het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 08-03-07, 22:19   #11
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
En weer een stukje verder............

We hebben weer eens contact gehad met het bouwbedrijf. Aardige man aan de telefoon. Heeft ons uitgelegd dat ze een contract hebben met het dorpje Tlucna waar ze die flats gaan bouwen dat ze voor eind April de fundering moeten hebben liggen.
Echter, bij het leggen van de fundering moeten wij met een tweede betaling van 250.000 over de brug komen. Leuk, maar die hebben we niet op onze rug groeien dus die moet van de bank komen. Bank doet echter niks zonder hypotheek contract en we hebben van het bouwbedrijf een aantal papieren nodig om de hypotheek af te sluiten. Het bouwbedrijf heeft die niet voordat ze gaan beginnen met bouwen. Dus je snapt het wel: mooi cirkeltje.

Goed, volgens de man aan de telefoon is het allemaal niet zo'n probleem als we later betalen en ze verwachten alle papieren wel op tijd te kunnen leveren.

We gaan dus eind maart naar Tsjechie om het koop contract te tekenen. We hebben een voorbeeld contract per email gevraagd om ons goed voor te kunnen bereiden (met dank aan Vereniging Eigen Huis magazins met goeie tips over contracten).

Begint nu dus spannend te worden. Meer info volgt...
Antonius is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-03-07, 10:59   #12
Actief Lid

Nationaliteit:
heb je meer info nodig over hypotheken in cz kun je altijd een pm sturen.
betreffende de aanbetaling, zoals in andere topics ook beschreven is, is dit verhandelbaar maar niet noodzakelijk.
een goed alternatief is de aanbetaling voor de bouw via bank zaruka te doen (bankgarantie) kost bijna niets en is voor beide partijen het beste.
aanbetaling flat: beter is in deposit bij eigen notaris.
ik las dat er een nl in plzen zat, altijd mee praten iedere info is goud waard en behoed je voor de meeste beginnersfouten.
(zelf zit ik in de bouwsector)
succes
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-03-07, 11:57   #13

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ten aanzien van betalingen is het GIW een goede leidraad.( Garantie Instituut Woningbouw.)
Daar vermelden zij nauwkeurig de termijnen waarop iets betaalbaar moet worden gesteld. Een en ander gerelateerd aan de voortgang van de bouw. En een bankgarantie van 5% stellen zodat je bij eventuele gebreken bij de oplevering een goede afhandeling krijgt.
Ik vind het trouwens erg veel geld om vooruit zoveel te betalen als er nog niets gepresteerd is.
Misschien is dat normaal daar, maar toch..

Succes toegewenst.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-03-07, 14:49   #14
Nieuw Lid

kruiff's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Bohemian schreef:
Bericht bekijken
Inderdaad! Het heeft even geduurd voor dat iedereen dat door had. Zo'n verblijfsvergunning kreeg je zo, je moet twee pasfoto's hebben en een verblijfsplaats. Het was in ieder geval zo geregeld, in ieder geval sneller dan die sro-constructie.
Maakt het nog uit wat voor een gebouw het betreft?
Boerderij,Flat,familiewoning?
kruiff is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-04-07, 20:42   #15
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
En weer een stapje verder: We zijn na het tekenen van het reserverings contract aangeland bij de voorlopige koopacte: Smlouva o budouci smlouve.
Dit is een tricky contract. Letterlijk betekend het "Contract over een toekomstig koop contract" maar laat je niks wijsmaken. Dit contract is in essentie het echte contract.

Eind maart dus naar Tsjechie gegaan voor het tekenen van het voorlopig koopcontract. Bij het bouwbedrijf aangekomen kregen we voor het eerst het contract onder ogen (ze hadden het namelijk niet van te voren naar ons toegestuurd zoals gevraagd). Dus ter plekke even snel doorheen gelopen zo goed en zo kwaad als het ging met behulp van mijn vrouw. Al snel bleek dat het bouwbedrijf (BOST sro) voornamelijk zichzelf beschermde in het contract en alle verplichtingen bij ons neerlegde. Aangezien wij een hoop vragen een aanvullingen hadden duurde de vergadering langer dan de geplande 2 uur en moesten we er een eind aan breien. We hebben het contract dus meegenomen voor verdere inspectie. Bij thuiskomst zagen we het niet meer zitten om alleen door het juridische bos te worstelen en hebben besloten om een advocaat in de arm te nemen.

Parallel hieraan hebben we ook met de bank gesproken over de hypotheek. Op zich geen probleem als we de juiste documenten maar op tijd aanleveren. Vereiste documenten zijn onder andere:
- Registratie formulier kadaster
- Bewijs van inkomen
- Salarisstrookjes van afgelopen 2 of 3 maanden
- Voorlopig koopcontract
- Taxatie rapport (moet door ons en het bouwbedrijf worden geregeld).
- Officiele bouw vergunning (kopie)

Er bestaat ook een zogenaamde "harmonogram" een lijst van stappen in chronologische volgorde die het bouwbedrijf hanteert. Probleem is echter dat het bouwbedrijf een aantal stappen overslaat en ons nu al zit te duwen om het voorlopig koopcontract te tekenen. Waarschijnlijk doen ze dat om eerder over te kunnen gaan tot eisen van de eerste betalingstermijn van 250.000czk. Echter, volgens het "harmonogram" hoeven we dat pas te betalen zodra de begane grond gebouwd is en nog wat papierwerk is afgehandeld. Al deze zaken worden momenteel uitgezocht en binnen kort volgt er meer info.

Ondertussen ook voor wat andere redenen nog onderzoek gedaan op internet naar de huizenmarkt in Tsjechie en heb een interessante website gevonden:
http://prague.tv/articles/realestate...st-2007&part=1

Interessante aan dit artikel is dat verwacht wordt dat in 2008 de BTW op nieuwbouw van 5% naar 19% zal gaan.
Oud 03-04-07, 22:06   #16
Actief Lid

Yvonne Roelofsen's avatar

Nationaliteit:
dat van die btw naar 19% dat is een feit hoor !

sterkte overigens met de papierwinkel !!!

ron
Yvonne Roelofsen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-07, 20:16   #17
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
Voor zover ik weet is het een voorstel. Dat heeft onze advokaat ook gezegd dus ik wacht nog even af. Zolang het pas na 31 mei 2008 ingevoerd wordt zit ik nog snor.
Oud 16-04-07, 20:30   #18
Volwaardig Lid

Antonius's avatar

Nationaliteit:
Een voorwaarde voor de bank is dat er een taxatie gedaan wordt van de flat. De taxatie wordt uitgevoerd door een taxateur die verbonden is aan de bank en net als in nederland moeten wij voor deze taxatie betalen. Vandaag contact opgenomen met de taxateur en meer info opgevraagd. We moeten ook voor de taxatie een hele riedel papieren af geven waarvan ik er voorlopig maar even vanuit ga dat de aannemer dat allemaal kan leveren. Een ding is wel duidelijk: het wordt een voorwaarde in de voorlopige koopacte.

We zitten nu midden in het proces en de mensen die ik hierover heb gesproken geven aan dat dit de gemiddelde werkwijze in Tsjechie is. De kopende partij wordt bijna altijd onder druk gezet om snel snel alles af te handelen en vervolgens zijn alle boeteclausules voor de kopende partij en zijn er geen voorwaarden voor de bouwende/leverende partij.
Onze advokaat stond dan ook niet van te kijken hoe het contract opgezet was.
Af en toe bekruipt mij de gedachte hoe een gemiddelde Tsjech het voor elkaar krijgt om een nieuwbouw flat te kopen zonder er een hoop geld op toe te moeten leggen. Petje af. De moed zakt me af en toe wel in de schoenen maar ik hoop maar dat het gezegde klopt: "De volhouder wint".

Komende donderdag hopen we de tweede ronde te kunnen afsluiten van het doornemen van de voorlopige koopacte. Daarna zal onze advokaat met de aannemer om tafel moeten gaan zitten om onze aanpassingen in het uiteindelijke contract te onderhandelen.

Ik kan dus iedereen van harte aanraden om bij elk contract wat ondertekend wordt (ook het reserveringscontract) een advokaat er naar te laten kijken.
Groeten en tot ik weer meer heb....

P.S. Vraagje: Is dit relaas interessant genoeg om verder mee te gaan of zijn er weinig geinteresseerden? Lijkt me aardig om te weten hoe nuttig deze info is voor anderen.
Oud 16-04-07, 21:25   #19
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Ik denk dat alle informatie nuttig is voor mensen die eventueel nieuwbouw willen gaan kopen!
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-07, 07:40   #20

kukel's avatar

Nationaliteit:
Ik vind het leuk en leerzaam om te lezen.
Gewoon doorgaan en bedankt voor de info.

Groet van Kukel.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels