het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 18-07-08, 09:19   #11
Actief Lid

Lesnìnka's avatar

Nationaliteit:
Ik heb inmiddels ook vrij rijke ervaring met (dorpse) aannemers en ben tot de conclusie gekomen dat het op het platteland best vaak voorkomt dat mensen een deel van het werk zelf willen doen of een familielid of vriend willen inschakelen. Voor CV heb ik inderdaad een bedrijf als ik een radiator wil laten verwisselen of toevoegen en een zeer handige plaatselijke electriciën/loodgieter met diep verstand van ketels als er iets met de ketel is. Toen ik de ramen liet vervangen, moest ik duidelijk aangeven dat ik wil dat ze na de vervanging ook de omgeving van de ramen in de oorspronkelijke/nette staat terugbrengen - dit was niet inbegrepen en er werd een ander bedrijf voor gehaald. De meeste mensen in ons dorp zouden dat metselen zelf doen - zonde van het geld, zeggen ze dan.
Lesnìnka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 09:40   #12
Actief Lid

Nationaliteit:
Ik heb dezelfde ervaring Lesnenka. Ik liet in de beginjaren op papier zetten dat bij het aanleggen van bijvoorbeeld de waterleiding water uit de kraan moest komen, bij gasleiding dat de kachel het moet doen. etc. etc. Ze keken me heel erg raar aan, maar het gebeurde. Nu hebben we vaste mensen hiervoor en die weten door de jaren heen wat we willen.
nancy is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 10:40   #13
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
dit komt ook in Duitsland voor. Wij hadden een offerte voor het laten plaatsen van drie nieuwe dakramen. Afvoeren van afval was netjes vermeld, maar hebben we toch zelf gedaan omdat er toch al een container stond.

Oke, de dakwerker was klaar ging weg en? Er waren inderdaad grotere gaten gezaagd in het dak, de oude ramen verwijderd, de nieuwe ramen geplaatst. Maar afwerken, ho maar. Stond niet op de offerte, dus werd niet gedaan.

Ook nog een paar voorvalletjes met de badkamer gehad...

Moraal van het verhaal: voortaan zelf goed nadenken over elk stapje in de verbouwing en elk detail (tegels horizontaal of verticaal plaatsen etc.).

@Nancy: goed idee om te beschrijven hoe het er op het einde uit zou moeten zien. Inderdaad 'er moet water uit de kraan komen'. Lijkt grappig, maar is beter om het schriftelijk vast te leggen dan te denken dat de aannemer/werklui het wel begrijpt.
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 10:54   #14
Actief Lid

Antonio's avatar

Nationaliteit:
Het helpt enorm als je tijdens de werkzaamheden daar kan zijn. Dan moet je wel de tijd vrij maken om even op en neer naar Tsjechie te rijden, maar het is zeker de moeite waard. Zelf was ik in de gelegenheid om tijdens onze verbouwing af en toe daar te zijn en zelfs dan is het lastig om de dingen uit te leggen zoals je ze wilt hebben vanwege de taal. Maar met een beetje bouwkundig inzicht en boerenlogica kom je een heel end.

Uiteindelijk heb ik heel veel probleemstellingen opgelost omdat ik daar aanwezig was, je kunt van te voren nooit alles overzien.
In onze offerte was ook alles tot in het kleinste detail omschreven en dan nog ga je zelf de fout in omdat je verwacht dat iets voor jouw gevoel duidelijk is, maar de aannemer het anders interpreteerd.

In ons geval was bv de nieuwe dakkapel aan de zijkanten niet afgewerkt. Ze staan je dan glazig aan te kijken omdat dat niet aangegeven was, tja.. daar sta je dan ook niet bij stil. Maar het werd wel gelijk opgelost, de steigers stonden er nog. Had ik in Nederland gezeten dan had je vreemd opgekeken en zie dan maar, op zo'n lastige plek, die dakkapel af te werken.

Het loont dus om, ondanks de kosten en het reizen, zelf langs te gaan. Wat Lina schreef kan ik me ook in vinden, wees allert en probeer de volgende keer meer details te bespreken om dit soort misverstanden te voorkomen.
Kan me voorstellen dat je het wel prettig vindt bij werkzaamheden niet daar te zijn maar dan kun je wel dit soort problemen krijgen.
Antonio is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 17:16   #15
Actief Lid

Nationaliteit:
ik begrijp er helemaal niets van ?
wat is de opdracht geweest ? hoe is dit geformuleerd ?
was dit in Tsjechisch ????
spreek je Tsjechisch ????
een cv installatie zonder te praten over welke ketel vermogen etc..
chaos

maar heel misschien is er wel een elektro ketel gemonteerd dit ziet eruit als een dikke buis...... voor velen niet eens herkenbaar als ketel.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-07-08, 21:28   #16
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Kaatje64 schreef:
Bericht bekijken
Wij hebben de aannemer opdracht gegeven een electrische CV aan te leggen, met koperen leidingen.
Pffff, de aannemer is klaar, en wat blijkt, er zijn alleen leidingen aangelegd, geen ketel en geen radiatoren. Is dat normaal? Wij hebben sterk het gevoel dat we worden opgelicht.
Nee, dat is niet normaal, maar alles staat en valt wat je aangeboden hebt gekregen! Een centrale verwarming bestaat uit pijpen, radiator en ketel. Als één van die delen (met name de radiatoren) ontbreekt kan je niet over verwarming spreken (mischien wil je er wel bier door vervoeren).
Maar hoe zag je offerte eruit? Was de prijs extreeem laag? Een Elektro kotl kost tussen de 10 en 20 duizend kroon (uitgaande van een 17 kW ketel) Radiatoren moet je rekeken op 2500 czk per stuk , koper ca 100 czk per meter en voor arbiedsloon zo'n 170 czk (afhankelijk waar je woont maar dat is wat ik betaal voor een loodgieter- als ik het niet zelf doe!)

Mij advies: Nog even niet betalen on om uitleg vragen! Als je dat niet doet en gewoon betaald (terwijl dit duidelijk teveel is) zal je in de toekomst voor elke klus veel te veel betalen.

P.
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-07-08, 10:21   #17
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
wij hebben, sinds 2006, twee woningen laten verbouwen en de eerdere berichten zijn heel herkenbaar.
de mentaliteit is anders dan hier. men neemt zelf geen initiatief (of het nu een boekhouder, notaris, aannemer is). ik heb meegemaakt dat het schilderwerk aan een deur slechts aan 1 kant was gedaan.... ik had namelijk naar "deur" gewezen en niet gezegd de voor- en de achterkant... nu weet ik dat je ALLES maar dan ook alles moet doornemen, aanwijzen etc. en inderdaad bij het aanleggen van een waterleiding zeggen dat er water uit de kraan moet komen. daarnaast is het uitvoeren van controle's een pre wij laten altijd foto's opsturen van de uitgevoerde werkzaamheden (als we dus zelf niet in de gelegenheid zijn om te gaan) en op basis daarvan betalen we de fakturen. het is allemaal erg tijdrovend en kan vermoeiend en frustrerend zijn.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-07-08, 18:56   #18
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Haha, ik moest wel even lachen om je post Ron. Maar zo zal het inderdaad wel eens gaan ja, alles tot in detail voor kauwen. Gelukkig delen wij die ervaring (nog) niet echt.
We hebben er voor gekozen om een aannemer als tussenpersoon te laten werken. Hij heeft verstand van bouwzaken en schakelt de mannetjes in die we op dat moment nodig hebben. Bij duudere zaken, bv de CV, vragen we wel offertes van meerdere installateurs. Hij overlegt de voortgang met ons als we in Tsjechië zijn en stuurt ons foto's als iets af/geplaatst is. Voor het hele project krijgt deze man een behoorlijke vergoeding. Verder hebben we een betrouwbare Tsjechische vriend die uitstekend Engels spreekt en heel vaak voor ons belt als er iets geregeld moet worden en zelfs bankzaken laten we door hem wel eens regelen. Ook hij krijgt hier een leuke financiele vergoeding voor. Misschien een goede tip, al geven deze maatregelen natuurlijk nog steeds geen garantie dat alle projecten probleemloos zullen verlopen. Dit hebben wij inmiddels ondervonden, ook al was het tot dusver nog maar 1 keer. Laten we hopen dat het hier bij blijft.
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-07-08, 19:32   #19
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Ik heb, gelukkig, heel andere ervaringen met aannemers en andere "klussers".
Maar dat is alweer van een tijdje geleden...In 2000 hebben wij ons, net gekochte, huis helemaal laten verbouwen/opknappen. Ik heb hier al eerder over geschreven, dus ik zal de waslijst van al het werk hier niet opnieuw weergeven. Maar globaal kwam het hier op neer:
Beneden een nieuwe keuken, (er was geen keuken, alleen boven in een slaapkamer een aanrechtje met koud water), nieuwe badkamer, nieuwe electra, boiller van 250 lt, nieuwe trap, in elke kamer elect. verwarming, boven: de slaapkamers opnieuw ingedeeld en betimmerd met grenen schroten, nieuw zeil, nieuw toilet, hele huis binnen en buiten geschilderd, al het pleisterwerk (buiten) afgebikt en opnieuw gestuct...Etc, etc. Ze zijn 3 maanden bezig geweest!...
Ik ben 1 keer bij de aannemer/architect thuis geweest. Hij woont bij Hradec Kralove. Daar hebben we wat dingen uitgezocht, zoals de keukenkastjes, kleur van het zeil boven, kleur van de nieuwe plavuizen beneden en nog een paar kleinigheden.
We zijn, doorvoor, met hem ook 1 keer in het huis geweest. We hebben elkaar misschien niet meer dan 4 uur gesproken!...
Het enige wat ik van hem vroeg was, of hij de verbouwing zo zou doen, alsof het zijn eigen huis was........
En Dat heeft hij gedaan...
Wel zijn we tijdens de verbouwing, 1 keer wezen kijken. Bleek achteraf dus niet nodig...
En nu komt het mooie... Onze buren in Voorschoten gingen, 3 weken voordat wij naar het huis gingen, (en wij hadden het eindresultaat nog niet gezien) een weekje naar ons huis. Ze belden op. Het was Fantastisch!!!... En er was zelfs warm water, boven in een van de slaapkamers....

Cadeautje van de aannemer dus!!....

Char.

Sorry Lina. Slaat dus niet op jouw bijdrage. Char zat nog met 1 vinger te tikken.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-07-08, 19:57   #20
Super Lid

Lina's avatar

Nationaliteit:
Dan zijn er in ieder geval twee tot dusver tevreden Char!
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels