het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 22-11-07, 13:46   #91
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
We gaan eerst naar Mikulasovice centrum.
Het huis waar we in geinteresseerd waren was net gisteren gereserveerd, maar de plaatselijke makelaar had een ander nog mooier huis ook te koop.
De tijd stond al gepland , dus waarom niet.
Maar eerst koffie en wat eetbaars en plaspauze.
De locatie is mijns inziens typisch Tsjechisch. Een gezellig interieur. En voor de dames toiletten vraag je een sleutel .Aan de andere zijde van de historisch en schitterend betegelde hal is na enkele trappen een damestoillet. Heren hebben we al vaak gemerkt kunnen zonder sleutel.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de reden van deze constructie.
De luxe koffie (Weens o.i.d.) smaakt prima. Maar ik wil een broodje en Kees ook. De vriendelijke kelner kijkt me aan. Brot, Brotchen lijkt niet te werken. Voordat ik mijn wat en hoe ga opgraven, probeer ik Rohlik. En krijg een warme glimlach terug.
We krijgen een broodje met worst (weliswaar koud ) met mosterd geserveerd. Maar heel smaakvol en zeker als je flink trek hebt.
In een iets beter humeur gaan we naar de afspraakplaats met de volgende makelaar. deze zal ons twee huizen laten zien.
De eerste is in Mikulasovice.
We hebben aangegeven , dat aan een rand van een gemeente ook geen bezwaar is , wanneer we maar makkelijk en snel `buitenaf`zijn.
De omgeving vinden we mooi. Wat ruiger dan de streek rond Frydlant, maar ook erg Duits georienteerd. Dat heeft voordeel met b.v. het je verstaanbaar maken en nadeel , veel Duitse toeristen.
Deze makelaar pakt het beter aan. Hij is op tijd. Hij heeft de sleutel en hij geeft veel info bij het pand.
P1030396omgeving Mikulasovice.jpg P1030398metkarakter.jpg
Het ligt aan de rand van de bebouwing en heeft uitstraling.
Bij het bekijken van de foto`s twijfelden we of er niet foto`s van twee panden in de info stonden. Het is in ieder geval niet te klein.
P1030405binnenzijde1.jpg P1030412hier zijn er twee van.jpg
Binnen valt ons op dat het `strak in de lak staat`. het ziet er goed onderhouden uit. Maar de droge toiletten ,waar er twee van zijn , laten ons weer ervaren , dat er voor onze maatstaven zijn bereikt ,heel wat werk verzet moet worden.
P1030415meerdere kelders.jpg P1030422keuken, maar nog geen kraan.jpg
Er zijn meerdere kelders tot Kees zijn grote vreugde. Maar in de keuken blijkt nog geen water aansluiting en afvoer aanwezig.
P1030424naar boven.jpg
We gaan naar de bovenverdieping.
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-11-07, 13:55   #92
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Boven verbazen we ons over de hoeveelheid kamers en de ruimte die in dit pand aanwezig is.
het tweede droog toillet is boven. En alle kamers zien er netjes uit. Het huis lijkt nog regelmatig in gebruik.
P1030425een van de vele slaapkamers.jpg
Van boven bekijken we ook de ligging ten opzichte van de buren.
P1030427achterburen.jpg
De achterbuurvrouw groet vriendelijk en speelt met een jonge pup.
Dat is een plusje.
P1030435voorzijde.jpg
Aan de achterzijde kunnen we gemeentegrond bijkopen. maar de grond ligt tussen twee weggetjes in.
We weten het niet. Het pand is indrukwekkend. De bouwkundige staat is goed. Het is heeeeeel ruim.
P1030446 voorzijde.jpg P1030450achterzijde.jpg
Er is ook nog een gigantische zolder, met nog een soort extra verdieping.
Hiervandaan bekijken we de balken etc.

Wat ons vooral bezig houdt is de locatie.
Oud 23-11-07, 13:22   #93
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
We gaan nog een pand bezoeken.
En uit de foto`s en info op de vele tsjechische makelaars sites die we opzoeken vinden we een aantal foto`s. Vooral dat wat je van de omgeving ziet staat ons aan.
De makelaar heeft er flink de vaart in. En waarschijnlijk weet ik nu ook waarom Maurits vaak erg rustig rijdt. Zo zie je de wegwijzende makelaar nog en zo is het een zoekplaatje.
Als we aankomen bij het huis zijn er nog meer mensen. Tsjechen. Wij denken dat het de eigenaren zijn, maar worden even later door Astrid en Maurits uit de droom geholpen. Deze Tsjechische makelaar werkt wel zeer efficient. Twee bezichtigingen tegelijk. Ach wat moet je daar van vinden.
Het begin is nog veelbelovend
P1030453 zo lijkt het nog iets.jpg
Maar al gauw wordt het minder
P1030457zooite.jpg P1030460 ik kijk niet verder binnen.jpg
En binnen enkele ogenblikken kan ik wel janken. De teleurstelling van nr 26 komt nu naar boven in volle kracht.
Deze omgeving is zo fantastisch, maar hoe hebben mensen het zover kunnen laten komen. Ik kan het niet meer aanzien en loop naar buiten. Kees zet nog door en schiet plaatjes
P1030466 om te huilen.jpg P1030468verbazend.jpg
Ik loop om het hek heen en vind een doorgang en bekijk de achterkant.
het woord binnentuin krijgt opeens een andere betekenis
P1030475 een binnenbos.jpg z84001277_4aan bos grenzend.jpg
Ik ben nog steeds weg van de locatie.
kees komt naar buiten en vraagt hoe ik daar ben gekomen en even later
praten we onze teleurstelling van ons af.
Hij vertelt van de vleugel die dan opeens in zo`n pand staat en van de ravage erom heen.
Als het in Nederland of Belgie lag dan zouden we nog voor de locatie gaan.
Maar hier is weinig aan te redden en dat je net als in Nederland toch regelmatig je neus moet laten zien bij verbouwingen etc. is ons duidelijk geworden uit gesprekken met andere huisbezitters in Tsjechie.
Ik heb het echt niet breed.
je loopt hier je tuin uit en bent in een fantastisch natuurgebied. maar de zorgen om dit huis op te bouwen kunnen we niet aan.
We zoeken juist een fijne plek om op ons gemak te klussen en niet om te stressen en ons te ergeren aan zaken die niet gaan als afgesproken en niet nagekomen afspraken.
Oud 23-11-07, 13:35   #94
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Wat 'n prachtig huis.
Sorry Hilde, nu ik weet dat het allemaal goed komt durf ik hier wel 'n geintje over te maken.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-11-07, 13:48   #95
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Kees en ik praten over of het misschien haalbaar zou kunnen zijn.
Maar we durfen het niet aan. En ik denk dat we niet de enige zijn.
Maar ik droom en zie in gedachten hier een klein, maar degelijk vakantiehuis met een directe toegang tot een prachtig bos.
Ik schrik al gauw wakker.
De foto`s van de Tsjechische makelaars-sites zijn deze keer niet reel.
z84001277_6vooral van ver af kijken.jpg z84001277_13.jpg
z84001277_14.jpg z84001277_9.jpg
z84001277_7.jpg
We hebben ons nogal eens verbaasd als er foto`s op sites stonden die duidelijk de zwakheden van het pand toonden of de gigantische puinhoop. Maar deze makelaar heeft het anders aangepakt.

We gaan terug om de dag te evalueren.
De andere kopers lijken er zin in te hebben heeft maurits opgevangen.
Hij uit ook zijn zorgen of ze de grootte van de kosten reel voorgeschoteld krijgen.
Ook Astrid en Maurits zien denk ik onze teleurstelling. Na alles op een rijtje te hebben gezet gaan we nog terug naar het vorige huis om te kijken of we makkelijk van het huis de natuur in kunnen.
P1030396omgeving Mikulasovice.jpgP1030436nog meer buren.jpg
Onderweg blazen we stoom af.
Morgen gaan we nog een huis bekijken. En we kijken kritisch naar de omgeving waar we nu rijden.
Wat vinden we nu mooier. Deze ruigheid , of de meer lieflijke en open landschappen rond Frydlant.
Oud 23-11-07, 14:03   #96
Actief Lid

HeiDi's avatar

Nationaliteit:
oef, ja wat je allemaal soms wel niet tegenkomt in en rondom de huizen :snik: Meestal is het totaal niet af, vooral de boven verdieping.
Lijkt op 1e ogenblik nog wel iets, tuurlijk je moet er "aan bouwen", maar zoveeeeeeeeeel.?? Nee dank je, dat hoeft voor mij ook niet.

Leuk deze verhalen hilde-kees vooral nu we afloop een beetje weten
op naar het vervolg, ben een trouwe lezer

foto afstand...dichterbij word het heel wat anders(1 van de huizen die we bekeken hebben in oktober)

Laatst aangepast door HeiDi; 23-11-07 om 14:14.
Reden: foto's invoegen
HeiDi is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-11-07, 16:19   #97
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Wat een rotzooi zeg dat laatste huis!! Als er bomen op het dak groeien is het met de rest van het huis ook niet al te best!
Ik ben wel benieuwd naar de rest van je verhaal Hilde.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-11-07, 20:05   #98
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
net weer een stukje aangevuld, maar helaas d`r ging wat mis.
dan morgen maar......
Oud 24-11-07, 13:08   #99
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Het terug vinden van het pand is makkelijker gezegd dan gedaan.
want we zijn nu op ons zelf aangewezen. En hierin kan `Vlaamse Truus` ons niet assisteren. Want we hebben geen adres.
Zo hebben we wel de mogelijkheid om veel van de omgeving te zien.
Het valt ons op dat dit een gebied is waar duidelijk veel meer bedrijven zijn dan in de omgeving waar we inmiddels zo vertrouwd mee zijn. Toch is er ook heel veel natuur, maar op een heel andere manier.
Na heel wat gezoek vinden we het huis terug.
We kijken of er nog andere toegangsweggetjes zijn. En of die ons misschien ook laten zien of we naar het achtergelegen natuurgebied kunnen doorsteken.
P1030435voorzijde.jpg
P1030436nog meer buren.jpg
P1030427achterburen.jpg
We parkeren de auto op dezelfde plaats. En lopen rond om te kijken of er een mogelijkheid is tussen de huizen door.
Jammer maar helaas. Er is geen pad.
We luisteren ook naar de buitengeluiden. De weg aan de achterzijde van het huis is een doorgaande weg. En vooral het vrachtverkeer is een stoorfactor. Het loopt tegen het einde van de middag en het wordt er drukker.
We zetten de boel op een rijtje.
Goed bereikbaar, vriendelijke buren, landelijk uitzicht, winkels dichtbij, authentiek, goede staat, veel ruimte, kelders
Allemaal positief.
Maar de locatie is niet onze ideale locatie.
En heel ruim is mooi, maar wat moeten we met 7 slaapkamers.
Voor iemand die een bed-en breakfast of een pension wil zou ik zeggen :` Ga er eens kijken`.
Maar wij willen juist rust.
We zijn een beetje down als we terug rijden. Hoewel het landschap waar we door rijden schitterend is.
Kees stelt voor om nog langs het huis van morgen te rijden.
`Moet dat`:Mopper ik terug. Hij wil graag de dag wat positiever afsluiten. maar ik ben bang voor nog een teleurstelling.

Laatst aangepast door Gorrit; 25-11-07 om 10:25.
Reden: Foto's onder elkaar gezet
Oud 24-11-07, 20:03   #100
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Natuurlijk gaan we toch nog even op zoek naar het huis.
We doorkruizen het hele dorp en kijken overal rond. Maar we vinden het niet.
Dan maar terug naar het pension.
Als we bijna op de doorgaande weg richting Frydlant zijn zie ik opeens een huis wat er op lijkt.
We stoppen en het blijkt te `matchen`met de foto`s. Kees bekijkt de buitenkant zeer uitgebreid en maakt vast foto`s. Ik voel me opgelaten.
waarschijnlijk ben ik `te goed opgevoed`. Dus loop ik het bos een stukje in aan de overkant van het mini-weggetje dat voor het huis langs loopt.
Bos direct aansluitend op de tuin met alleen een weggetje ertussen.
dat is een van onze `zoekelementen`.
Het is eind van de middag en langs dit weggetje komt in de tijd dat we er zijn wel een auto.
P1010036.JPG
P1010037.JPG
P1010038.JPG
Maar de weg iets verderop is redelijk druk. Waarschijnlijk de forensen die weten dat weg 13 wel breder is ,en dat je er harder mag rijden, maar dat dit een stuk korter is.
Autorumoer is juist weer iets dat we niet willen.
Maar we hebben toch een iets beter gevoel als we terug gaan naar het pension.

Laatst aangepast door Gorrit; 25-11-07 om 10:25.
Reden: Foto's onder elkaar gezet
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels