het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-04-08, 08:07   #41
Actief Lid

barend's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Marcel schreef:
Bericht bekijken
de volgende keer gooi ik ze er gewoon om in oktober. en als we dan weer thuis komen, gaan ze de schuur weer in tot ergens eind november.
Dus 2 maanden de winterbanden erom Marcel. Maar de vraag gaat over de sneeuwkettingen. Ik zou ze meenemen je weet maar nooit en ze nemen bijna geen ruimte inbeslag toch ?

Barend

Laatst aangepast door barend; 16-04-08 om 08:11.
Reden: foutje
barend is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-08, 10:24   #42
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Ik ben het met Barend eens, wij hebben in juni nog wel sneeuw gehad, oke, het bleef niet echt liggen op de straten, alleen op de bomen en in het gras.
Wiuj hebben trouwen altijd sneeuwkettingen bij ons maar dat is dan vanwege de caravan. Als je vanwege modder o.i.d. niet met de caravan weg kan komen, dan zijn sneeuwkettingen nog wel eens handige dingen. Voor de auto hebben we ze dan niet nodig, we hebben 4-weel-drive.
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-04-08, 12:04   #43
Super Lid

Nationaliteit:
Citaat:
barend schreef:
Bericht bekijken
Dus 2 maanden de winterbanden erom Marcel. Maar de vraag gaat over de sneeuwkettingen. Ik zou ze meenemen je weet maar nooit en ze nemen bijna geen ruimte inbeslag toch ?
Ik lees juist dat Marcel zijn winterbandjes na zijn oktober-vakantie weer in de schuur zet, om ze vervolgens eind november er weer op te zetten. Het is onwaarschijnlijk dat je in mei je sneeuwkettingen nog echt moet gaan gebruiken. Hoop ik. Wij waren trouwens onze sneeuwkettingen ook vergeten een paar weken terug....het was een leuk avontuur....
Lina is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-10-08, 16:46   #44
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Winterbanden wel of niet verplicht

Ben je nu wel of niet verplicht om als Nederlander met winterbanden te rijden door Duitsland en Tsjechie.
Ik krijg verschillende berichten, er zijn er die zeggen dat je vanaf 1 oktober met winterbanden moet rijden, ook als buitenlander en dan hoor je weer dat dit alleen geld voor Duitsers.

Ik snap wel dat het 's winters veiliger is met winterbanden maar ik ga over 14 dagen naar Tsjechie en dan ligt er nog geen sneeuw. (denk ik)
J. Noordam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-10-08, 17:42   #45
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
De situatie is als volgt: Als bestuurder van een nederlandse auto moet die auto voldoen aan veligheidseisen die het verkeer stelt. Dat betekent dat bij sneeuw er winterbanden "onder moeten liggen". Bij geen sneeuw dus niet want dan zijn gewone banden ook veilig!
Als je in de sneeuw in de problemen komt en blijkt dat je zomerbandjes hebt, dan kan je met politie problemen verwachten.

Lees deze link maar eens:
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=222
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-10-08, 17:55   #46
Volwaardig Lid

kachel's avatar

Nationaliteit:
@ semabit het gaat niet alleen om sneeuw in duitsland.
Winterse omstandigheden: dus temperaturen van 7 graden e.d
kans op gladheid, door opvriezing.
kachel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-10-08, 18:00   #47
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Even citeren uit eigen werk:

Citaat:
(§2 Abs. 3a)
"Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage".
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-10-08, 18:07   #48
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
semabyt schreef:
Bericht bekijken
Als bestuurder van een nederlandse auto moet die auto voldoen aan veligheidseisen die het verkeer stelt. Dat betekent dat bij sneeuw er winterbanden "onder moeten liggen".
.....
Als je in de sneeuw in de problemen komt en blijkt dat je zomerbandjes hebt, dan kan je met politie problemen verwachten.
Citaat:
kachel schreef:
Bericht bekijken
het gaat niet alleen om sneeuw in duitsland.
Winterse omstandigheden: dus temperaturen van 7 graden e.d
kans op gladheid, door opvriezing.
Waarmee het er dus in feite op neerkomt dat je gedurende de herfst-/winterperiode winterbanden moet hebben. Tenzij iemand met 100% zekerheid de gok aandurft dat het niet zal gaan sneeuwen of ijzelen. Ikzelf zou het risico niet nemen.
PuNkEnStEiN is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud gisteren, 09:55   #49
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
even terug nar de vraag van e vraagsteller (J.Noordam)
verplicht in duitsland of niet verplicht?

Nee dus, niet verplicht echter....... en dan komen alle andere verhalen aan de beurt.
Een duitse automobilist die in de winterperiode op zomerbanden rijdt (ook al is het 20 graden en zomerszonnig kan een bekeuring krijgen, een nederlandse auto onder die condities niet.
Dat ik alleen sneeuw noemde is luiheid, daarom de link naar VAB, profs op dit gebied.

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud gisteren, 15:05   #50
VIP Lid

Josef's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Waarmee het er dus in feite op neerkomt dat je gedurende de herfst-/winterperiode winterbanden moet hebben. Tenzij iemand met 100% zekerheid de gok aandurft dat het niet zal gaan sneeuwen of ijzelen. Ikzelf zou het risico niet nemen.
Let wel, de regelgeving geldt tot 1 mei, dus ook nog 6 weken van de LENTE!

@Semabyt:

Ook voor Duitsers geldt niet dat winterbanden verplicht zijn bij 15C in b.v. Zie de tekst bij je eigen VAB:

"De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden. De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:

Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen."
Josef is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels