![]() |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
nee klopt ik vergat te zeggen dat de moeder van onze advokaat notaris is en in hetzelfde kantoor zit. de prijs die ik noemde is de prijs die zijn moeder rekent (hij doet dan het voorwerk aangezien hij engels spreekt en zijn moeder niet).
|
|
|
|
|
|
#12 | |||
|
Actief Lid
|
dit was ongeveer twee jaar geleden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ok 2 jaar geleden , maar als het nu digitaal is zou het alleen nog goedkoper moeten zijn. de advocaat hoeft dus niet 1-2 keer naar de instanties. tevens belasting technisch als je in cz woont is het beter onroerend goed prive te kopen. en later een s.r.o. op te richten.maar dat is alleen interessant voor een goedlopende firma. |
|||
|
|
|
|
|
#13 |
|
Volwaardig Lid
|
Ik hoor steeds dat het beter is prive ontroerend goed te kopen. Maar volgens onze makelaar is dat erg moeilijk tot onmogelijk in onze situatie.
Ik ben zelf als ZZP-er (zelfstandig zonder personeel) werkzaam in de bouw en mijn vriendin werkt als oproepkracht op een kinderdagverblijf. We hebben dus beide niets vast. Ons plan is om een pension (b&b) met kinderdagopvang (voor vakantie gangers) te starten. Hiervoor zijn we van plan om 8 maanden per jaar in Tsjechie te werken en 4 maanden (april,mei,oktober en november) ons huidige werk in Nederland op te pakken. In deze 4 maanden verdienen we hier genoeg om alle kosten in Tsjechie te kunnen dekken. We zijn er daarom zelf van overtuigt dat we het financieel wel zullen redden maar volgens onze makelaar krijgen we alleen een hypotheek als er in Nederland iemand garant voor ons staat ![]() Maar ik vraag me dan of hoe de mensen in Tsjechie een hypotheek kunnen krijgen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
Op hoop van goede tips wat extra info:
We hebben een pand gezien met een vraagprijs van Czk 3.200.000 k.k. (volgens onze makelaar komt daar Czk 233.000 k.k. bij) Het bedrijf willen we runnen via een S.R.O. kosten hievoor Czk 45.000. We hebben een startkapitaal van tussen de 15.000 en 20.000 euro. Bijna alle werkzaamheden tijdens de verbouwing kan ik zelf doen met vrienden en familie waardoor deze kosten beperkt kunnen blijven. Tijdens de verbouwing zijn we van plan om 4 weken in Nederland te gaan werken en dan 2 weken verbouwen. Zo door tot het klaar is. Hierdoor kunnen we zoveel mogelijk de verbouwing contant betalen. Per week dat we in nederland werken verdienen we tussen de 2.500 en 3.750 euro. Ook de 4 maanden die we in Nederland zullen werken. Ik hoop zo een iets duidelijker beeld te hebben gegeven waardoor er bruikbare tips ontstaan. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Volwaardig Lid
|
Beste Hendrik,
Een vraagprijs hoeft geen koopprijs te zijn en misschien kan er nog wat afgeknabbeld worden. De provisie die je moet betallen is schikbarend hoog. 233.000 Czk's, da's toch te zot voor woorden. Ik heb al aangegeven dat de makelaar waar wij zaken mee hebben gedaan, een veel lager bedrag zou berekenen. dat zal voor die 3,2 miljoen 136.000 Czk zijn. Scheelt bijna de helft. Voor die 97.000 Czk kun je aardig wat materiaal kopen. In Tsjechie hoef je niet perse een SRO op te richten voor de aankoop van onroerend goed. Zelfs niet om aan de slag te gaan als zelfstandige ondernemer. Je moet je alleen aanmelden bij de belastingdienst en de andere instanties. Om een hypotheek te krijgen moet het pand natuurlijk voldoende waarde hebben en je moet een inkomsten garantie afgeven. Het maakt volgens mij niet uit of je als freelancer werkt of gewoon in loondienst bent. Je geeft de bank een gelegaliseerde inkomsten verklaring van de inkomen over bijvoorbeeld 2006 of als de aanvraag in 2008 plaats vindt, over 2007. je kunt dan het beste de inkomsten van de laatste 3 jaar beschikbaar stellen, zodat ze een goed beeld kunnen krijgen. Koop je het pand prive, dan kun je een hypotheek nemen voor langere periode. Als bedrijf is de looptijd vaak 10-15 jaar maximaal. Prive kan het tot 30 jaar zijn. Als je een SRO opricht, kan de SRO het pand van je huren. Voordeel is dan ook dat je de bank een huurcontract kan geven waardoor je aan kan tonen dat de hypotheekschuld afgelost kan worden. Je ziet dat je met wat creativiteit een heel eind kan komen. Overigens heb ik dit niet alleen bedacht. Ik heb gewoon jouw vraag voorgelegd aan onze oude makelaar waar we nog steeds contact mee hebben. Die geeft aan dat het niet onmogelijk is, maar het een pittig discussie kan worden. Nou succes maar weer. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nieuw Lid
|
Belachelijke prijzen.Bij het Makelaarskantoor Realitny in Cheb,berekent de makelaar 5% provisie.Die wordt betaalt door de verkoper.Kosten koper zijn er niet.Overal zijn oplichters, ook in Tsjechie.
Fredsr,woonplaats Cheb. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Volwaardig Lid
|
Ja hoor, je stapt in de auto/vliegtuig ga naar Tsjechie, ga naar een Tsjechisch makelaarskantoor en koopt even een huis of wat dan ook.
Dit zal voor veel buitenlanders een moeilijk trajact worden. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
er zijn twee mogelijkheden
a: je stelt geen vragen op dit forum en leest de topics niet, koopt blind een huis in Tsjechië . b:je gaat hier op vakantie , kijk op je gemak rond. en probeert waar je wilt wonen lokale contacten op te bouwen. |
|
|
|