Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Muziek, Film, Radio & TV
CzechTek

CzechTek

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 30-08-05, 19:34   #41
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:
Chechtek 2005

Ik heb in Tsjechië goed de discussie gevolgd van de laatste 3 weken over CzechTek. En geloof me, bijna elke dag waren er wel artikelen in zowel nieuwsgedeelte als in de opiniepagina's te vinden. Het was gewoon hét topic van deze zomer.
Voorlopig resultaat in de politiek en krant: CzechTekkers hebben hun kaarten goed uitgespeeld en hebben de morele overwinning binnen. Ze hebben het voor elkaar gekregen om Klaus én Havel op 1 lijn te krijgen - en dat gebeurt niet zo vaak. Het morele gelijk wordt verstevigd door de (m.i. onjuiste) vergelijking met de vorige grootschalige vechtpartij tussen politie in jongeren, in 1989. Deze vergelijking gaat echt helemaal mank. Waarom? De CzechTekkers hebben genoeg alternatieven, 1989 had geen alternatief.
Deze zomer zijn er in Tsjechie vele muziekfestivals geweest. Niet alleen voor rock, pop of folk, maar ook dance muziek. Bijvoorbeeld bij Machova Jezera, afgelopen weekend. Prima georganiseerde festivals, vooraf in samenspraak met politie, gemeente etc. Politie helpt met het in goede banen brengen van verkeersstromen. Kosten van een toegangskaartje: 500 kc, voor een heel weekend. Oftewel: het kan prima; als de organisatie een legaal feest wil organiseren, kan dat. CzechTek wil dat echter duidelijk niet - uit principe, lijkt wel. Weerzin tegen commerciele festivals? Nou, een festival waar je voor moet betalen is niet perse commercieel. En zo'n toegangskaartje is ook wel op te brengen - veel CzechTekkers kwamen met de auto, zelfs uit het buitenland; voor de benzine ben je ook al gauw enige honderden kronen kwijt, dus dat geld heb je ook voor de toegang. Efkes sparen; 't is niet elke dag feest, kwestie van prioriteiten.
Nee, wat doen de Czechtekkers? Volharden in hun aanpak om op het laatst de locatie bekend te maken, zodat er helemaal niets geregeld is voor verkeer etc, de zaak loopt vast. Vervolgens: niet ingaan op de duidelijke eis van de politie om de boel af te lasten. En dan gek op kijken als de politie met geweld ingrijpt. Voor iedereen die er heen ging moet het duidelijk zijn geweest dat de politie tegen was, en had nog tijdig kunnen omkeren; gewoon niet het terrein opgaan, simpel.
Ooit wel eens een krakersontruiming gezien? De demonstraties van chaoten in Hamburg op 1 mei? Wordt genoeg geweld door politie gebruikt. Hierin is Tsjechie dus niet uniek. Je zou eerder kunnen zeggen dat juist doordat Tsjechie haast zelden een ME-achtig optreden kent, de schok daardoor groter is als het wel eens gebeurt. Genoeg bronnen wijzen er op dat elders in Europa een illegaal weekend-feest van een dergelijke omvang simpelweg niet wordt gehouden, omdat men weet dat de boel gelijk wordt stilgelegd. Er wordt dus een compleet onterecht verwijt gemaakt dat de Tsjechische regering en politie niet had mogen ingrijpen, en de boel gewoon had moeten gedogen.

Wat me in de hele discussie overigens verbaasd, is dat het hoofdargument voor (cq tegen) ingrijpen steeds weer om het eigendomsrecht gaat, de kwestie of Czechtekkers nu wel of niet via cq op niet-gehuurd land zijn gaan acteren. Zelden wordt aangegeven dat een dergelijk feest nu eenmaal volgens de wet vooraf gemeld moet worden, en met alle instanties afspraken moeten komen. Wel een teken van de schijnheiligheid van de organisator: die verkondigt dat hij gewoon een verjaardagsfeestje voor zo'n honderd man wilde vieren, kan hij het helpen dat ze allemaal vrienden meenemen? Goh zeg, wat toevallig dat jaar in jaar uit er toch duizenden mensen komen. Zo probeert hij zich dus uit die eis van overleg met instanties te kletsen. Het is gewoon helemaal krom.

Overigens hoop ik van ganser harte dat zomer 2006 een prachtig CzechTek festival zal kennen, in goed onderling overleg georganiseerd, met support van de politie. Want zo hoort het.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-05, 13:30   #42
Actief Lid

Re: Chechtek \"oorlog\"

Bartiku, er schijnt dit weekend een volgende czechtek te komen, dus we hoeven waarschijnlijk niet af te wachten tot 2006 hoe politie en bezoekers deze keer op elkaar zullen reageren...
utopenec is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-09-05, 21:29   #43
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Klopt, al heette deze actie 'cz-tek'. De organisatoren hebben het vooraf aangekondigd en afspraken gemaakt met gemeente en politie. Is prima verlopen - op wat verkeersopstoppingen en parkeerproblemen na. Organisatie heeft de boel grondig schoongemaakt.
Dus als je het mij vraagt, is dat vooraf afspraken maken het duidelijke verschil in deze. Blij dat het dus ook gewoon lekker kan verlopen.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-09-05, 19:40   #44
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:

Er blijven maar technopartys plaatsvinden, ook dit week-end opnieuw op dezelfde lokatie in Tachov, waar het vorige chechtekfestival op een "oorlog" uitdraaide. Vandaag verliep alles zonder incidenten; deels door het slechte weer, zodat velen reeds het terrein verlieten in de namiddag. Volgens de politie zijn er nog slechts een 500-tal aanwezigen op dezelfde weide in Mlynec waar eind juli de chechtek party op geweld uitdraaide. De toegang tot het officieel gehuurde terrein gebeurd nu langs één toegangsweg zodat de aangrenzende percelen niet betreden hoeven te worden. De party duurt volgens voorzien plan tot zondagavond
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-11-05, 11:59   #45
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Onderzoek czechtek party

De discussies omtrent de Czechtek party van afgelopen zomer zijn nog niet uit de lucht. Het regeringsbericht over de gebeurtenissen bij de techno party zijn ontoereikend verklaarde gisteren de onderzoekende senaatscommissie na zijn bijeenkomst. Het bericht bevat veel gebreken en de polite heeft de feiten niet objectief aangebracht, hebben de senatoren unaniem beslist. Minister Frantisek Bublan hadt het bericht voorgelegd aan de commissie en beweerd dat de politie naar de geldende voorschriften heeft gehandeld. De senaatscommissie verklaarde dat de politie de mogelijke fouten in haar rangen niet wil toegeven en heeft daarom Premierminister Jiri Paroubek gevraagd een herwerkt verslag voor te leggen tegen het jaareinde.

bron radio.cz
Oud 03-11-05, 15:05   #46
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
ik wil verder eigenlijk niet oordelen over dit gebeuren, omdat ik het niet echt gevolgd heb, maar wat ik wel geinig vind eraan is dat wij hier in Nederland altijd lopen te mekkeren dat de politie niets mag en dat ze op t matje geroepen worden als ze een hooligan tegen de vlakte slaan. en daar gebeurt het en dan is het weer niet goed.....

Of het in deze kwestie zo is, dur fik niet te zeggen, omdat ik, zoals al gezegd, het gebeuren niet heb gevolgd, maar en basis heb ik zoiets van: als je iets doet of ergens naartoe gaat, waar je niet mag zijn. dan moet je ook niet zeuren als je klappen krijgt......

En wat betreft dat meisje van 17; ik vind dat leeftijd en geslacht er niet toe doet in deze. Het is net zo rot als het een man is van 30.
Ze kunnen net zo gevaarlijk zijn........

Maar nogmaals, dit is mijn reactie in het algemeen. durf niet te zeggen of er in deze situatie anders mee om had moeten worden gegaan.....

Maar probeer het ook van de politie te begrijpen. als je met 1000 man tegenover een meerderheid van 5000 staat, voel ik me ook niet prettig........

Overigens was een oom van mijn vriendin (chef bij politie brno) ook van de partij bij deze actie. Zal hem eens vragen wat zijn ervaring is geweest tijdens czechtek......
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-02-06, 20:05   #47
Volwaardig Lid

Krakonoš's avatar

Nationaliteit:
nog mensen van dit forum die hier heengaan ondanks de vervelende situatie vorig jaar?

oké even wat info voor mensen die niet weten wat czechtek of tekno (dus niet teCHno) inhoud.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tekno

http://nl.wikipedia.org/wiki/CzechTek

Naar mijn idee wel een correcte beschrijving van de tekno scene. Het is dus inderdaad voor de meeste tekno's een principekwestie dat we niet naar betaalde feesten gaan. Zelf heb ik er niet zo heel veel moeite mee, als het niet TE duur is, zoals op de meeste housefeesten wel het geval is.

En daar komt nog bij dat op de meeste commerciele housefeesten niet de typische tekno gedraaid word waarvoor ook veel mensen komen.
Krakonoš is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-06-06, 19:27   #48
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
CzechTek 2006 legaal !

Free-Technoparty vindt plaats van 27. tot 30. Juli .

De vorig jaar uit de hand gelopen czechtek party wordt dit jaar op een militair terrein in de buurt van Hradiště (Karlovy Vary) gehouden, aldus de krant Hospodářské noviny. Waar vorig jaar de party een politieke crisis tot gevolg had, is men dit jaar overeen gekomen om alles wat georganiseerder te laten doorgaan. De militaire oefenplaats wordt voor 24000 kronen ter beschikking gesteld aan de organisatoren van de mega party. Voor de nodige sanitaire voorzieningen, de veiligheid en de opruimwerken achteraf moet de organisatie zelf instaan.

Tschechien Online, 15.6.2006
Oud 18-07-06, 07:26   #49
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
bron : Prague Daily Monitor

http://www.praguemonitor.com/ctk/?st...36903i20060718

milieu-activisten proberen een stokje voor dit feest te steken.
op het terrein leven diverse zeldzame en met uitsterven bedreigde vogels/diersoorten.
o.a. de zogenaamde "corncrake" (ik kon geen nederlandse vertaling vinden)

Naam: corncrake.jpg
Bekeken: 77
Grootte: 14,6 KB
Oud 23-07-06, 11:22   #50
Volwaardig Lid

Krakonoš's avatar

Nationaliteit:
omg, het is echt de verkeerde kant opgegaan.. geld betalen voor een terrein??? milieuactivisten tegen czechtek???

de tekno doelgroep bestaat voor 90% uit linkse antikapitalisten.

Krakonoš is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed