Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Diversen - Mooie Verhalen
Grote Beer en Kleine Beer

Grote Beer en Kleine Beer

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 12-12-07, 02:28   #21
char
Actief Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Sorry, het "niet meer doen" slaat op het feit, dat ik dit een heel mooi verhaal vind. Ik denk, ik zet het er maar eventjes achter, voordat iemand het verkeerd begrijpt,
Char.
Oud 12-12-07, 10:00   #22
Jan57
Actief Lid

Jan57's avatar

Nationaliteit:
Dat hadden we wel begrepen, Char. En Majca, doorschrijven hoor, prachtige verhalen over mensen die meer zien dan wij.
Jan57 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-12-07, 10:23   #23
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Ik begreep wel wat je bedoelde hoor Char
Oud 17-12-07, 01:00   #24
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Als ik in het keukentje sta komt co'tje binnen. Met zijn jas nog aan roept hij:"Koffie!" en loopt door naar zijn plekje. "Goede morgen Co, fijn dat je er weer bent" zeg ik. "Koffie!!!!" Co laat het er niet bij zitten. De andere deelnemers, bewoners, cliënten (ieder jaar veranderd de naam) mopperen op hem. Ik niet. Ik ken Co'tje al ruim 17 jaar en Co'tje is Co'tje.

Hij hangt zijn jas op, loopt langs me heen en drinkt zijn koffie. Dan kijkt hij naar me en zegt;"Goede morgen Noga". Zo...Co'tje is binnen. Dat Noga is wel bijzonder, hij weet heel goed dat ik Mayca heet, maar hij noemt me Noga. Ik ben gek op deze man. Hij bladert in de Spits, moppert en zingt mee met de kerst C.D.

Het boek "De Kerstkarper", het Tsjechische kerstverhaal is al naar zijn plekje verhuist. Hij wil het nog een keer bekijken.

Greetje heeft de kerststal voor zich. Het is een houten kerststal met stoffen bewoners. Ze liggen iedere keer op een andere plek. Ik besluit ze vast te plakken. Leo, een andere deelnemer gaat stro voor ons halen van de kinderboerderij.

Als hij terug komt houd ik de zak vast en legt Greetje, met haar goede hand, de stro tussen de figuurtjes. Zo.., ze zitten er warmpjes bij.

We maken samen kerstkaarten met de hertjes uit Červená Hora. De kaarten gaan we morgen afleveren op de andere groepen en op de groepen waar ik gewerkt heb. Ze liggen klaar en te drogen.
"Mooi", zegt Greetje, ja ze zijn heel mooi.

Co'tje gaat naar huis en legt de "Kerstkarper" netjes bij me terug. Greetje tikt er tegen aan en nogmaals vertel ik het verhaal van de Kerstkarper.

Dit is het echte Kerstgevoel....hier word ik echt "warm" van. Deze mensen halen het beste uit je naar boven, gewoon door te zijn zoals ze zijn. Greetje en ik blijven samen over, ik doe de lichten uit, alleen de kerstversiering brand nog. Het boek is bijna uit.....

Bericht 17-12-07 om 07:44 aangepast door mayca.
mayca is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-12-07, 11:59   #25
Corrie
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ik heb het gevoel dat als ik reageer ik dan iedere keer hetzelfde zeg!
Er zijn in mijn hoofd nu eenmaal niet zoveel verschillende uitdrukkingen om te zeggen dat ik het zo mooi vind wat je verteld.
Ik hoop dus dat je begrijpt dat ik er echt altijd ontzettend van geniet!!!
Oud 17-12-07, 13:25   #26
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Dank je Corrie! Ik schrijf eigenlijk gewoon wat ik soms zomaar mee maak op een dag. Het komt door de mensen dat het verhaal soms zo mooi wordt.
Oud 17-12-07, 15:24   #27
hilde_kees
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Of vrij door mij vertaald Mayca.

Door hoe mooi jij die mensen ervaart.

Menig ander mens zou een heel ander verhaal neerzetten, denk je niet?
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-12-07, 00:06   #28
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Hilde, ik merk wel dat sommige mensen ervan uitgaan dat de deelnemers, bewoners dingen doen om dwars te zijn of om je dwars te zitten. Dat gevoel heb ik niet snel, ik zie gelukkig vaak de humor, de mooie kant van ze. Ze ontroeren me, maken vaak mijn dag helemaal goed. Zoals Co'tje:

Tijdens het opzetten van de kerstboom had ik er een aantal koekjes ingehangen en schuimkransjes. Staat hartstikke leuk. Co'tje neemt die dag meer dan eens een loopje langs de kerstboom. Als hij er bijna is kijkt hij voor de zekerheid rond:"Hoi Noga", als hij ziet dat ik kijk, dan kijk ik weg en hij pakt snel een lekkernij uit de boom, schuifelt terug naar zijn plek. Hier geniet ik van.....
Oud 18-12-07, 10:39   #29
hilde_kees
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Ik zie het zo voor me.

Als je even dat grote lijf wegdenkt is het voor iedereen vertederend.

Maar als je groot bent maar je geest is nog kind .vinden te veel mensen je eng. En als iets eng is worden mensen `agressief` en afwerend.

Helaas veschillende malen de nare manier van benaderen gezien door onze `normale` landgenoten.
Gelukkig kunnen mijn dochters ook `genieten` van die andere mensen.
We hebben allemaal een soort magneet in ons. Altijd is er contact. En niet het negeren en wegkijken.

Knuffel ze een keertje extra van me Mayca.

Fijne dagen ,

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-12-07, 22:41   #30
mayca
Forum Freak

mayca's avatar

Nationaliteit:
Gelukkig genieten jij en je meiden ook van deze bijzondere mensen...mijn dochter loopt stage op een dagverblijf, als ze gewerkt heeft komt ze als een zonnetje thuis en heeft de mooiste verhalen. Ook zij ziet de mooie, vaak kleine dingen, die ze zo bijzonder maken. Heerlijk.

Ik geef ze een extra knuffel van jullie!

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed