het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 18-06-08, 09:36   #11
Actief Lid

Nationaliteit:
Citaat:
joepvanderven schreef:
Bericht bekijken
ben er inmiddels achter dat de kleur van de nuldraad geel is of dat er een zwarte draad gebruikt word waar een nul op is geprint.{net zoiets als luidspeakersnoer waar ook een - op geprint is.}Heb in de Nl een herenhuis kompleet vernieuwd en mijn huidige woning [nieuwbouw]uitgebreid ca. aangepast.
ik krijg al buikpijn als ik bovenstaande lees......

Citaat:
Ook hier zit de nul met de aarde samen in Jindrichovice.Heb in middels de keuken veranderd er zitten nu 2 groepen met 3x2,5 mm draad ri meterkast.
massa, min, nul, aarde, totaal verschillende dingen het gaat erom dat je weet waarom en hoe iets werkt zeker met elektriciteit.

Citaat:
De reden van mijn zelfwerkzaamheid id dat ik al 3 offerte,s heb gehad voor een simpele basisinstallatie de duurste was 6800 euro en de goedkoopste 5000 euro.Heb zelf een aantal rollen bedrading gekocht en lasdozen en materiaal en kom maar op iets meer dan 1000 euro uit. Heb wel geregeld dat een electricien mijn werk naziet
dan is hij daar wel een hele tijd mee bezig geweest ??????
toch heb ik het beste met je voor, en die elektricien waarschijnlijk ook hij zal wel denken die joep is een beste jongen , zal wel goed zijn .
heb je een revisie bon waarop staat dat hij de hele installatie heeft goedgekeurd ??????
curious is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-08, 09:57   #12
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
joepvanderven schreef:
Bericht bekijken
ben er inmiddels achter dat de kleur van de nuldraad geel is of dat er een zwarte draad gebruikt word waar een nul op is geprint.{net zoiets als luidspeakersnoer waar ook een - op geprint is.}
fout !! (zie Tsjechische norm CSN EN 60446)
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-08, 20:28   #13
Actief Lid

joepvanderven's avatar

Nationaliteit:
tsjechiesche norm

Wilt u mij dan laten weten wat die Tsjechiesche norm is,bij voorbaat dank. Hier op het dorp woont 50 meter verder een electricien ,maar deze beste man is ook de dorpsdronkaard.Had hem uitgenodigd en het enige waar hij intresse in had was mijn alcoholvoorraad om s,ochtends 09:00 u . . Hier schiet ik dus ook niets mee op.Hierbij wilde ik iedereen bedanken voor het meedenken ,dit word zeer gewaardeerd,Joep
joepvanderven is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-08, 20:33   #14
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
joepvanderven schreef:
Wilt u mij dan laten weten wat die Tsjechiesche norm is ..... het enige waar hij intresse in had was mijn alcoholvoorraad om s,ochtends 09:00 u
Dat is de Tsjechische norm, Joep, al wordt het de laatste jaren wel snel minder.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-08, 21:38   #15
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
zie Tsjechische norm CSN EN 60446)
Dit is een internationale norm IEC 60446 en gaat over het volgende:

Algemene en veiligheidsprincipes voor het mens-machine-raakvlak, aanduidingen en identificatie - Identificatie van geleiders door kleuren of letters.

De letters die ervoor staan gaan over de landencode:

DIN EN 60446, NBN EN 60446, NEN EN IEC 60446 en onder meer ANSI, API, ASQ, ASME, ASTM, BS, ...
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-06-08, 20:54   #16
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
De normen zijn "klip en klaar"echter in veel oudere huizen (chalupa's) is flink aan geklooid en zijn de gebruikte kleuren bepaald door wat beschikbaar is, zonder enige logica. Ik heb dit inmiddels in diverse huizen meegemaakt, soms is groen gebruikt als "nul" maar in hetzelfde huis ook als fase! Op veel lokaties is geen aparte aarddraad aanwezig en dan wordt de nul doorgelust aan de aardpin, geen "slimme oplossing" maar officieel!

Als je enigszins onderlegd bent in electrische installaties kan je in een huis waar de kleuren verschillend gebruikt zijn maar één conclussie trekken: alles afsluiten en kompleet nieuwe installtie aanleggen!

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-06-08, 22:13   #17
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Hebben wij ook gedaan (nou ja, Wim dan). Gewoon door het hele huis nieuwe bedrading en dan volgens Europesche normen. En alles in de muur gehakt dus geen draden en plastic buizen meer over de muur, plinten en het plafond. Veilig en mooi.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-06-08, 20:15   #18
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Ha Joep,

Toch kan het ook voor een normaal bedrag. Onze boerderij is geheel opnieuw van electra voorzien , zowel 380 als 220.
Geheel compleet met nieuwe meterkast en nutsaansluiting en, niet onbelangrijk, met goedkeuring van de electriciteitsmaatschappij na voltooing van de installatie. Totaal 3000 euro.

gr, Joseph
Joseph is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-06-08, 22:36   #19
Actief Lid

joepvanderven's avatar

Nationaliteit:
wanneer was dat dan?

De firma mag bij mij voor die prijs ook komen,was dit recent? Ik heb de ervaring dat de meeste aannemers meer dan zat te doen hebben en maar raak vragen.Ik heb zelfs een extern iemand laten speuren naar een goedkope electricien en die kwam met de man van 5000 euro aansjouwen
Joep
joepvanderven is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-06-08, 17:34   #20
Volwaardig Lid

Met uw kennis moet ik u ten stelligste aanraken van alles af te blijven en een bevoegd persoon de werken te laten uitvoeren. Bij twee buren van mij smolten de zekeringen en de kast weg!! (bijna nieuwbouw maar prutser aan het werk gezet). Voor hetzelfde geld zat het huis in de prak. DUS AFBLIJVEN als u er niets van kent!!!
azery1 is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels