het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 18-09-08, 19:24   #41
VIP Lid

char's avatar

Nationaliteit:
Jeroen, ik weet dat ik een kneus ben....Maar ik kan die site niet openen. Komt dat misschien omdat jij een pand in Amsterdam bedoelt en er ... rdam staat?

Char.
char is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-09-08, 19:29   #42

kukel's avatar

Nationaliteit:
Even voor de goede orde: ik heb een groot project gedaan met calzip.
Vloeiende vormen toegepast.
Het is een groot drama.
@ jaar na de oplevering zijn ze nog aan het knutselen om het waterdicht te krijgen.

Over de strobalen.
Ik vermoedde al zoiets.

Maar wil je nou echt met droge ogen gaan vertellen dat dit duurzaam is?

Mijn huis, gebouwd van ouderwetse materialen staat er over 100 jaar nog, terwijl in de strobalen zich enge beestjes ophopen, niet duurzaam is en daardoor zich ziektekiemen zich verspreiden.

De verkoopbaarheid zal weinig mensen aantrekken.

Maar ieder zijn ding, zonder experimenten staat het leven stil.

Succes met de bouw.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-09-08, 20:31   #43
Lid

Dingemans's avatar

Nationaliteit:
kalzip

Hij doet het inderdaad niet (meer) Char. Raar. Hier een andere site met het ARCAM gebouw http://www.archined.nl/oem/reportages/arcam/arcam.html

Duurzaamheid kan op twee manieren worden geinterpreteerd:

1. Het moet lang mee gaan, op deze manier is bijvoorbeeld beton wel duurzaam
2. Het materiaal is hernieuwbaar en niet uit eindige bronnen afkomstig. Daarbij is het ook aan te bevelen om zoveel mogelijk materialen uit de directe omgeving te gebruiken. In dit kader is beton dus niet duurzaam. Veel zwaar transport en eindige grondstoffen zoals mergel en grind. En na de sloop kan het materiaal alleen maar laagwaardig worden hergebruikt. Het mooiste is het natuurlijk als je aan beide voorwaarden kan voldoen.
In het Engels hebben ze hier een betere naamgeving voor, daar staat Durability voor een lange levensduur en Sustainability voor het ecologisch duurzame aspect.

Strobalenbouw met leemstuk is eigenlijk niets nieuws onder de zon. Eeuwenlang zijn er vakwerkhuizen met lemen wanden gebouwd die in met name veel Duitse historische binnensteden nog te vinden zijn. Met de beestjes valt het overigens ook best wel mee omdat stro nagenoeg geen voedingsstoffen bevat voor de beestjes (in tegenstelling tot hooi).
Er zijn in Amerika strobalenhuizen die er al bijna een eeuw staan. Het is gewoon zaak om alles goed droog te houden door grote dakoverstekken.

Ik heb zelf meegebouwd aan een strobalenhuis in Belgie. Het is erg leuk om te doen, het gaat lekker vlot en iedereen kan het. De isolatiewaarde is enorm en het kost geen moer. De wanden zijn met ruim een halve meter wel behoorlijk dik voor Nederlandse begrippen maar in Tsjechie is dat eerder normaal dan uitzonderlijk.

Maar goed, ik zal t.z.t. zelf wel een topic starten over bouwen met strobalen. Laten we hier on topic verder gaan over metalen daken.

Groet,
Jeroen Dingemans
Dingemans is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels