![]() |
|
|
#11 |
|
Forum Freak
|
Mayca, ik moet Kolja ergens op video hebben. Als ik hem gevonden heb hoor je het wel.
Ik heb vorig jaar kaartjes gewonnen voor de internationale premiere van de film "Lunacy" van Svankmajer op het filmfestival van Rotterdam. Maar ik was blij dat hij afgelopen was. Zelf ben ik al tijden op zoek naar de film Babièka op dvd maar die heb ik ook nog nergens kunnen kopen. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Super Lid
|
Kolja was ooit op de Nederlandse televisie geweest en de video was te huur in de videotheek. Misschien is het nu nog het geval.
|
|
|
#13 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik heb thuis ook paar hele mooie tsjechische films, maar ondertiteling meestal in het engels. Voor nederlanders, die deze hebben gezien, was het wel genoeg.
Kolja Ostre sledovane vlaky Samotari Pelisky Musime si pomahat Zelary Obecna skola Postriziny en paar andere... |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
Bij steengoede CZ regisseurs ook even Václav Vorlíèek vermelden, ongekroonde koning van Tsjechische komedie's en sprookjesfilms. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Wow. What a question.
I think the most popular directors are: Forman, Menzel, Fric, Kachyna, Polak, Vorlicek (and many more) from the old ones Hrebejk, Slama, Sverak from the newer ones But it's quite hard to answer such a point of view-question...
|
|
|
#16 |
|
Forum Freak
|
Mayca, ik heb de Kolya video teruggevonden. Een dezer dagen zet ik hem voor mezelf op een DVD.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Forum Freak
|
Jeanne, ik heb Kolya. Sorry dat ik niet even gereageerd heb. Wat een bijzonder mooie film. Ik heb hem een aantal keren al bekeken. Waar haal je zo'n geweldig klein mannetje vandaan, die Kolya zo ontroerend neerzet.
Jeanne, in ieder geval bedankt!
Kijk niet veelbetekenend.....maar beteken veel! Laatst aangepast door mayca; 12-03-08 om 18:40. Reden: rare fout |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Super Lid
|
Allereerst Dybbuk: klopt is hetzelfde, Zwaarbewaakte Treinen en Hou de trein in het oog. (Valt waarschijnlijk nog wel te bestellen via de site van het Nederlandse NRC Handelsblad).
Ik ben niet zo'n filmkenner, maar me valt opeens de film Knoflikari (wellicht niet juist geschreven in). Ik viel er ooit ergens middenin, maar als een film mij langer dan vijf minuten weet te boeien is ie goed. Vrij absurde film.
|
|
|
#20 |
|
Forum Freak
|
Toevallig kwam ik met de kast opruimen een band tegen waar deze film uit 1997 op staat. Ik ga "Knoflíkári" binnenkort bekijken.
Edit: bijschrift bij deze film: Van Petr Zelenka. Met o.a. Eva Holuboava, Jiri Kodet, Vladimir Dlouhy en Borivoj Navratil. kokura, Japan 6 augustus 1945. De bewoners die zich oefenen in het vloeken klagen over de aanhoudende regen.Ze realisern zich niet dat dankzij die regen niet Kokura maar Hisirshima wordt gebombardeerd. Schijnbare toevalligheden en een radioshow verbinden, soms gezocht, zes episoden. Ze spelen zich, na de proloog in Japan, af in Praag precies 50 jaar later. Het zijn absurde verhalen waarin Petr Zelenka alledaagse mensen portretteert die vat proberen te krijgen op de chaos in hun leven. Een werkeloze spoorwegbeambte spuugt met precisie tegen rijdende treinen en de titel Knoflíkári, wat zoiets als knopenhapper betekent, verwijst naar een man die de gewoonte heeft met een kunstgebit tussen zijn benen knopen van banken en stoelen af te bijten. De geestige film met zwarte onderlaag won de Tiger Awared op het filmfestival Rotterdam 1998. |
|
|
|