![]() |
|
|
#21 |
|
Actief Lid
|
Op dit moment overwegen wij om een huis te gaan kopen zonder (Tsjechisch) hypotheek. We zijn bezig om de hypotheek op ons huis over te sluiten en de overwaarde op te nemen zodat we die in het huis in Tsjechie kunnen steken. Dan hebben we dus alleen een hypotheek hier in Nederland.
Daarbij zijn we er nog niet overtuigd of het een nieuwbouw huis gaat worden ( met de rompslomp van het moeten zoeken naar grond) of een bestaand huis. Vooral mijn vrouw heeft het oog laten vallen op onderstaand huis. http://www.domysnu.cz/index.php?qu=nfo¤t=ariel Neem aan dat er nog 19% BTW op komt, dat we 700.000-900.000 krn nodig hebben voor de grond en ook nog 10.000 euro onvoorziene kosten dan zou dat haalbaar zijn. Komt er nog meer bij kijken dan moeten we echt iets anders gaan zoeken. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Actief Lid
|
spannend
Wij gaan dus vandaag naar tsjechie om ongeveer 10 huizen te bekijken... zitten altijd wel enkele voorkeuren bij..maar ff afwachten.. je weet nooit hoe ze in real uit zien.
Vinden het alleen al leuk en gesjeli ff weer naar tsjechie te gaan. Zondag hebben we niks te doen,tenminste geen huizen, dus wilden we ff rond rijden bv omdat we altijd swinters gingen skiien ,zagen we dat nooit--> adrspach en meerdere dingen ![]() |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Lid
|
Veel plezier. Beslis niet te snel. Hebben wij ook niet gedaan.
![]() |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Actief Lid
|
we willen wel een huis kopen dit weekend, maar is geen moeten. Zoals je ook schreef, beslis niet te snel. Tis geen moeten, staat het ons niet aan,zoeken we verder........... tot we zeggen van ... ja dat is hem!!!
![]() |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Actief Lid
|
Op zich heb je wel gelijk. Aan de andere kant moet je ook niet oneindig in de oriënterende fase blijven hangen.
Als het goed is dan is het gewoon goed en dat kan best bij het eerste beste huis dat je ziet het geval zijn. |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
Wij hebben er nog nooit meer dan 4 op een dag `gescoord`. Met soms hele bijzondere. Ik zal binnenkort weer een verslagje schrijven. Hilde |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Lid
|
Anderhalf jaar woon ik nu al weer in CZ en ik heb nog geen moment spijt.
Misschien is het leuk en leerzaam voor toekomstige huizenkopers mijn ervaringen hier te vertellen: Ook ik ging aanvankelijk met een NL-CZ makelaar in de slag. Afspraak gemaakt om huizen te bekijken, maar hij liet me letterlijk in de kou en sneeuw staan. Dat verhaal staat wel ergens op dit forum. Gelukkig was de eigenaar van het hotel waar ik logeerde buitengewoon behulpzaam en zo heb ik dus eerst een woning gehuurd en ben uit NL vertrokken. Ik dacht een jaar de tijd te hebben om rustig om me heen te kijken en een huis naar m'n zin te vinden aan de rand van een grotere plaats of in een klein stadje, zodat ik niet alleen maar vogeltjes, eekhoorntjes of hertjes zou zien (hoe mooi ook), maar met voldoende voorzieningen en reuring voor m'n ouwe dag. Helaas was de eigenaresse van mijn huurhuis binnen een halfjaar van mening dat ze er zelf weer wilde wonen en dus was ik gedwongen met spoed een huis te kopen of eventueel te huren. Toevalligerwijs kwam ik -vanwege autokeuring- in Trebon. Het was liefde op het eerste gezicht. Daar wilde ik wonen. Dus diverse makelaar-sites bekeken en zoeken naar een (betaalbare) woning daar. Het aanbod van huizen in Trebon is bijzonder klein en ik was dan ook blij een woning te vinden die voor mij betaalbaar was en nog wel op een fantastische locatie (nog geen vijf minuten loopafstand van de historische binnenstad en toch aan de rand van de stad). Makelaar gebeld, huis bekeken, enthousiast. Onderhandeling over de prijs; koop gesloten, althans we waren het mondeling eens. Ik zou mooi op tijd mijn huurwoning kunnen verlaten. Toen begonnen de moeilijkheden: Het huis is onderdeel van een groter gebouw, waarin weliswaar twee gezinnen in woonden, maar wat bij het kadaster als één woning stond ingeschreven en nog wel met drie eigenaars. (moeder 1/2; zoon 1/4 en dochter 1/4). Toen bleek dat het kadaster ook nog eens eisen te stellen aan een gescheiden verkoop. Er moest een binnenmuur worden gebouwd, zodat de tweede keuken zo goed als weg was. Gas- en waterleiding moesten nog gescheiden worden aangelegd; de tuinscheiding moest worden verplaatst. Nieuwe onderhandeling over de prijs. OK. Zoals bekend gaat in CZ alles wat langzamer dan in NL. Dus voor er ook maar iets gerealiseerd was naderde de datum van 16 nov., de dag dat ik het huurhuis moest verlaten. Met de makelaar en de eigenaar was ik overeengekomen, dat ik die datum de nieuwe woning kon betrekken en alles in kannen en kruiken zou zijn. Mooi niet! De makelaar stelde een soort kontrakt voor een koopkontrakt voor. Toen de Tsjechische vriendin van een andere Nederlander hier het las, was ze bijzonder duidelijk. Dit kan niet, dit riekt naar fraude en ze heeft daarop het makelaarskantoor gebeld en ze daar duidelijk gemaakt dat goed fout zaten. Eén dag voor de verhuizing (alles was geregeld en stond ingepakt) nieuwe onderhandelingen. Wilde ik het huis nog? Ja, maar dan moest wel alles wettelijk in orde zijn en pas betaling als het kadaster geen bezwaren meer had. We kwamen overeen dat ik het huis zou huren -schappelijke huur- tot er geen wettelijke belemmeringen meer zouden zijn. Eind januari zou dat wel geregeld zijn. De tussenmuur werd één dag voor de verhuizing gerealiseerd; moeder schonk zoon en dochter haar deel van het huis en overleed prompt enige weken later. Bij de buren (dochter) werd een nieuwe waterleiding aangeled en een week voor de ondertekening van het uiteindelijke koopkontrakt (eind juli) werd een nieuw tuinhek geplaatst. Uiteindelijk is de hele overdracht, betaling en inschrijving op mijn naam bij het kadaster via het makelaarskantoor probleemloos verlopen. Hoewel het huis, voor Tsjechische begrippen, aan de dure kant was (Trebon is een dure plaats) woon ik hier heel prettig en geniet ik elke dag van dit mooie land. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Forum Freak
|
Fantasisch Roeltje dat het zo allemaal goed gekomen is. Fijn dat je hier even je verhaal verteld hebt, wordt maar heel gelukkig!
|
|
|
|