|
|
#32 |
|
Super Lid
|
Re: Chechtek \"oorlog\"
Inmiddels heeft president Klaus al schande gesproken over het politie-optreden en neigt Paroubek naar het aanbieden van excuses aan de gewonden.
Het arme Tsjechische politiekorps krijgt er dus weer eens van langs. Vooralsnog ben ik nog niet overtuigd van de incorrectheid van het politie-optreden; wat ik begrijp is dat het grootste deel van de bezoekers na waarschuwing het terrein heeft verlaten, maar dat een groep van enige honderden dat niet deed, waarna er met traangas werd ingegrepen. Benieuwd wat er volgend jaar met CzechTek gebeurt; zal de organisatie nu eindelijk wel legaal worden, of gaan ze juist nog steviger de illegaliteit in, of houden ze er gewoon mee op? Hun 'goede' naam zijn ze wel kwijt; de 'normale' techno liefhebber zal zich toch wel bedenken om weer een politieinval mee te maken? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Actief Lid
|
Does anyone remember "CzechTek" as it was before in Hostomice? I dont understand why the people got so mad (the police). I mean, its just music, not politics... But like some ravers said: the police got new toys and now they like to practice.
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Nieuw Lid
|
Re: CzechTek
PRAHA - Technaři nejsou žádné tančící děti, ale nebezpeční lidé, tvrdí premiér Jiří Paroubek (ČSSD). Jádro příznivců technohudby podle něj tvoří "posedlí lidé s anarchistickými sklony, přitom mezinárodně propojení", kteří "provokují masivní, alkoholem a drogami přiživované silácké demonstrace proti pokojné společnosti". Policie se jejich útokům na technoparty CzechTek pouze bránila, napsal ministerský předseda v článku, který zveřejnily Lidové noviny.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Legende
|
Ex-Präsident Havel vermittelt bei CzechTek
In Tschechien dauern die Proteste gegen den Polizeieingriff vom vergangenen Wochenende während der Techno-Party CzechTek in der Nähe des westböhmischen Tachov an. Politiker diskutieren mit den Vertretern der Party-Teilnehmer über die Angemessenheit des Eingriffes, die Bevölkerung verlangt eine Erklärung. In der Nacht zu Mittwoch haben sich rund mehrere hundert Raver in Prag getroffen und vor dem Studentenwohnheim in Strahov eine Techno-Party gefeiert. Die Polizei ist diesmal nicht eingeschritten, obwohl sich die Anwohner wegen der Ruhestörung beschwert haben. volledig bericht |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Actief Lid
|
Ein guter Ansatz, oder, wenn Havel vermitteln möchte?
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Nieuw Lid
|
Hi everybody,
I am a dutch girl and together with my czech boyfriend I have been to the Czechtek festival. Finally we didn't go to the festival itself because of the newsreports on the radio. I think, according to some of the messages which have been placed on this forum, a lot of people have no idea of what the situation was actually like. The government changed the reason of the strike all the time. At first the reason was simply the fact that the ground on which the festival was taking place wasn't rented. Then after 2 days the land owner went to his laywer to proof that the land was definetely rented in a legal way, and that therefore, the police action was completely illegal. There were 1000 heavy equiped policemen, standing against the people visiting the Czechtek, and who had no weapons at all. The police was using watercannons, gas bombs, and a lot of violence. In the evening the biggest border with Germany was closed, and there was a tank standing on the highway to make sure nobody could pass. The Czech prime minister says that the action was necessary and that there is no reason to complain. After most people left the festival, some policemen have just taken people to the forrest, to beat them up there. One of our friends was driving around a city 15 KM away and he was stopped there by 8 policemen. Since there was nobody else around, they didn't mind to beat him completely up. I have also seen some more video's, including one, on which you can see how 2 people are standing in front of a police car, with their hands in the air. The police car simply drives straight over them. On some of the photo's the smiles of the policemen are visible while they are dragging a girl by her hairs away. They were also trying to force people to leave their cars. But as they were affraid for the violence the police was using they weren't really willing. This was a reason for them to break the windows and to force the people, while they were beating them, to move away form the cars. The 2nd reason Paroubek (paroubtek) gave for the action, was that they had made several calculations which proved that the damage which would be made by the people attending the festival, would be to much. After this action made by police, the damage will be even bigger. These 1000 policemen are now staying in Prague, on places close to the demonstrations. I have been there on sunday and they were passing us on the way there. In Prague we saw several of their stations, which are tried to be hidden. I totally disagree with what happened here. Today Paroubek returned from his holidays in Austria to tell the people that there was a lot of damage made on the ground, and that they are blaming the visitors for this. Afterwards he returned to his holidays. The way the police was using their power on this festival was too hard. some people are wondering whether it was not some kind of anti-terroristic training. On the demonstration which was held yesterday in Prague, were 6000 people attending. Not only in prague, but also in other big cities are demonstrations going on, even outside the Czech republic. What happened during this weekend should not be accepted, for any reason at all. It is not even allowed for the police to use more power than the power they are facing. In this case they were obviously much much stronger, and even beating people up which had nothing to do with Czechtek, and were just passing by. The way they have been treating the people there is simply unforgetable. I have been talking to several people who have met policemen there while they were alone, most of them have a least on bone broken. One of them is missing an eye. If anybody still thinks this action was justified and right then don't hestitate to contact me. Because this is not everything, and this is not the worst. http://czechtek.freetekno.org/ Greetings, catgirl: celeste-vw@lycos.nl |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Super Lid
|
Catgirl, dank voor je bijdrage, nu kunnen we met een echte discussie beginnen (hopelijk kan je deze Nederlandse tekst lezen?). Laat ik vooropstellen dat de omvang en kracht van het politieingrijpen inderdaad te zwaar geweest kan zijn; het door politieagenten in elkaar slaan van personen die voor hen geen directe bedreiging vormen keur ik eveneens af. Maar dan blijft er nog genoeg om over te discussieren!
Een paar dingen op een rij. Vorig jaar was het ook al raak, zij het met veel minder sterk politie-optreden. Zie het bericht op dit forum klik hier . Toen was er in het geheel geen sprake van een overeenkomst met de eigenaar/pachter van het betrokken stuk land; die pachter heeft zware schade geleden. Ik noemde dat een jaar geleden asociaal en vind dat nog. Als je lol wil hebben, prima, maar niet ten koste van een ander. Nu was er weliswaar een huurcontract met de eigenaar, maar dat kan nog niet het hele feest tot een legale actie maken. Om te beginnen, stelt iDnes, lag het gehuurde terrein niet direct aan een openbare weg. Je moest dus eerst over een (niet gehuurd!) terrein heen gaan om op dat terrein te komen. Dit lijkt me het eerste illegale punt van aandacht; die andere terreinen zullen schade lijden. Vervolgens: een feest van een dergelijke schaal behoor je nou eenmaal niet zonder de vereiste vergunningen te organiseren. Die vergunningen zijn er voor de veiligheid van de feestgangers en andere betrokkenen. Afspraken moeten gemaakt worden over alle logistieke zaken (denk maar aan Dance Valley enige tijd geleden, een legaal feest, dat echter niet de logistiek goed had geregeld toen het opeens keihard begon te regenen en koud werd; met onderkeolingsverschijnselen tot gevolg. Dance Valley is daar nu wél op voorbereid, o.a. door eerst het aantal feestgangers te beperken). Ik ken de Tsjechische wet niet van haver tot gort, maar het lijkt me dat ook daar vergunningen vereist zijn voor een dergelijke actie. Er is hier dus sprake van een organisatie die al meerdere keren heeft volhardt in haar illegale optreden, en zich niet bij verzoek vanuit overheid/politie heeft teruggetrokken. Voor mij is het dan niet zo gek dat er serieus over politieingrijpen wordt nagedacht. Ja, men had ook kunnen gedogen. Maar ik denk dat er grenzen aan het gedogen zijn. De omvang van CzechTek (5.000 man) speelt daarbij een rol. Ik vergelijk het even met Amsterdam, waar met regelmaat ook illegale feesten worden georganiseerd, o.a. door de krakersscene. Die worden ook door de politie afgebroken, maar zijn niet zo massaal dat daar evenzeer massale politie inzet voor nodig is. Als je CzechTek vrolijk gedoogt, schep je precedent voor nog veel andere illegale feesten, met steeds dezelfde nadelen (schade aan het gebied, onveilige situatie). Ander aspect van het gedoogvraagstuk is in welke mate er legale alternatieven zijn. Daar laat ik me nog graag over informeren, maar ik neem aan dat er tussen al die zomerfestivals in Europa toch ook wel tekno-gerichte festivals zijn? Waarom zou een Hardrock en Dance festival wel legaal mogen, en een tekno niet? Ik ga er dus van uit dat er wel een legaal alternatief voorhanden of mogelijk moet zijn. Misschien speelt hier wat anders; dat de betrokken organisatoren en (delen van de) bezoekers uit meer principieel oogpunt geen formeel, legaal feest willen. Nou, daar heb ik geen boodschap aan; die jaren-70 anarchie hebben we gehad. Dan de mate van geweld. De stelling dat een politiemacht niet met wapens mag optreden tegen een groep mensen die niet dergelijke wapens hebben, is volgens mij geen juiste. Voetbalhooligans en krakers zijn normaliter ook minder bewapend dan de ME die hen wil verdrijven. De politie heeft in een rechtsstaat nou eenmaal het primaat van handhaving middels geweld, waar dat nodig is. De vergelijking met een anti-terroristische actie is ook geen juiste. Want bij terroristische dreiging gaat het om een (zeer) klein aantal uiterst gevaarlijke mensen die opgespoord moeten worden, niet om een groot aantal mensen die puur vanuit hun massaliteit gevaar kunnen gaan opleveren. Ik zou het eerder willen vergelijken met het optreden van politie tegen rellen. Gezien de gebeurtenissen van vorig jaar, moesten de meeste bezoekers wel weten dat een politieoptreden te verwachten was. Tot slot: als ik de berichtgeving van iDnes mag geloven, heeft de politie vrijwel aan het begin gepoogd om het feest niet door te laten gaan; o.a. door de snelweg af te zetten. Desondanks zetten de organisatoren het feest door en lieten ze 5.000 man er op afkomen. Blijkbaar waren de betrokkenen niet onder de indruk van het politieoptreden tot dan toe. Wat rest de politie dan nog; moeten ze afdruipen - en daarmee vrij baan geven voor nog grotere illegale feesten; of moeten ze met meer materiaal uitrukken om nu toch echt duidelijk een einde aan de actie te maken? |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo,
De enige reden waarom de mensen over een niet gehuurd stuk land gingen was dat de politie alle andere toegangswegen afgesloten had. Ik wil geen beledigingen uiten naar de pers hier in Tsjechie, maar tot nu toe praten ye voornamelijk de politie na. Ik geloof dat er eergisteren 2 advocaten waren, een afkomstig van de politie en 1 die meer aan de kant van de feestgangers stond. Deze kreeg het voor mekaar om zo'n beetje alle redenen die de advocaat van de politie aanbracht onder uit te halen. Veel van de mensen die zich op het terrein bevonden wisten niet eens dat de politie ze op fdat moment aan het opdragen was om het terrein te verlaten. De agenten hielden verder ook weinig rekening met het feit dat mensen bang voor ze zouden zijn. Er zijn 120 gewonden officieel bekend, maar veel van de Czechtek bezoekers zijn nooit in het ziekenhuis op komen dagen. De politie had zelf een heel militair kamp opgezet, waartoe ook 1e hulp posten behoorden. Van deze lieten zij de bezoekers geen gebruik maken. Nu alles achter de rug is is er op deze manier nog vele malen meer schade aangericht dan wanneer ze het festival gewoon hadden laten lopen zoals de afgelopen 12 jaar het geval was. Vorig jaar waren er wel wat kleine probleempjes met de politie, maar voor het grootste gedeelte verliep het goed. Er was trouwens 1 persoon die voor dit jaar de verantwoordelijkheid genomen had en voor de eventueele schade op wilde draaien. Ik ben er van overtuigd dat het gas, water en ander geschut veel meer schade heeft aangericht dan de mensen zelf. Het voordeel van Czechtek is voor veel mensen dat je geen entree hoeft te etalen. Voor veel andere festivals die plaats vinden is alleen al het entree bedrag zo hoog dat veel (jongere) mensen dit niet kunnen betalen. Dan komt daar nog het eten en drinken bij, want vaak is het niet toegestaan dat zelf mee te nemen. Ik ben zelf niet zo bekend met Tekno, ik ging vooral naar Czechtek omdat er volgens mijn vriend vaak een goede sfeer is. De muziek was niet eens zo belangrijk. Er zijn 2 aanvallen geweest van de politie... 1 in de middag, waarbij de agenten nog goed te identificeren waren. En 1 in de avond/nacht. Bij deze aanval waren de agenten niet bereid hun identiteit vrij te geven en ze droegen dan ook niks wat tot herkenning zou kunnen leiden. Dat zorgde ervoor dat ze in feite gewoon hun gang konden gaan en dat dus ook deden. Ze sloegen ruiten in van auto's en gooiden vervolgens gas bommen naar binnen. Daarna lieten ze de mensen er een tijdje in zitten, om ze vervolgens buiten de auto, half verlamd, tegen de grond aan te slaan, zonder dat deze mensen ook maar enige kans kregen er zelfs ook maar iets van te zeggen. Als je denkt dat zulke acties toegestaan zijn, in wat voor situatie dan ook, dan zou ik eerst maar eens de videobeelden bekijken die zonder commentaar van de pers te vinden zijn op internet. Het is een regel dat de kracht van die politie niet al te overheersend mag zijn. Er zijn niet voor niets demonstraties door heel europa aan het ontstaan. Ook is trouwens bekend dat Paroubek vrijdag, vanuit zijn vakantieoord, aan de politie heeft laten weten dat ze zo hard mogelijk op moesten treden. Tot nu toe is eigenlijk nog steeds niet bekend wie eigenlijk het uiteindelijke bevel heeft gegeven aan de politie. Elke keer als er iemand aangewezen word, ontkent hij, en geeft de schuld aan iemand anders. Wat misschien ook wel wat wil zeggen is dat de president zegt dat "het misschien mogelijk is dat de actie de schuld is van Paroubek". Tot nu toe is nog steeds niet bekend wie verantwoordelijk is. Wel is een groep mensen naar het hof voor de mensenrechten gestapt, om zich daar te beklagen over dit uitermate overdreven geweld, waarvan zeker 80% niet nodig was geweest. Ook komt er een onderzoek vanuit de Tsjechische regering naar de actie. Maar of dat ook wat oplevert valt nog te betwijfelen. Maar ik vind toch echt, dat als iemand denkt dat het rechtvaardig is om bijv. met 4 agenten een verlamd 17 jarig meisje aan haar haren tegen de grond aan te sleuren en er dan vervolgens ook nog is een paar extra klappen op geven normaal is, of nodig geacht, bij wat voor festival dan ook, dan denk ik toch echt dat er iets niet helemaal klopt. Waarschijnlijk kan Paroubek hier mee wegkomen, ook al is het voor vele hier al duidelijk dat hij de voornaamste oorzaak is. Hij is op zich een slimme man, waardoor hij natuurlijk veel invloed kan hebben. Maar dat hij ook in staat was zo'n hoeveelheid geweld te gebruiken, dat wist niemand hier. Bericht: LEAGUE OF HUMAN RIGHTS PRESS RELEASE Napsal ajchman League of Human Rights condemns illegal police intervention against CzechTek and calls for the immediate resignation of Interior Minister Bublan On the basis of information from news reports and participants in the event at Mlýnec pod Přimdou in Western Bohemia, the League of Human Rights must express its condemnation of the brutal police intervention there. The police have encroached upon rights guaranteed to all by the Charter of Fundamental Rights and Basic Freedoms (1) in a manner which is completely unacceptable for a democratic state: 1. Without any legal justification, the police restricted the freedom of movement of persons who were peacefully in transit on the public roads. 2. The police as an agent of public authority illegally and brutally infringed upon the private contract between the lessor of the property and the organizers of the dance party. By so doing, the police made it impossible for the purpose of the lease to be achieved and thereby caused damages to both contractual parties. 3. By erecting an illegal barrier to the lawfully leased property, the police artificially escalated the situation. This resulted in conflict which could otherwise have been avoided. 4. The police used completely inappropriate methods, given the situation, and during the intervention injured several dozen people. In contrast to the organizers of the event, who leased the property in good faith as a result of last year’s problems, thereby demonstrating their desire to meet the legal requirements, the police decided to place themselves above the law for reasons which are neither understandable nor acceptable. Under the rule of law the police may not presume that participants of a private event are going to behave illegally. The League of Human Rights calls upon Interior Minister František Bublan to recognize his responsibility for the completely inappropriate and illegal intervention committed by the police and to immediately resign. The League further demands that all police officers responsible for this illegal intervention be held accountable and their victims compensated. The League recommends all victims of police brutality to contact other witnesses as soon as possible, to have any injuries examined by a doctor and a medical report issued. Victims of this illegal police intervention who want to file criminal charges against the police may contact the League lawyers on +420 608 719 535 or by e-mail at brno@llp.cz. For further information, please contact: Mgr. Jiří Kopal, lawyer, League of Human Rights Mobile phone: +420 608 719 535 League of Human Rights - Liga lidských práv Bratislavská 31 602 00 Brno Tel.: +420 545 210 446 E-mail: brno@llp.cz |
|
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nieuw Lid
|
Vroeger heb ik ook wel eens dit soort feesten georganiseerd, verspreid door het Brabantse land en later net over de Belgische grens. Les 1 bij dergelijke activiteiten: wijs een woordvoerder aan die in geval van problemen kan onderhandelen met de politie. Deze Czechtek 'oorlog' had mijns inziens voorkomen kunnen worden door een meer pragmatische aanpak. Niet alleen van de politie, maar ook vanuit de organisatie van het festijn.
|
|
|
|