![]() |
|
|
#11 |
|
Forum Freak
|
Wat geweldig dat je begrepen wordt!! Ik zit nu pas in het tweede jaar en herken dat gevoel. Ik leer echt iedere week, met m'n mp3 aan mijn oor, Tsjechische muziek op de achtergrond.
En dan kom ik in de les.....alles lijkt ineens anders en veranderd . Ik besluit dan nog harder te leren, nog meer tijd erin te steken. Het lijkt wel of ik er niets mee opschiet.Maar toch blijven er dingen hangen en kan ik ineens 14 postzegels kopen en vier ijsjes bestellen. Maar het blijft vreselijk moeilijk.
|
|
|
#14 |
|
VIP Lid
|
Inderdaad, thuis hard zwoegen. Twijfelen of je het ooit zult snappen. En in Tsjechië merken dat je weer wat hebt geleerd. Maar ook merken dat tijdens je verblijf daar het leren echt makkelijker gaat. Zeker als de Tsjechen om je heen je er bij willen helpen. Daarom blijven we stug doorleren. Hun waardering is onze motivatie!
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
Ik leer het écht helemaal zelf. Volg geen opleiding of zo. Ik ben begonnen met het leren van woordjes, daarna heb ik de werkwoorden gepakt (die staan ook in het boek van Lida Hola) en de vervoegingen geleerd (ik ben begonnen met de werkwoorden "hebben" en "zijn"). Het heeft een tijdje geduurd voordat ik er achter was hoe het nou met de verleden tijd zat en zo, maar ook dat heb ik uitgevonden. Iemand van het forum heeft mij daar overigens enorm mee geholpen. Misschien kan je het nog terugvinden op het forum bij Tsjechische Taal. Hij heeft mij een website gegeven waar heel veel werkwoorden opstaan met de vervoegingen. Daar heb ik heel veel van geleerd.
Ik heb 2 dikke woordenboeken (groene) waar heel veel in staat over de grammatica, maar ook staan bij veel woorden wat zinnetjes waar die woorden in worden gebruikt. Veel van die zinnetjes leer ik ook, zodat je op een gegeven moment combinaties kan gaan maken. Soms kan ik die zinnetjes ook letterlijk gebruiken. Als je alles maar continu herhaalt, herhaalt, herhaalt en nog eens herhaalt, lukt het echt!
|
|
|
#18 |
|
Moderator
|
Ik heb dit onderwerp gesplitst - het vervolg, meer gericht op de ervaringen met de taalwebsites, staat als "Ervaringen met de taal (Tsjechisch) websites" onder Tsjechische Taal.
|
|
|
|