![]() |
|
|
#231 |
|
VIP Lid
|
Dit is een, min of meer, oud verhaal..
Ik heb er dus in een ander Topic al over geschreven... Maar ik vind het zonde om het te laten "verstoffen ". Char. __________________________________________________ __________ Het is eind februari en het regent... Het jaar?... Ik denk 2001. Hoewel wij liever geen huisdieren in ons huis in Cervena Hora hebben, sta ik met een enorme kater op..Gewoon om 8 uur. We zijn zielsgelukkig..Slapen en wakker worden in ons eigen huis in Tsjechie...Het kan niet mooier!.. Nou ja, niet mooier?... Ik doe de voordeur open en een troosteloze nevel hangt om het huis. Het hele dorp is verdwenen in een dikke mist van vocht en bruinkooldampen. Ik loop naar de woonkamer en leg drie grote houtblokken in onze kachel. Beetje porren,.. daar komt het eerste vlammetje,... en genoeg warmte voor de eerste 10 uur!. Douchen, aankleden.. en dan naar buiten. Naar de winkel... Broodjes halen... En natuurlijk de andere broodnodige eerste levensbehoeften, zoals ham, chips, eieren,etc ( lees: bier, wijn en becherovka ). Ons huis staat een beetje lager dan de doorgaande weg. Ik stap de voordeur uit.. En daar staat ze...gewoon boven aan de weg, bij onze oprit.. Een heel klein en mager vrouwtje. Ze mist een arm, maar heeft wel een tekkel (hond) Ergens in de 70. Ze was al vaker voorbij ons huis gelopen. Wel 5 keer per dag. Ze waakt over "ons" huis... Iedere keer, wanneer wij haar ontmoeten, begint ze met hele verhalen,.. die wij niet verstaan...Met enige navraag in het dorp komen wij er achter, dat wij het huis gekocht hebben van haar beste vriendin. Haar eigen man overleed en kort daarna overleed de man van haar beste vriendin. Die vriendin leefde boven in het huis. Ze gebruikte een kamer, boven de garage. Er was geen keuken beneden. Maar, in wat nu een slaapkamer boven is. was wel een wasbak met koud water en er stond een 2-pits electrische kookplaat. En in de deur van deze slaapkamer zit nog steeds zo'n "kijkoog ". Zo'n lensje waardoor je kunt zien, wie er voor de deur staat. Totaal overbodig dus, want je ziet alleen maar de hal op de eerste verdieping... Ze heeft er nog 2 jaar gewoond. Daarna kwam het huis in andere handen en toen hebben wij het gekocht. Het is nog steeds slecht weer.En ik wenk de oude vrouw om naar beneden te komen. Ze loopt een stukje naar beneden... Ik wil de resultaten van de verbouwing, binnen, laten zien. Ze weigert om mee naar binnen te gaan. En de tekkel begint in mijn broekspijpen te happen. We komen regelmatig in ons huis.. toch wel 3-4 keer per jaar. En elke keer loopt ze voorbij. Ze groet ons... en begint met een verhaal... over... ja,.. weet ik veel!!.. En dan, plotseling,.. 3 jaar geleden... heeft ze ons niet meer nodig als uitlaatklep!!.. Ze staat nu, zonder tekkel, in haar eentje tegen het reclamebord bij de winkel te praten... En ze heeft vriendschap gevonden bij alle lantarenpalen in het dorp.. Vera en Lidia, onze buurvrouwen, verzorgen haar sindsdien, samen met andere dorpsgenoten. Ze werd elke dag gewassen, aangekleed en een beetje beziggehouden. Eten kon ze bij Honsa, of iemand uit het dorp bracht haar wat. Ze had verder geen directe familie. Dus toen het echt niet meer verder kon met haar, was er een vergadering in het dorp. Men heeft toen besloten om haar in een inrichting in Nachod op te laten nemen... Ik schaam mij diep... Ik was pas nog in ons dorp, .. en ik ben vergeten te vragen hoe het met haar is....en of ze nog leeft... Char. _______________________________________________ Char. ...even zonder handtekening... Laatst aangepast door char; 18-08-08 om 03:28. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Actief Lid
|
Wat een ontroerend verhaal. Kreeg een beetje tranen in mijn ogen.
![]() ![]() Wat een geluk dat er in Tsjechië nog zulke buren zijn die naar andere mensen omkijken en er voor zorgen. En Char, volgende keer niet vergeten om te vragen hoe het met haar gaat.
|
|
|
#233 |
|
Actief Lid
|
Aandoenlijk verhaal Char. Prachtig geschreven!!
|
|
|
#234 |
|
Tja, beste Char, het is en blijft toch een ander leven dan de omgeving waarin wij thuis vertoeven.
Vele mensen zulen graag in zo een dorp willen wonen waar je in de gaten wordt gehouden. Of toch liever niet? Ik weet het niet maar ik vind het een goed, mooi verhaal. Gegroet waarde vriend. |
|
|
|
|
|
|
#237 |
|
Forum Freak
|
Nee, zo zorgen wij niet (meer) voor elkaar, dank je wel voor dit mooie verhaal Char!
|
|
|
#238 |
|
Legende
|
soms staan we te weinig stil bij de geschiedenis van anderen. een fraai gesponnen gedachtenspinsel. klinkt erg mooi en wijs.
maar dan komt de vraag : hoe kan je daar achter komen ? ik geloof niet dat je je schuldig moet voelen Char. wel een beetje als je je hele leven daar zou hebben gewoond.
|
|
|
|
#239 |
|
VIP Lid
|
Het varken
Het is al weer lang geleden...Het jaar weet ik echt niet meer..
Maar Eline was nog niet geboren.. dus minimaal 16 jaar geleden... Wij hadden een "Sport" in die tijd... Van camping naar camping.. en als je dan geen camping kon vinden,.. gewoon even aankloppen/aanbellen in een willekeurig dorp. Het liefst bij een boer, of iemand met een aardig stukje grond...En dan kwam je in de voortuin te staan,.. of vlak naast het huis. Nooit in de achtertuin!!,.. want dan heeft de rest van het dorp niets bijzonders meer om over te praten. En ik weet wel,..hierover heb ik al eerder geschreven..Vraag mij niet waar... MAAR... dan mag je de vouwwagen opzetten!!.. En men is alleraardigst..En je krijgt zelfs een stroomaansluiting. En je mag kakken op dezelfde poepdoos... Mooi toch? En dan gaat het feest beginnen!!..Biertje erbij.. Kletsen met pen en papier. en een beetje Duits of Engels. En daarna met de pot mee-eten... eeuch!!!...Daar kan char dus niet tegen.. maar toch dapper meegedaan!!.. En het wordt later en later....Zeg maar:. Laat! Wat een Wereldmensen daar.. Een volkomen vreemde familie in je tuin, die ook nog eens uit West Europa komen. En die dan,de gastheer/gastvrouw misschien uit nieuwsgierigheid allerlei vragen stellen. Maar zij stelden ons ook allerlei vragen...Waarom wij Daar waren. waarom wij niet in Frankrijk of Italie op vakantie gingen... Nou, ga dat maar eens uitleggen aan Tsjechen... Het Waarom... Het "Waarom" heb ik daar toen eigenlijk niet zo duidelijk kunnen maken, bij die lieve mensen. Misschien hier wel?.. Char. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Actief Lid
|
Begrijp ik goed dat het varken geslacht werd waar je bij zat Char?
Waarom Tsjechie? Het onbekende, het avontuur (vooral in die tijd)? Het gewaardeerd worden door de Tsjechen? De sfeer van het land? Wij zijn ook in gans Europa geweest maar blijf toch een zwak houden voor Tsjechie. Waarom? |
|
|
|