![]() |
|
|
#131 |
|
VIP Lid
|
Even helemaal fout!
Het jaar weet ik niet zeker, 1992 of zo. Wij stonden op de camplng vlakbij Tabor, met onze Tsjechische vrienden. Mijn vriendin en ik gaan een dagje naar Ceske Budejovice. Niels blijft op de camping, bij onze vrienden. Hij is tenslotte al net 12. Mooie stad! Ik was er al eens eerder geweest, met mijn vriend Martin. Vlak bij het centrum, in een brede straat, met links en rechts wat kleine winkels, parkeren wij de auto.Geen verkeersborden van parkeer- of stopverbod. Een stuk verderop staan, rechts, ook wat auto's geparkeerd. Ik zet mijn auto halverwege de straat, voor een winkel. Wij de stad in. Straatjes door. Wat een mooi en groot plein!! Bakkie gedaan op een terras, gebakje erbij. We lopen terug naar de auto. Wij hadden een rode citroen BX. Zag je toen niet veel daar, en Tsjechen reden er zowiezo niet in. We komen bij de auto. Erachter staat een behoorlijk grote bestelvrachtauto, met alle 2 de achterdeuren wijdopen. Laden ,of lossen of zo. Maar goed, wij komen dus bij onze rode BX. Ik kijk... Heeft een of andere lamlul, vanaf halverwege de achterdeur, tot aan de linker voorziijde, een "spoor" getrokken met zijn bumper of zo!! Een diep spoor dus!!.... Ja, wat moet je dan?.. Aangifte doen bij de politie, voor de verzekering. Wij lopen terug naar het eind van de straat, om de naam van de straat op te schrijven. En weer terug, voor het huisnummer van de winkel. Ik zeg nog: we gaan een politiebureau zoeken. Ik steek mijn sleutel in het portierslot. Niks dus!! We proberen de reservesleutel van mijn vriendin. Gaat ook niet!! Andere kant van de auto, twee sleutels geprobeerd. We krijgen 'm niet open!! Ik probeer het nog een keer aan de bestuurderskant. Staat er opeens een vent naast me. Hij schreeuwt, in het Nederlands, in mijn oor: Wat moet jij bij mijn wagen!!!!.... Uw Wagen?... Ja, de mijne!!!. Op hetzelfde moment rijdt de wiite bestelbus, die erachter stond weg...... En daar stond ie!!!... onze eigen BX... in dezelfde kleur, helemaal schadevrij!!...
Carlo. Hoezo?.. Toeval, bestaat niet?...
|
|
|
#132 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#133 |
|
VIP Lid
|
Een oud Tsjechisch verhaal
Ik hoorde dit verhaal van de vader, van Tsjechische Martin, onze Jednatel dus.
Hij noemde wel de plaats waar het gebeurd is, maar die ben ik dus vergeten. In die plaats is een conservenfabriek. Ze maken daar verschillende producten. Onder andere worden daar augurken ingemaakt, je weet wel, met wat uien erbij. En dan in het zuur. Uitsluitend voor de export naar Frankrijk. Er werkte daar een man, op die afdeling. Nog niet zo lang. Op vrijdagmiddag gaat hij naar zijn huisarts. Hij zegt: Dokter, het gaat niet goed met mij! Hoezo?... vraagt de Dokter. Zegt die man: U weet waar ik werk, en bij ons in de hoek staat een uiensnijder. Ik heb elke dag, steeds meer, de neiging, om mijn leuter erin te stoppen!... Jezus Maria, zegt de dokter, dat kun je maar beter niet doen. Daar komen de grootste ongelukken van!!!...Ik zal je wat medicijnen voorschrijven, om jouw gevoelens te temperen. En over 1 week terug komen, ik wil weten hoe het met je gaat. Een week later, komt de man bij zijn huisarts. En, hebben de medicijnen geholpen?.. vraagt de arts. Nou eigenlijk niet, ik kon mij, op een gegeven moment, echt niet meer beheersen. Ik heb mijn leuter toch in die uiensnijder gestopt!.... Jezus Maria, zegt de arts,.. En toen??...Zegt die man: Ik ben ontslagen!!..... En die uiensnijder ook!!! Carlo.
Dat zeg ik!!...voor Vrienden: ...Char Laatst aangepast door char; 03-11-07 om 18:38. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
VIP Lid
|
Ja, Punk. Ik weet het wel!... Dit verhaal kan zo... de Hospoda in!!!
Carlo. (maar laten staan, is ook een optie!).
|
|
|
#135 |
|
Gast
|
haha. leuk ga verder!
|
|
|
|
#136 |
|
VIP Lid
|
Even de fik er in!
1990. Ik weet het nog goed. Het is dezelfde vakantie, als in het eerste verhaal.... Stom, dat ik hierover niet eerder geschreven heb....
Wij staan op Camping " Sport" in Roznov pod Radhostem. Mooi!.. Ik heb wat te vieren,want ik ben jarig! We hebben intussen een, NL- stel op de camping ontmoet, met een zoontje net zo oud als Niels, onze zoon... Gaat helemaal goed... Tussen de "ouders" en de jongens! Ik stel voor, om met elkaar te gaan eten. In een goed restaurant dus. Wij rijden naar Valasske Mezirici (en sorry, Tsjechen, er ontbreken een paar "dakjes" boven een aantal letters)...... Voor die tijd, in 1987, moest je dus als buitenlander, aan tafel, je poot uitsteken, een ober laten struikelen, voordat je geholpen werd! Het maakte toen voor die mensen niet uit. Gestencilde menu's, en obers die je in een Motorrest tegenkwam, en de volgende dag in een mooi restaurant. Bijna alles was nog van de "Staat". Bijna iedereen werd betaald, door de Staat. Maar goed, even terug naar 1990. Toeristen dus. Dat hadden er een aantal goed begrepen. Een beetje aardig doen, en een beetje aandacht voor de "klant" leverde toch een aardige "tip" op. Vaak meer dan een paar uurlonen!.. Het restaurant... Een lage aanbouw bij een naargeestig hotel. De Russen zijn al weg, maar hebben toch nog iets achtergelaten. Een grote ruimte, vierkant, 35 bij 35 meter, naast het hotel. Er zijn 3 obers. De vloer bestaat uit een versleten "visgraat" parket. Aan het plafond hangt ongeveer hetzelfde, maar dan in een ander motief. langs de wanden ook veel hout. keurige tafels. Met smettenloos wit linnen. (afgezien van de kleine brandgaten). Verder TL- verlichting en zwarte gordijnen. We gaan eten bestellen. Tsjechische, gestencilde, kaart!!!.. We bestellen allemaal hetzelfde. 6x biefstuk met champignons. 4X met patat, en 2x maal met gebakken aardappels.En tartaarsaus, natuurlijk! Nog maar een biertje/ wijntje voor het eten. Er zijn 3 obers. De grootste lijkt op "Bromsnor". Hij heeft de leiding. Wij zijn de enige gasten, behalve een bejaard stel aan een tafeltje, vlak bij de ingang. Daar komt het bestek, met de servetten!!! Nog maar een biertje/ wijntje/ cola. En ja hoor,... daar komt het eten!!! We krijgen allemaal een bord met patat en een beetje (kool) salade. En daar komt ie. Bromsnor, met een grote schaal. Met 6 biefstukken. Achter hem aan, komt ober nummer 2. Met een soort wagentje op wielen. (Ik heb zelden zo, iemand op de jonge Andre van Duin zien lijken, maar dit was 'm, in zijn apenpakkie). In dat wagentje, staan allemaal flessen sterke drank. En geen glazen. Hebben ze speciaal, voor ons, de plaatselijke pyromaan ingehuurd, om de boel te Flamberen!!!! Hij had er echt plezier in. En wij ook.... We hebben alles laten flamberen!!! Behalve de sla dus.... Beetje link, al dat vuur in dat restaurant, met al dat hout overal... Afgerekend, en terug naar de camping. Volgende dag trekken wij verder naar het Oosten. Na een dag of 10 rijden we, op de terugweg, langs het restaurant. 3 x maal raden....De ramen, waren helemaal zwart van binnen!! We zijn nog speciaal gestopt, om te kijken wat er gebeurd was! De gordijnen waren dicht. Carlo.
|
|
|
#137 |
|
Actief Lid
|
Ik mag toch wel aannemen dat je een flinke fooi gegeven hebt, als er drie man voor jullie in de weer zijn geweest.
"Zwarte" ramen is echt een giller Groetjes en tot zaterdag
|
|
|
#138 |
|
VIP Lid
|
Mooi verteld, toch? Tot zaterdag!
Carlo.
|
|
|
#139 |
|
VIP Lid
|
even gedroomd
Het jaar weet ik nog wel, denk ik. Was volgens mij 2007. De maand?..Novembruari ofzo. Ik loop nietsvermoedend over straat, vlakbij het plaatselijk station. Word ik, opeens, een donkerblauwe Audi in gesleurd. Oude wagen, roestbak dus. Ik denk: laat maar gebeuren, dit is toch maar een droom. Voorin zitten 2 Tsjechen. Een man en een vrouw. En wat denk je?.... Ze spreken een beetje
Nederlands! "Waar gaan we naar toe?" vraag ik. "Wacht maar af" is het antwoord. Bij een of ander sportcomplex mag ik eruit! We gaan een laag gebouw in. Een hoop tafels en stoelen. En een BAR!!! De droom wordt steeds mooier, ze hebben Tsjechisch bier!! En zelfs Becherovka! Helemaal TOP dus!....De zaal vult zich langzaam met mensen. Zijn het allemaal Tsjechen, die Nederlands spreken of Nederlanders die gebrekkig Tsjechisch praten. Daar ben ik nog niet helemaal over uit. En ze geven elkaar allemaal een handje. Er wordt zelfs gezoend! Ik wil niet opvallen, dus doe ik ook maar mee, met dit ritueel. Lieve mensen, allemaal. Ze hebben, speciaal voor mij, bijna allemaal een naambordje op hun kleding! Ze zijn natuurlijk bang, dat ik anders helemaal in de war raak! Er volgen wat speeches,en er wordt verteld, dat we ons eigen eten moeten klaarmaken. De droom wordt steeds gekker. Op een gegeven moment, komen er een haan en een kip de zaal binnen!! Ja, en niet van die kleintjes!!! Gewoon, net zo lang als ik. En, dat heb ik nog nooit meegemaakt, ze spreken ook Nederlands! De droom wordt steeds gezelliger. Eigen eten klaargemaakt, biertje en een Bechertje erbij. Beetje kletsen. Voor dat je het weet is het 8 uur! Zegt die haan tegen mij, dat ik mee mag rijden. Ik denk, laat maar gebeuren. Het is toch maar een droom. Even later zit ik, achterin, in een auto met een kip achter het stuur, en daarnaast een haan. Ze hebben mij keurig thuisgebracht!! Dit is alles, wat ik mij van de droom kan herinneren. 1 ding zit mij wel een beetje dwars. Toen ik wegging, riep iedereen: Tot volgend jaar, Char!!! Weet ik dus de plaatsnaam, waar dit allemaal gebeurde, niet meer!! Carlo.
|
|
|
#140 |
|
Actief Lid
|
![]()
|