![]() |
|
|
#31 |
|
Nieuw Lid
Nationaliteit:
|
Ter duidelijkheid:
- Op alle snel- & autowegen heb je een (tol-)vignet (dalnici známka) nodig. - De tolwegen zijn te herkennen aan de bekende blauwe verkeersboren welke wij in Nederland ook kennen voor snel- & autowegen. - Motoren (en aanhangers) zijn vrijgesteld van de plicht een geldig vignet te hebben. - Voertuigen met een gewicht wat hoger is dan 3500Kg dienen via een elektronisch systeem de tol te voldoen. - Het vignet is altijd geldig vanaf de dag van aankoop! Het Tsjechische vignet mag officieel niet buiten de landsgrenzen worden verkocht. Uitzondering wordt gemaakt voor enkele tankstations etc. in de grensstreek. Zie ook: http://www.premid.cz/fileadmin/pixs/...010_1_1_10.gif. Op de rode en groene wegen is een vignet verplicht. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Legende
|
Dat is een zeer slecht plaatje, het zijn overigens de tolwegen voor de vrachtwagens die je ziet!!!
Gebruik aub de kaart en de info van de Tsjechische autowegen. Hierop kan je alles terugvinden, zowel in het Tsjechisch, Engels of Duits. ceskedalnice.cz (Op de kaart klikken voor een grotere versie) Hier een betere kaart als je het zelf niet wil zoeken: |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Volwaardig Lid
|
fikse boete
Ik ben in mei 2001 staande gehouden op de E65 tussen Mlada Boleslav en Praag. Zonder tolvignet, stom natuurlijk, ik wist dat het moest. De boete was in eerste instantie CZK 5000. Gelukkig nam Zuzana het gesprek in het tsjechisch over. De inhoud heb ik nooit begrepen, maar wel dat de uiteindelijke penalty CZK 1000 bedroeg. Volgens mij was een tolvignet toen zelfs maar CZK 100.
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Actief Lid
|
Valt een camper nu onder een vrachtwagen of personenauto? leeg is hij 2500kg ,hij mag meer dan 3500 totaal wegen [3800]
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Super Lid
|
Gaat om totaal toelaatbaar gewicht, als dat boven 3500 komt heb je een "tol kastje" nodig, er zijn volgens mij géén vignetten meer voor boven 3,5 ton.
Je hebt óók een tolkastje nodig als je in Oostenrijk komt! En, heb je een rijbewijs voor meer dan 3500 KG ? (als ik het goed zie woon je permanent in CZ dus behoor je een CZ rijbewijs te hebben, maar zolang je met een nederlnads kenteken rijdt en een nederlands rijbewijs zal het wel loslopen) Om problemen te verkomen kan je de bedford ook "terug laten keuren" tot 3500 kg, moet wel bij RDW gebeuren. (op camperforum staat daar wel iets over) O ja, er wordt electronisch gewogen (tijdens rijden), als je nu zorgt dat je onder 3,5 ton blijfy zal het in A niet zo opvallen |
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Super Lid
|
Citaat:
Als combinatie van auto en aanhanger boven 3500 kg komt is de standaard vignet niet geldig! Dan heb je een vrachtwagenvignet nodig die er volgens mij niet meer zijn, dus tolkastje! |
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Actief Lid
|
|
|