Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Algemeen - Onroerend Goed
Huis kopen in Tsjechië

Huis kopen in Tsjechië

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 23-07-07, 22:58   #31
hamdard
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Wij willen graag in omgeving Liberec een huis kopen, maar wij weten niet waar moeten wij beginnen. Wij zijn al paar keer naar Tschechie geweest, maar zonder resultaat.
Ik beheers Tschechische taal redelijk goed, maar ik weet niet bij wie moet ik beginnen met het opstarten van een SRO. Bij een NL makelaar die gevestigd is in Tschechie of via een Tschechische makelaar.
Bovendien willen wij graag weten wat van papiren hebben wij nodig om in Tschechie een huis te kunnen kopen?
graag uw hulp en advies.
Dit is ons droom om daar iets te kopen, maar wij zijn de weg kwijt!
vast bedankt
hamdard is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-07, 10:07   #32
curious
Actief Lid

Nationaliteit:
als je de taal spreekt ben je al enorm in het voordeel.
ik zou zeggen neem een advocaat op het gebied van huizen.
deze zijn onafhankelijk. en kan je ook helpen met een s.r.o.
kosten ongeveer 20000 kc en niet zo veel stress.
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-07, 19:45   #33
love tsjechië
Actief Lid

love tsjechië's avatar

Nationaliteit:
Hallo Hamdard,

Wij hebben ook net een huis gekocht in CZ en zijn net terug van de eerste verbouwing. Heerlijk om daar te klussen.

Maar goed, dat was je vraag niet.

Eerst moet je uitvinden wat je het liefst hebt een SRO of een verblijfsvergunning. Hangt ook van het huis af wat je wilt kopen.
Wijzelf hebben ons huis gekocht via een verblijfsvergunning en dan heb je alleen pasfoto's en je eu ziekenfondskaartje nodig. En uiteraard legitimatie. Dan kan men al een verblijfsvergunning aanvragen. Maar men moet wel een legitieme reden hebben voor de aanvraag en een verblijfsplaats. E.e.a. is te regelen met wat omwegen. Wijzelf beheersen de taal niet en hebben het laten regelen door onze nl tussenpersoon. Via een advocaat is natuurlijk ook goed mogelijk, maar in ons geval bleef de taalbarriere. En onze contactpersoon vroeg ook niet de hoofdprijs, dus de beslissing voor ons was duidelijk: Een NL contactpersoon.
Met het opstarten van een sro heb ik geen ervaring, maar bij ons is alles perfect verlopen en alles is geregeld.
We hebben:
- Je begint met het huis kopen, voorlopige koopcontract tekenen en eventueel een aanbetaling. Hierbij komt het vertalen van het contract in het nederlands, omdat je wel zeker wilt weten wat je tekent. Dit is voor ons gedaan en in begrijpend nederlands, de contracten zijn niet in zo'n juridische taal als in nederland.
- Dan uiteraard het koopcontract zelf bij de overdracht van de sleutels. Ook deze is vooraf voor ons vertaald, zodat er ook nog wat wijzigingen aangebracht konden worden,
- Woning inschrijven bij het kadaster,
- Elektra en water over laten zetten,
- Kennis gemaakt met de burgemeester (erg grappig mannetje),
- Ons ingeschreven bij de gemeente en de gemeentelijke belasting betaald,
- Naar de belastingdienst geweest,
- Onze verblijfsvergunning omgezet naar ons huidige adres (we "woonden" tijdelijk ergens anders),
- Een cz prepaid telefoon gekocht (erg handig en veel goedkoper bellen),
- Bankrekeningen geopend (czk en euro rekening)
- Verzekeringen laten regelen (heel belangrijk),

Bovenstaande punten zijn zo'n beetje de punten die ik mij nu kan herinneren waar je rekening mee moet houden. Met een SRO zal er nog meer om de hoek komen kijken.

Zonder hulp was dit alles lang niet zo gemakkelijk gelukt, als het ons al gelukt was

Het fijne is ook, als je het door iemand laat regelen, dat men niet steeds naar CZ hoeft om een handtekening te zetten enz. Je kunt alles proberen te regelen op 1 dag, diverse handtekeningen zetten en dan ben je weer even in nl. Wij hebben dmv machtigingen veel dingen laten regelen door onze contactpersoon. Scheelt een paar ritten (maar we zijn nog vaak genoeg op en neer gereden in die 2 maand)

Wij hadden de sleutel van het huis in iets meer dan een maand in de handen. Erg vlot. En nu staat onze namen ook vermeld bij het kadaster, zag ik op de site. Dus dat is ook geregeld. Duurde bij ons ong. een maand en toen wij 4 weken terug aankwamen bij ons huis lag er een afhaalbericht, dat wij de brieven van het kadaster (met de stempels) op konden halen bij het postkantoor.

Al met al is het allemaal lekker verlopen en hebben wij veel baat gehad bij een NL contactpersoon. Ook is deze contactpersoon nu onze correspondentieadres voor alle instantie's (bank, water, elektra enz). Dan heb je direct een plek waar de post terechtkomt en zij kunnen dan ook zorgen dat je op tijd handelt. Want betaal je bv een paar maand het elektra niet, ben je zo je meter kwijt en dan zijn er hogere kosten gemoeid. Dus het is ook fijn om een vertalende postadres te hebben.

Maar ik weet niet hoe goed je tsjechisch is en/ of engels, duits. Misschien kun je het dan ook goed redden met een advocaat, wat toch het goedkoopste is.

Wil je wat meer info over het bedrijfje die ons geholpen heeft stuur dan even een pm dan zal ik de site doormailen.
love tsjechië is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-07-07, 21:10   #34
hamdard
Nieuw Lid

Nationaliteit:
hallo dame,
eerst wil ik u bedanken voor het uitleg. en ben ik heel erg blij met u reactie en van de anderen ook.Wij gaan via een advocat alles regelen en toch met een verblijfs vergunning.
heel veel dank, Waar hebben jullie een huis gekocht?

Jonge man bedankt voor de reactie en je raad.
hamdard is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-07-07, 00:18   #35
love tsjechië
Actief Lid

love tsjechië's avatar

Nationaliteit:
Inderdaad, voor de laatste keer dat ik gekeken heb, was in nog een (jonge) man

Maar wij hebben midden in het natuurgebied kokorin een chalupa gekocht. In het dorpje Dobren. Echt een heel mooi dorp. (zie mijn avator voor het huis)

Veel succes en hopelijk hebben jullie net zulke goede ervaringen als ons met het kopen van een huis in CZ. Laat het ons weten!! We zijn allen nieuwsgierig.

PS. Met een verblijfsvergunning kopen kan alleen als het grond bij het huis geen Bosgrond of landbouwgrond betreft, dus bestempeld staat als tuin bij het kadaster. Anders moet men een SRO opstarten. Even voor de volledigheid. Maar hierover is al veel geschreven op deze site.

Gr Bertus
love tsjechië is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-07-07, 14:57   #36
JCD
Volwaardig Lid

JCD's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Yvonne Roelofsen schreef:
Bericht bekijken
dat van die btw naar 19% dat is een feit hoor !
Geldt de BTW-verhoging ook voor verbouwingen??? Jan.
JCD is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-08-07, 12:56   #37
Antonius
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
@ OREL (op pagina 3).

Geen probleem om met nederlandse documenten aan te komen zetten. Je moet ze alleen we via een beedigd vertaler (zowel in Tsjechie beedigd als in Nederland) laten vertalen. Soms wil het geval dat de bank of ander instituut je naar een van hun reguliere vertaalburos stuurt omdat ze het anders niet accepteren.
Antonius is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-08-07, 21:31   #38
Yvonne Roelofsen
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
JCD schreef:
Bericht bekijken
Geldt de BTW-verhoging ook voor verbouwingen?
volgens mij is dit allemaal op de lange baan geschoven... politiek he.

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-08-07, 19:01   #39
peter
Lid

taxatie huis belastingdienst

Hallo, wie weet het antwoord op de volgende vraag, wij hebben ons huis, dat in een sro zat die niet van ons is, teuggekocht en op eigen naam laten zetten. Dit is allemaal goed gegaan, via het kadaster op internet kan ik zien dat ik de eigenaar ben. Nou moet een huis voor het verkocht wordt getaxeerd worden voor de 3% overdrachtsbelasting. Wie weet op welk tijdstip dat gebeurd in het proces, het word dus door een sro aan een particulier verkocht, je ontrekt dus het onroerend goed uit de sro. Als je bijvoorbeeld in januari eigenaar wordt van het huis, en je gaat goed aan de slag en de sro moet eind van dat jaar belastingaangifte doen en men is niet content met het verkoopbedrag, kunnen ze dan bijvoorbeeld in december langskomen of januari het jaar daarna om opnieuw te taxeren, zo ja kan je dat natuurlijk een hoop geld schelen als je flink aan het renoveren geweest bent. Is, net zoals de kadastergegevens dit bedrag openbaar? In het vorige stukje werd geschreven dat na inschrijven bij het kadaster langs gegaan werd bij de belastingdienst om de (gemeentelijke) belasting te voldoen. Is dit niet gekoppeld aan het kadaster? Krijg ik als nieuwe bewoner niet automatisch een acceptgiro toegestuurd voor de belasting en het reinigen van de container?
Alvast bedankt voor de reacties
peter is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed