EK (waar Wüst de titel verloor aan Sablikova) vond ik de marge tussen Wüst en Sablikova al niet zo groot. Ik was toen al niet gerust op een goede afloop. Maar goed, Wüst is ook nog jong, die kan zich ook nog ontwikkelen. Maar voorlopig is Sablikova onaantastbaar.’’

ad.nl
Oud 11-03-07, 22:11   #109
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Salt Lake City

Nieuw succes voor Martina op de 5000 meter met 6.45.61 een nieuw wereldrecord!!!!!!

Later meer !

Sáblíková má další zlato a světový rekord

En opnieuw traantjes bij trainer Novak tijdens het spelen van het volkslied, wat ditmaal direkt goed liep, en dat beiden meezongen.

Laatst aangepast door Freddy2005; 11-03-07 om 22:18.
Oud 11-03-07, 22:16   #110
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Wat 'n prachtige twee eenheid Martina en haar coach, ook Andrea Jirku zette overigens 'n hele mooie rit neer.
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels