het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 28-12-07, 16:09   #11
VIP Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben dus nog helemaal niets, moeten het nog gaan bouwen, maar tegen kennissen en vrienden zeggen we wel altijd dat we een huis in Tsjechië gaan bouwen.

Zul je zien.....willen er 8 van die vrienden komen logeren als het er straks staat, blijkt het een huisje te zijn
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 16:47   #12
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Ik heb het altijd over ons HUIS.
En als iemand vraagt: hoe is het met je huisje? Dan zeg ik: Ho, ho, het is wel een HUIS hoor!!... Met ruim vodoende grond, en een heel groot natuurzwembad van 15X18 meter! En hele lappen bos achter het HUIS. ( dat deze laatste 3 zaken Niet van mij, maar van de Gemeente zijn, vertel ik er natuurlijk niet bij!)
Ja, je moet toch wat?.... Als je, je HUIS wilt verhuren!

Char.

Laatst aangepast door char; 28-12-07 om 23:32.
Reden: Char, houdt zichzelf bezig.
char is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 18:43   #13
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Ik heb het idd ook altijd over huisje, waarom weet ik niet.
Als er mensen komen die niet beter weten als huisje zeggen die altijd : hoe bedoel je, dit is een huis!
Maar voor NL begrippen is een huis in CZ vaak natuurlijk een huis en geen huisje.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 19:00   #14
Actief Lid

Lubnik's avatar

Nationaliteit:
Wij noemen het gewoon onze ''boerderie''
Beneden is het al aardig groot en dan komen de bijgebouwen en pensiongedeelte plus grond er nog bij,we zijn elkaar dan ook wel eens kwijt ...
Lubnik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 20:18   #15
Volwaardig Lid

dennuzzz's avatar

Nationaliteit:
Zou de term Huisje niet gebruikt worden om aan te geven dat het niet het hoofdverblijf betrefd?

grt,
dennis
dennuzzz is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 23:21   #16
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
C.Berendse schreef:
Bericht bekijken
Het valt mij namelijk op dat er steeds wordt gesproken over "Ons huisje" en uit foto's blijkt dat het echt om een HUIS gaat!
Heel misschien doel je ook op mijn posts in "bez domu" ? Ik heb daar niet eens bij stil gestaan, maar het is inderdaad een liefkozend iets. Bovendien mag ik nu met dit nieuwe huis wel spreken van een huisje ten opzichte van ons vorige huis in Tsjechië, de helft kleiner, "slechts" 2 slaapkamers en nog maar 1/3 van het aantal m2 grond.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-12-07, 23:47   #17
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Het gaat niet over een huis in het bijzonder. Het viel mij gewoon op dat iedereen altijd schrijft over ons huisje waarbij het dan gaat om een groot huis. Zelf maak ik mij daar ook aan schuldig en misschien is het inderdaad zo dat dit komt door de liefde die wij voelen voor ons huisje.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 10:19   #18
VIP Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
C.Berendse schreef:
Bericht bekijken
en misschien is het inderdaad zo dat dit komt door de liefde die wij voelen voor ons huisje.
Het verkleinwoord is bedoeld als liefkoosnaampje bij grote delen an de bevolking.

Als je een Piet in het gezin hebt rondlopen dan kan hij best 2 meter groot zijn maar dan zegen ze in het zuiden van het land toch nog: Ons Pietje En dat zeg je niet als je boos op hem bent.
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-12-07, 10:39   #19
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:
Nou mijn "villa" is slechts 45m2, maar groot genoeg voor twee personen, en ik ben er dik tevreden mee. Alles wat groter is moet je ook warm stoken in de winter en ook nog onderhouden, daarom noem ik het altijd huisje want het is een klein ding!
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-01-08, 15:24   #20
VIP Lid

hilde_kees's avatar

Nationaliteit:
Gek dat ik hier nu ook op kan reageren.

Ons huisje is vooral ook huisje omdat we het zo`n `hans en grietje`uitstraling vinden hebben.

En in ons geval heeft het 2 slaapkamers ,waarvan een voor mensen onder de 165 cm.
Daarnaast is het in vergelijking tot alle huizen die we hebben bekeken toch wel een kleintje.

Hilde
hilde_kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels