![]() |
|
|
#11 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Wij hebben in drie dagen ongeveer zes huizen bekeken. Zonder makelaar maar met iemand die wel tsjechisch was. Dat helpt natuurliijk enorm. Wij zochten de huizen die we wilden bekijken uit de kleine etalages die makelaars hebben op verschillende plekken. Dan naar het betreffende dorp en zo nodig de burgemeester om hulp gevraagd. Voordeel was dat we eigenlijk precies wisten wat we wilden hebben. Een oude tsjechische woning, niet te groot en het belangrijkste met een mooi uitzicht. "Room with a view" dat was mijn belangrijkste voorwaarde. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nieuw Lid
|
hoi pip
Wij hebben de huizen van de makelaars van internet met fotos afgehaald en zo zijn we gewoon de huizen op gaan zoeken en we lieten dan de fotos aan mensen in de buurt van het huis zien en zij weezen ons dan de weg soms konden we ze wel heel moeilijk vinden maar onze makelaar vertelde dan waar het ongeveer lag kijk ook eens op zijn site trouwens een erg goede en betrouwbare makelaar www.giantrealestate.cz 77 is wel erg veel voor een week Wij hebben zelf een huis in Dedov gr Rob |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
Beste Pippin,
Wij zijn vorige week woensdag naar Jablonec afgereisd omdat we op de website van een Nederlandse makelaar een droomhuis dachten gevonden te hebben. We hadden vooraf veel informatie van de makelaar gekregen maar ook geen adres. Toen we aankwamen lieten we vol trost onze plannen zien aan de eigenaar van het pension waarin we verblijven. Maar het enige wat hij deed was me met stomheid aankijken. “Ga je de kosten die hij in rekening echt betalen?” vroeg hij. Ik wist niet beter dan dat, dat normaal was. De vraagprijs van het pand dat we gezien hadden was 3.160.000 Czk excl. k.k. Voor de kosten koper zouden we de makelaar 233.000 Czk moeten betalen. We hadden via het forum al begrepen dat dit aan de hoge kant was. De eigenaar van het pension vroeg ons waarom we het niet zelf proberen te kopen. Dus zonder makelaar. Ik vertelde hem dat ik de weg niet weet en het taalverschil een probleem zou worden. Hij bood ons aan om ons te helpen tegen een vriendenprijs. Dan hoeven we daarnaast alleen de daadwerkelijke kosten te betalen. (advocaat voor koopcontract, notaris, kadaster etc.) Deze kosten zouden ongeveer 50.000 Czk zijn. Dit klonk ons als muziek in de oren dus gingen meteen akkoord. Alleen net als jullie hadden we alleen een paar foto’s van het pand. We zijn toen met de foto in de hand naar het dorp gegaan en hebben aan de eerste beste voorbijganger gevraagd of hij wist waar het pand stond. Hij wees ons de weg en we hadden het zo gevonden. Het huis zag er van buiten net zo uit als op de foto’s dus we besloten dat we het pand ook graag van binnen wilde zien. Om de eigenaar te achterhalen hebben we het huisnummer opgeschreven en zijn we naar het kadaster gegaan. We hebben daar een acte en plattengrond gekocht waarop we een hoop informatie aantroffen. (oppervlakte grond, bijzonderheden aan het pand en grond, bestemmingsplan van de grond, de gegevens van de eigenaar, etc.) Daarna zijn we naar het gemeente huis gereden om te vragen wat de mogelijkheden waren met de grond. En aangezien het een oud pand is hebben we na gevraagd of het een monument is maar dat was gelukkig niet zo. We hadden toen via het kadaster het adres van de eigenaar en zijn er naar toe gereden. Er was niemand thuis maar van de buren kregen we het telefoonnummer. We hebben toen gebeld en een berichtje achter gelaten. Even later belde hij terug en hebben een afspraak met hem gemaakt voor de dag erna. Tevens vertelde de man ons dat het pand voor 3.000.000 Czk te koop stond en dat de makelaar er 160.000 Czk bij op had gedaan als eigen provisie. Hij wou dus 393.000 Czk (160.000 + 233.000) aan ons verdienden terwijl hij maar 50.000 Czk aan daadwerkelijke kosten had. Helaas stond er voor onze bezichtiging een andere bezichtiging gepland. Die persoon nam geen risico en kost het pand en betaalde het meteen contact waardoor onze plannen niet door konden gaan. We hebben toen een dag rust gehouden om de teleurstelling te verwerken en zijn daarna weer op internet gaan zoeken. We hebben nu een nieuw pandje gevonden en zijn weer gewoon naar het dorp gereden met een foto om het te zoeken. Ook deze keer hadden we het zo gevonden. Van de buitenkant ziet het er allemaal weer netjes uit dus we zijn weer meteen naar het kadaster gegaan voor de informatie. We hebben toen via het telefoonboek het nummer proberen te achter halen maar konden deze niet vinden. We zijn toen in de auto gestapt en naar het adres die we kregen van het kadaster hadden gekregen gereden. Hier werden we heel hartelijk ontvangen. De man vertelde ons dat het, het huis van mijn moeder is en dat zei een contract had met een Tsjechische makelaar. Mijn eerste ingeving was toen dat het betekende dat we dan alsnog de hoge k.k. moesten betalen. Maar ons werd verteld dat de kosten voor rekening van de verkoper zijn. Dit blijkt hier heel normaal te zijn. Uit nieuwsgierigheid heb ik na het gesprek een mailtje gestuurd naar de Nederlandse makelaar die het pand aanbood. (een andere dat het eerste pand) Tot onze verbazing vertelde ze ons dat er bij het aankopen 140.000 Czk k.k. in rekening zou worden gebracht buiten de kosten voor de bezichtiging. Kortom ook hier willen ze flink aan je verdienen. We hebben nu voor morgen een afspraak staan met de Tsjechische makelaar en zijn erg benieuwd. Wat ik je wilde vertellen is dat het niet moeilijk is om een pand te vinden als je een foto hebt. Wel is het handig dat je de taal een beetje spreek of iemand hebt die je een beetje kan helpen. Als je tijdens je verblijf naar een kleiner pension gaat en daar vraag of ze iemand kennen die meertalig is wil deze misschien best met je mee voor een paar euro per uur. Mijn ervaring tot dus ver is niet echt positief over Nederlandse makelaars in Tsjechië. Je kunt een huis ook gewoon zelf kopen met behulp van een advocaat voor het koopcontract en een notaris. Dit zijn opgeleiden mensen die veelal meertalig zijn. Dat is misschien iets meer werk maar schilt je een hoop kosten. Heel veel succes met jullie plannen en hou ons op de hoogte Beste Rob, Giantrealestate is de makelaar die 393.000 Czk aan ons wou verdienen. De heer Teuthof is een aardige man en geeft snel reactie op je vragen. Daar zul je me ook niet over horen maar hun prijzen zijn absurt hoog Als kosten kopen rekent hij de volgende bedragen: Van Czk 0 tot 1.000.000,= 10% (met een minimum van Czk 75.000,=) Van Czk 1.000.000,= tot Czk 2.000.000,= 7,5% Van Czk 2.000.000,= tot Czk 3.500.000,= 5% Van Czk 3.500.000,= tot Czk 5.000.000,= 2,5% Boven de Czk 5.000.000 op aanvraag. Buiten de provisie die hij zelf al op de vraagprijs heeft gedaan. Dat was in ons geval 160.000. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Super Lid
|
Hoi Hendrik,
Wat krijg je eigenlijk voor die 50.000 kronen? Ook een sro? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
Dat klopt, een sro is niet meer nodig, maar ik vind die 50.000 kronen wat onduidelijk. Ik zou eerst gaan navragen wat je krijgt voor je geld.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
Deze kosten liggen normaal bij de verkoper!
Tenzij anders vermeldt bij de vraagprijs. De koper betaald alleen de eventuele tussenpersoon en vertalingen indien aanwezig. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Super Lid
|
Dat dacht ik eigenlijk ook al. Daarom vroeg ik ook wat je nu eigenlijk krijgt voor dat geld.
|
|
|
|