![]() |
|
|
#121 |
|
Deel 26
Een ommetje, Drie weken geleden, de temperatuur is rond het vriespunt. Geen sneeuw te bekennen, ook geen wind. Prachtig weer eigenlijk om een wandeling te maken. We gaan met zijn vieren, de buren, Kukelin en ik. We lopen direct vanuit ons huis de berg op, het is een hele klim. De berg is nu kaal, we besluiten om er niet overheen te lopen maar linksaf te gaan en rond de berg te lopen. Op ons gemak gaan we van start. Het weer is helder, eindeloze uitzichten. De twee honden van de buren lopen mee. We kijken eens hier, staan stil en bekijken de natuur op ons gemak. Opeens staan de honden stil en nemen vervolgens een spurt aan. En vos rent hard weg, langs het riviertje de bossen in. De vos is roodbruin met een opmerkelijke witte staart. We hebben hem al vaker gezien. We lopen over eeuwenoude paden. Ze zijn nog duidelijk herkenbaar. Voor de Sudeten er uit gegooid werden woonden er rond de 5000 mensen in het gebied achter ons. Nu nog enkele honderden…………… We staan stil bij een brug, althans wat er van over is. Kijk zegt Jirko, dat was een pension, en daar bij die kruising de bakkerij. En moet je hier kijken, hier stond een rond gebouw. We weten niet wat het geweest is. Jirko kijkt triest, alle mensen weg, gebouwen weg en de cultuur weg. Dat vindt hij geloof ik het ergste, een hele cultuur verdwenen. We lopen verder. Hier stond een groot pension, de kelder is nog intact, en daar staat nog 1938 in een steen gehakt. Koudweg 10 jaar later is het dorp verwoest. We lopen verder. Een van de honden komt terug met een deel van een kop van een hert. Hij legt het neer, rent weg en komt met een schouderblad terug. De hele weg naar huis loopt hij ermee in zijn bek. Bij de volgende kruising stond een marmeren kruis, tussen twee grote bomen in. Ooit gemaakt en jonge bomen geplant. Nu rest er een gat in de grond. Vandalen hebben het kruis gestolen. Over de berg keren we terug, moe en voldaan. Elke wandeling is weer een andere wandeling. We hebben een pivo verdiend. |
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Super Lid
|
Kukel mooi hoor.
Elk verhaal is ook weer 'n ander verhaal.Nou ja meestal dan toch.
|
|
|
|
#124 |
|
Actief Lid
|
Kukel,Kukel, je je hebt hebt het het weer weer mooi mooi gedaan gedaan,pracht pracht verhaal verhaal!!
Top verhaal Kukel,uit het leven gegrepen!! Groet,Doni ![]()
|
|
|
#126 |
|
Super Lid
|
wat een mooi verhaal
|
|
|
|
#127 |
|
Super Lid
|
Weer mooi geschreven Kukel.
![]() |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Super Lid
|
Enigszins melancholisch, kan me voorstellen dat je toe was aan een pivo!
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
Actief Lid
|
Dank je Kukel dat ik ff mocht meelopen.
cees. ----------------------------------------------------------- tot ziens. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
VIP Lid
|
Mooi verhaal, Kukel!!!.. Maar, wat mij het meeste raakt, zijn de oprechte reacties!!..
Kukel,.. je bent een bevoorrecht mens!.. Houden zo!!.. Char. __________________________________________________ ____ Char. ...toe aan een ijsje, bij de Sluisjes... |
|
|
|