|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#21 |
|
Volwaardig Lid
|
Dat klopt dat is alleen als je kosten voor de koper zijn. Wat mijn ervaring tot dus ver is met Nederlandse makelaars in Tsjechië is dat ze een pand verkopen als k.k. terwijl de kosten voor de verkoper is. Kortom ze steken de k.k. in eigen zak.
Om onduidelijkheden te voorkomen. Normaal gesproken zijn de kosten voor de verkoper. (advocaat, notaris etc.) Wanneer de kosten voor de koper zijn en je regeld het zelf zijn deze ongeveer 50.000 kronen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Nieuw Lid
|
Mapy.cz heb ik van C.P. gekregen, en die heb ik eigenlijk continu open staan bij mijn speurtocht op het net. Samen met Google Earth bijkans onmisbaar wanneer de afstand een probleem is.
![]() Deze opmerking van Jan57 stelt mij voor een raadsel: Hoe kom je aan zo'n burgemeester? Hier krijg je eerst zo'n beetje een antacedenten onderzoek door de AIVD voordat je zelfs zijn secretaresse mag spreken. En ik neem aan dat ze zelfs in Tsjechië niet de tuin schoffelen met de ambtsketen om. Lopen tsjechische burgervaders (m/v) zo in het wild rond? Dan herken je ze vlot! Die room with a view zoeken wij ook, daarom heeft de ligging een hogere prioriteit dan het huis op zich. Op het verhaal van Hendrik1982 moet ik even broeden. Het was mede vanwege de juichverhalen op dit forum waardoor ik Giant heb geselecteerd als onze potentiële makelaar in Tsjechië.. ![]() |
|
|
|
|
|
#23 |
|
VIP Lid
|
Pan Bem (burgemeester Praag) zal je inderdaad niet zo simpel te spreken krijgen, maar in veel kleine dorpen / woon gemeenschappen is de Starosta (de naam zegt het al) meer een dorps oudste / voorman die je inderdaad (mits je de taal spreekt!) om hulp kan vragen.
Mijn laatste ervaring met een starasta was, dat deze uit haar zelf (ja, een zij) te hulp kwam. P |
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Overigens is het in Nederland ook niet zo moeilijk een burgemeester te spreken. Velen hebben een wekelijks spreekuur waar je terecht kunt maar dit is misschien een beetje off topic. |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Volwaardig Lid
|
hoi pippin
als je wilt kan ik je het nummer wel geven van de verkoper die ons het pand wilde verkopen. dan kun je van hem ook horen dat giant 160.000 czk bovenop de vraagprijs gedaan als eigen provisie. deze man spreekt wel uitsluitend tsjechisch. Hendrik1982 |
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
je een Tsjechische makelaar had benaderd. maar ja als de service goed is en je kijkt niet naar de prijs...... |
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nieuw Lid
|
Beste forumlezers,
Bij deze willen wij graag reageren op de veronderstelling van forumlid hendrik1982. Er wordt gesuggereerd dat Giant buiten de kosten koper een extra provisie van Czk. 160.000,= bovenop de prijs zou zetten. Deze veronderstelling is onjuist, wij hanteren de vraagprijzen van de lokale Tsjechische makelaar, in dit specifieke geval was dat M&M reality uit Liberec. Hun vraagprijs was Czk. 3.160.000,= en dit hebben wij ook op onze website gepubliceerd. Zie bijgevoegde advertenties van M&M, hieruit blijkt dat wij Tsjechische vraagprijs hanteren en geen extra “provisie” berekenen buiten de kosten koper. Terecht wordt door een van de forumleden opgemerkt dat normaliter de kosten voor de verkopende partij zijn. De koper betaalt alleen de tussenpersoon, of in dit geval een Nederlandse makelaar die wordt ingeschakeld om het gehele aankooptraject van A tot en met Z te verzorgen. Dit traject begint al bij het eerste contact en loopt door tot en met de sleuteloverdracht en indien gewenst nog verder waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan begeleiding bij renovatie. De begeleiding vanaf het eerste contact met een woningzoekende tot en met de sleuteloverdracht van het aangekochte onroerend goed neemt minimaal zo’n 100 tot 150 uur in beslag. Omdat wij als Giant het belang van onze klanten (en niet die van de verkoper) voorop stellen, zullen wij nimmer de contracten van een lokale makelaar accepteren maar deze zelf laten opstellen door het aan ons verbonden advocatenkantoor. Eveneens verzorgen wij een depotrekening van waaruit de betaling aan het huis zal geschieden, kortom een heel pakket aan werkzaamheden waardoor wij een veilige, probleemloze en zorgeloze aankoop voor de klant realiseren. Als iemand meer informatie wil ontvangen over onze werkwijze neem dan gerust contact met ons op. Met vriendelijke groet, Giant Real Estate Bericht 09-11-07 om 10:26 aangepast door astridteuthof. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Volwaardig Lid
|
Beste Astrid,
Ik vind het een beetje onzorgvuldig dat je bij het verkopen van een object niet eerst contact zoekt met de verkopende partij. Nadat ik het pand van de buitenkant had gezien ben ik naar het kadaster gegaan voor een uittreksel. Hierop stond dat de firma TJ Tatran als eigenaar was van het object. Ik heb toen contact met hun opgenomen voor het inwinnen van informatie over het pand. Zij vertelde me dat er geen contract was met een makelaar en dat het pand voor 3.000.000 Czk te koop stond. Toen ik vroeg hoe het kon dat Giant het voor 3.160.000 Czk aanboden vertelde hij mij dat jullie die 160.000 Czk als extra provisie in rekening hebben gebracht. Een wellis nietes spelletje hierover lijkt me niet zinvol en normaal gesproken zou ik u naam ook niet genoemd hebben maar aangezien dit al gedaan was door een ander heb ik deze over mijn ervaring verteld. Het lijkt me goed om zulke ervaringen met elkaar te delen zodat een ander er rekening mee kan houden. U stelt dat het verlenen van jullie service ongeveer 100 a 150 uur in beslag neemt. Dan blijft voor mij een uurloon van 1550 Czk tot 2330 Czk zoals in het geval bij de aankoop van dit pand wel erg hoog. Reken voorbeeld: De vraagprijs van het pand is 3.160.000 Czk. De door Giant berekende provisie: 0 tot 1.000.000 10% 100.000 Czk 1.000.001 tot 2.000.000 7,5% 75.000 Czk 2.000.001 tot 3.160.000 5% 58.000 Czk Totaal 233.000 Czk 233.000 Czk delen door 150 uur is ongeveer 1550 Czk per uur. 233.000 Czk delen door 100 uur is ongeveer 2330 Czk per uur. Hendrik1982 |
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Nieuw Lid
|
Beste Hendrik,
Ik ben het helemaal met je eens,wij hebben ons huis verkocht in eigen beheer,en een nieuw huis gekocht ook in eigen beheer. Wij hebben wel gebruik gemaakt van de diensten van een Tsjechische mevrouw die perfect Nederlands spreekt.( tolk kosten € 50,= ) Je moet er wel voor zorgen dat je koopkontract rechtsgeldig in het Nederlands vertaalt wordt,dit is via een advokaat geen enkel probleem. Eventuele verblijfs vergunning is simpel te regelen wij konden er zelfs op wachten ( vreemdelingen politie Trutnov ) Ik denk zelf dat de dienstverlening van nl.makelaars in cz de langste tijd heeft gehad,met een beetje speurwerk gaat het prima. Ik wens je dan ook veel sucses |
|
|
|
|
|
#30 | |||||
|
Actief Lid
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
iedereen moet leven en wat verdienen. en als dit waar is doen jullie uitstekend werk. en begrijp ik ook de kritiek niet ![]() |
|||||
|
|
|