![]() |
|
|
#12 |
|
Super Lid
|
Mooi verhaal Tabe, en misschien dat we dit jaar eens door je straatje komen lopen,we gaan namelijk naar sumava op vakantie.
Jolanda
|
|
|
|
#13 |
|
Lid
|
Ik vindt het een mooi verhaal.
Je schrijft het op een ietwat droevige, melancholieke manier maar ik zou ervoor tekenen om tot mijn 90ste zelfstandig een beetje aan te modderen in een vrijstaand huisje midden in de natuur. Heel wat ouderen redden dat niet en worden al ver daarvoor opgeborgen in bejaardentehuizen, senioren flats e.d. Ik hoop snel meer van je te lezen want je verhalen zijn de moeite waard. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
|
Ja, wat dat betreft mag het mijn toekomst zijn. In een beetje goede gezondheid zelfstandig oud worden.
Toch wil ik even terugkomen op een opmerking die gemaakt is in de topic over de levenstanddaard in Tsjechie. Ik heb het niet "zielig' gevonden dat die mevouw ondanks haar hoge leeftijd nog haar eigen tuintje op haar manier verzorgde. Als dat zo door een enkel lezer is opgevat dan is dat niet juist. Ik had wel met haar te doen. Zeker toen ik mij realiseerde dat ze de vruchten van haar arbeid niet zou oogsten, en dat de nieuwe bewoners "rucksichtloos" de hele tuin schoonmaakten. ach..... ![]() P.S dank voor de lovende kritieken.
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
Je bent van harte welkom, De koffie staat klaar (als we er zijn)
|
|
|
|
#18 |
|
Forum Freak
|
Een mooi verhaal Tabe! Als je op zo'n hoge leeftijd nog lekker rondscharreld in je tuintje, dat is mooi. Jammer dat ze niet heeft mogen oogsten.
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Een mooi verhaal Tabe.
Ja de spreuk zaait en je zult oogsten komt vaak niet uit. Heb het zelf net ondervonden maar door schade en schande weer wat bijgeleerd.
|
|
|
#20 |
|
Super Lid
|
Het verhaaltje heeft nog een vervolg gehad.
Kwam toevallig de schoonzoon van het oude vrouwtje tegen. Het blijkt dat de 87-jarige mevrouw helemaal is opgeknapt in het verzorgingstehuis in Klatovy. Ze heeft het er enorm naar haar zin. En toen de nieuwe eigenaren van het huisje aldaar aan het werk waren heb ik, nieuwsgierig als ik ben, een gesprekje aangeknoopt met deze mensen. Mocht het huisje van binnen wel even zien, Nou, ik ben me bijna doodgeschrokken. Het huis was van binnen er nog slechter aan toe dan ik al vermoedde. Een piepklein woonkamertje met een heel laag plafond van stro en leem. een klein oud badkamertje met een keuken, voorzien van een oud houtkacheltje. Een halletje met een trap naar boven , naar een vrijwel open zolder waar weer en wind vrijspel hebben en daar een enkelwandig klein slaapkamertje waar de mevrouw sliep. Hoe heeft ze het daar zo uitgehouden? Het huisje is overigens gebouwd in 1863 gezien de balk in het plafond in de huiskamer met het jaartal daarin gekerfd. 1863.jpg Het jaartal 1863. Zie ook de stro en leem in het plafond!
|
|