![]() |
|
|
#11 | |||
|
Actief Lid
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
toch heb ik het beste met je voor, en die elektricien waarschijnlijk ook hij zal wel denken die joep is een beste jongen , zal wel goed zijn . heb je een revisie bon waarop staat dat hij de hele installatie heeft goedgekeurd ?????? |
|||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Moderator
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
tsjechiesche norm
Wilt u mij dan laten weten wat die Tsjechiesche norm is,bij voorbaat dank. Hier op het dorp woont 50 meter verder een electricien ,maar deze beste man is ook de dorpsdronkaard.Had hem uitgenodigd en het enige waar hij intresse in had was mijn alcoholvoorraad om s,ochtends 09:00 u
. . Hier schiet ik dus ook niets mee op.Hierbij wilde ik iedereen bedanken voor het meedenken ,dit word zeer gewaardeerd,Joep |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Moderator
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
Dit is een internationale norm IEC 60446 en gaat over het volgende:
Algemene en veiligheidsprincipes voor het mens-machine-raakvlak, aanduidingen en identificatie - Identificatie van geleiders door kleuren of letters. De letters die ervoor staan gaan over de landencode: DIN EN 60446, NBN EN 60446, NEN EN IEC 60446 en onder meer ANSI, API, ASQ, ASME, ASTM, BS, ... |
|
|
|
|
|
#16 |
|
VIP Lid
|
De normen zijn "klip en klaar"echter in veel oudere huizen (chalupa's) is flink aan geklooid en zijn de gebruikte kleuren bepaald door wat beschikbaar is, zonder enige logica. Ik heb dit inmiddels in diverse huizen meegemaakt, soms is groen gebruikt als "nul" maar in hetzelfde huis ook als fase! Op veel lokaties is geen aparte aarddraad aanwezig en dan wordt de nul doorgelust aan de aardpin, geen "slimme oplossing" maar officieel!
Als je enigszins onderlegd bent in electrische installaties kan je in een huis waar de kleuren verschillend gebruikt zijn maar één conclussie trekken: alles afsluiten en kompleet nieuwe installtie aanleggen! P |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
Hebben wij ook gedaan (nou ja, Wim dan). Gewoon door het hele huis nieuwe bedrading en dan volgens Europesche normen. En alles in de muur gehakt dus geen draden en plastic buizen meer over de muur, plinten en het plafond. Veilig en mooi.
![]() |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Nieuw Lid
|
Ha Joep,
Toch kan het ook voor een normaal bedrag. Onze boerderij is geheel opnieuw van electra voorzien , zowel 380 als 220. Geheel compleet met nieuwe meterkast en nutsaansluiting en, niet onbelangrijk, met goedkeuring van de electriciteitsmaatschappij na voltooing van de installatie. Totaal 3000 euro. gr, Joseph |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
wanneer was dat dan?
De firma mag bij mij voor die prijs ook komen,was dit recent? Ik heb de ervaring dat de meeste aannemers meer dan zat te doen hebben en maar raak vragen.Ik heb zelfs een extern iemand laten speuren naar een goedkope electricien en die kwam met de man van 5000 euro aansjouwen
Joep |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Volwaardig Lid
|
Met uw kennis moet ik u ten stelligste aanraken van alles af te blijven en een bevoegd persoon de werken te laten uitvoeren. Bij twee buren van mij smolten de zekeringen en de kast weg!! (bijna nieuwbouw maar prutser aan het werk gezet). Voor hetzelfde geld zat het huis in de prak. DUS AFBLIJVEN als u er niets van kent!!!
![]() |
|
|
|