het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 07-09-08, 13:09   #301
Actief Lid

doniati's avatar

Nationaliteit:
Wat prachtig is de douche geworden. Complimenten voor Kees.
Oud 07-09-08, 13:21   #302
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
kukel schreef:
Bericht bekijken
...Kijk, een doelbewuste beslissing om niet door te tegelen tot het plafond....
Kukel, ik ben benieuwd naar het "waarom je niet doortegelt tot het plafond"

(Ik moet komende dagen in mijn moeders nieuwe huis aanwezig zijn als er getegeld gaat worden. Maar het loopt helemaal niet soepel tussen ons en de door de badkamerleverancier aangeleverde aannemer. Die is nl. nu al 2 weken bezig en schiet niet op. En het is ook moeilijk communiceren met zijn Roemeense werknemers. Morgen gaan wij eens flink in discussie met die man over de voortgang)
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-08, 13:45   #303
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Het gebeurt niet vaak, maar hier een reactie van de klusser zelf.
Beste heer Kukel. Ons huisje is verre van haaks, strak of recht. De vloer leek met de waterpas horizontaal net als de muren. tegels laten je al snel de harde waarheid zien. Hoewel de vloer dus waterpas leek heb ik een verloop van ongeveer een cm. Voor het plavond had ik dit voorzien. Een tip van Jur van Camping Vidlak was om in dergelijke gevallen niet tot boven aan door te tegelen. Vandaar. Je kan nu ook goed zien dat het plavond "golft" maar zo dat het net niet stoort ten opzichte van de bovenkant van de tegels.
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-08, 14:13   #304
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Hilde wil je de klusser bedanken voor zijn antwoord.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-09-08, 14:20   #305
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Op de foto ziet het er in ieder geval super uit Kees!
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-08, 10:55   #306
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
het gaat steeds meer op een nederlands huis lijken ...
Oud 09-09-08, 11:35   #307
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
We dachten ook een overzichtsfoto te hebben waar ook de vloer opstaat. maar helaas.
Die houden jullie tegoed.

Inmiddels is het stralend weer. En dat komt ons zeer goed van pas. We gaan alvast te ruimen spullen verzamelen. Maar eerst gaat Kees voor de zekerheid langs de ASA om te proberen te weten te komen ,of ook alles geaccepteerd wordt wat wij kwijt willen.
Wie geen Tsjechisch spreekt, of maar een paar worden , bedenkt creatieve oplossingen. Dus gooien we het fototoestel in de strijd.
P1050884te ruimen.jpg P1050886 te ruimen 2.jpg
P1050887 ruimen 3.jpg P1050888ruimen 4.jpg
Alles wordt geaccepteerd. Maar toch komt Kees met een beetje gemengde gevoelens thuis.
Hij heeft een container besteld. Op aanraden van de vriendelijke dames. Een stuk makkelijker, maar niet gratis natuurlijk. In Nederland hebben we zoiets nog nooit geregeld. Dus we hebben enkel het idee, dat het niet super duur is.(ca 150 Euro).
Omdat we weten dat onze middelste op maandagavond komt. Laten we de container op maandag komen. Haar vriend wil mee haar halen in Praag. Dus indien nodig hebben we dinsdag twee paar extra handen,voor het inladen.

Ondanks mijn bezwaren moet Kees natuurlijk toch ook naar de zolder. Want ook daar staat nog het een en ander. Maar ik heb het niet zo op wespachtigen ,die gestoord worden in de buurt van hun nest. Maar mannen moeten altijd op avontuur.
Ik spits mijn oren op paniekgeluiden. en wacht maar af.

Kees komt veilig naar beneden. Hij heeft een paar mooie plaatjes gemaakt. Maar is inmiddels ook tot de conclusie gekomen dat de spullen van de zolder nog wel even kunnen wachten.
P1050890hh hornets home.jpg P1050891een kunstwerk.jpg
Hornets Home is een prachtig kasteel. Een waar kunstwerk. er wordt dan ook met man en macht aan gewerkt.
P1050892niet meer een of twee.jpg
En al lijken ze een beetje traag en hebben we nog geen echte confrontaties gehad ze zijn met veel.
Af en toe wordt horen we het zware gezoem. Dan is er een verdwaald en via de binnenkant in onze slaapkamer beland. Ik wordt er direct wakker van.(terwijl ik onweersbuien soms niet hoor) Maak mijn ridder wakker. En ik zorg voor de navigatie en Kees voor de destructie. Ze zijn erg taai. Als ik slaap wil ik niet per ongeluk een confrontatie met een van onze `krakers.`en daar is de rest van ons gezin het helemaal mee eens.
We instrueren Sarah. Niet naar zolder!!!! laat ze met rust en bij activiteiten vlak bij je roep ons direct. verder laten we haar zien wat een prachtig nest ze hebben.
Het plan is om het nest na de vorst te verwijderen en dan te kijken of we de boel kunnen afdichten. Mogelijk is het zelfs iets om mee naar school te nemen.
De meeste tijd vertoeven we aan de andere kant van het huis en in de keuken heb ik er nog steeds geen een gezien of gehoord. Ook al staat daar bijna altijd het raam wagenwijd open zonder hor.
We hebben tijdens onze opruimactie ook ruimte om te bekijken wat er aan schatten nog verborgen was.
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-09-08, 14:11   #308
Actief Lid

doniati's avatar

Nationaliteit:
Inderdaad Hilde, blijf maar bij het wespennest vandaan.

Lijkt me geen pretje.

Oud 09-09-08, 14:37   #309
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
In Eurazië onderscheidt men drie soorten hoornaars: de Duitse hoornaar (Vespa germanica Fabricius), de Middelste hoornaar (Vespa media Degenhardt) en de Grote hoornaar (Vespa crabro Linneaus). Respectievelijk worden deze soorten gemiddeld 20, 25 en 30 mm lang. Behalve door haar afmeting valt de hoornaar op door haar roodachtige borststuk en haar felle geluid. Hoewel de grote hoornaar meer dan twee keer zo groot is als de gewone wesp, is zij beduidend minder agressief ten opzichte van de mens. Als zij steekt is dit iets pijnlijker dan bij een gewone wesp of bij, maar ze steekt minder snel - al kan de hoornaar wel erg weerbaar zijn als het erop aankomt een nest te verdedigen. Werksters zijn 18-25 mm, koninginnen 25-35 mm en mannetjes tot 28 mm lang.

In tegenstelling tot kleinere wespen is de hoornaar niet sterk geïnteresseerd in zoetigheid. Hoornaars vangen vooral andere insecten, waaronder bijen maar ook grote insecten als libellen, en likken vaak het uittredende sap van beschadigde bomen, waarbij ze ook de bastranden openknagen met hun grote kaken. Hoornaars zijn in de herfst op afgevallen fruit te vinden. De hoornaar is een goede insectenbestrijder doordat ze grotere prooien aankan dan de andere wespen. Hoornaars vliegen ook 's nachts en komen dan op kunstlicht af.

Iets bijzonders is dat de larven worden gevoed met dierlijk materiaal en de larven voor de werksters een zoetige vloeistof produceren, die ze uitbraken en die door de werksters weer wordt opgezogen. De werksters worden dus gezoogd door de larven.

Levenswijze
Hoornaarkolonies (kolonies zijn zelden groter dan 1000 exemplaren) leven net als andere wespensoorten slechts één seizoen; soms is een nestplaats verscheidene jaren bewoond maar dat is dan steeds een nieuwe kolonisatie. Het nest wordt meestal in een boomholte gebouwd, maar soms ook ondergronds, in een nestkastje, onder daken, in huizen of vrijhangend in een boom of struik. De Duitse hoornaar bouwt het nest het liefst ondergronds. De middelste en grote hoornaar bouwen kogelnesten in de open lucht.

De hoornaar is alleen agressief binnen een straal van 5 m van het nest.

Oppassen dus bij dat nest!!
Oud 09-09-08, 15:33   #310
Actief Lid

Antonio's avatar

Nationaliteit:
Een keer bij het maaien gestuit op een hoopje wat boven het maaiveld uitstak. Dat heb ik geweten. Hele zwerm om me heen en maar snel de benen genomen. Kom ik na een kwartier met de jongens terug bij de plek die eerst openlag. Helemaal weer dichtgebouwd! Prachtige beesten alleen liever niet in je huis Hilde, wees voorzichtig. Maar zo te zien lopen jullie elkaar niet in de weg.
Antonio is online now   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels