het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Chinese Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Hebrew Italian Japanese Norwegian Polish Portuguese Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swedish Ukrainian Vietnamese

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-02-10, 20:04   #11
Super Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
@malmug: dat zal ik de volgende keer zeker proberen. al zouden ze het bij het Centrale Orgaan waar die VOGs afgegeven worden wel vreemd vinden dat ik een originele handtekening nodig heb voor een apostille van de rechtbank...

@Char: het ging me hier even niet om dat SRO verhaal met die huizen, maar om algemene info mbt een VOG. (een ander item daarover is nog ouder, nl. uit 2006 en is al in het archief geplaatst...)
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 08-02-10, 04:16   #12
Actief Lid

camyl's avatar

Nationaliteit:
S.R.O. opdoeken? pfft..... met advocaat (voor de invulling van diverse formulieren) duurde het nog bijna 2 jaar, maar succes in ieder geval.
camyl is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 09-02-10, 00:18   #13
Forum Freak

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
camyl schreef:
Bericht bekijken
S.R.O. opdoeken? pfft..... met advocaat (voor de invulling van diverse formulieren) duurde het nog bijna 2 jaar, maar succes in ieder geval.

én een accountant, én een notaris, en een zak vol kronen.
En die twee jaar is normaal, er moeten veel documenten openbaar gepubliceerd worden, niet gelijktijdig maar na elkaar.
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 09-02-10, 14:17   #14
Actief Lid

camyl's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
én een accountant, én een notaris, en een zak vol kronen.
En die twee jaar is normaal, er moeten veel documenten openbaar gepubliceerd worden, niet gelijktijdig maar na elkaar.
tja semabyt, als je niets van de hoed weet, kun je toch ook niets van de rand weten?
Oud 26-04-10, 18:35   #15
Lid

Radka's avatar

Nationaliteit:
Hierbij wat algemene info bij het opheffen van een SRO. In het algemeen heb je als (nieuwe) prive-eigenaar van onroerend goed (met woonbestemming) geen "verklaring omtrent gedrag" nodig, ook niet voor de wel verplichte (tijdelijke) verblijfsvergunning.

Het opheffen van een SRO laat zich eenvoudig beschrijven in 5 stappen:

1) De algemene vergadering van aandeelhouders in CZ "valna hromada" moet schriftelijk beslissen tot het opheffen van de SRO, dit moet bij de CZ notaris.

2) De SRO moet tevens een opheffer (liquidateur) benoemen: iemand met ervaring, die nagaat of er schuldeisers zijn, de boekhouding onderzoekt, etc. en maakt verslag van het vermogen van de SRO.

3) Meteen na de benoeming van de liquidateur moet men bij het
Handelsregister (Obchodni rejstrik) laten inschrijven dat de SRO "v likvidaci" is. De inschrijvingskosten bedragen 1.000 kc.

4) De liquidateur maakt verslag en regelt de liquidatie

5) verwijderen van de SRO uit het Handelsregister "obchodni rejstrik"
kost 3.000 Kc en het verzoek daartoe moet binnen 30 dagen na de eigen liquidatie ingediend worden bij het Handelsregister.

Hierna is de SRO officieel en definitief opgeheven.
Radka is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 27-04-10, 08:02   #16
Actief Lid

camyl's avatar

Nationaliteit:
en ben je 1 1/2 half jaar verder!
Oud 27-04-10, 08:38   #17
VIP

RoJo's avatar

Nationaliteit:
Maar ik vind dit stappenplan wel duidelijk. Fijn voor iedereen die er over nadenkt om de s.r.o. op te heffen. En dus maar accepteren dat het nu eenmaal tijd kost. Ook in Nederland kost het opheffen van een BV de nodige tijd.
RoJo is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 27-04-10, 09:12   #18
Lid

Radka's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
camyl schreef:
Bericht bekijken
en ben je 1 1/2 half jaar verder!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 1,5 jaar veel te lang vind. De tijd zou dan in het werk van de liquidator moeten zitten, anders kan ik me het niet voorstellen. Heb je daar zelf ervaring mee?

Naar mijn idee is het eerder hooguit een paar maanden. Zeker als het een relatief eenvoudige tweede-huis-SRO is. De communicatie tussen de partijen moet natuurlijk wel soepel verlopen.

p.s.: een verblijfsvergunning voor aankoop is volgens de Tsjechische wet nog steeds verplicht. Een wetswijziging 'hangt' nog in het parlement. In de praktijk wordt al wel toegestaan dat onroerend goed op naam geschreven wordt ZONDER verblijfsvergunning.

Laatst aangepast door Radka; 27-04-10 om 14:00
Reden: p.s. toegevoegd
Radka is offline   Bericht citeren in antwoord top
Oud 27-04-10, 21:27   #19
VIP

Esther's avatar

Nationaliteit:
Hallo Radka,

Jouw stappenplan is heel helder geschreven. Dank je, dit scheelt voor veel mensen het zoeken op het forum.
Esther is offline   Bericht citeren in antwoord top
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels