![]() |
|
|
#72 |
|
VIP Lid
|
En ik kan het verslag dus ook niet lezen...
Maar volgens mij gaat het niet om het gebouw, maar meer om de "aankleding " ?.. Char. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Super Lid
|
Stations had je in de Oostenrijks-Hongaarse Dubbelmonarchie in een aantal klassen. Zoals dat ook in Nederland was, grotere plaatsen kregen wat grooters maar wel naar standaard ontwerp. Echte steden iets eigens.
De ontwerpen van de Dubbelmonarchie gelijken de Duitse. En die van ver daar buiten. Was ooit in Turkije en zag een station, en ik zei tegen de gids, dit is een Duits station. Zegt die gids dat ie dat ie dat net wilde gaan vertellen. Maar om nu te zeggen dat dit station het mooiste is. Nee ik kies voor Vrané n. Vld of Praha Smichov. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ach, het is maar net hoe je het beleeft.
Ik ga altijd even naar de stationnetjes kijken. Even lekker zitten. Treinen die stoppen, mensen er uit en in. De stationschef met zijn spiegelei. De wissels die nog met draad bediend worden. De "stationsrestauratie" is vaak romantisch om te zien. Waar komen de mensen vandaan, waar gaan ze naar toe? Maar langzamerhand zie je het verval van de stations intreden. Dus, beste mensen, ga kijken naar al die prachtige, mooie stations. |
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
Legende
|
Kleine toelichting waar het precies om gaat.
Het is slechts de tweede maal dat dit wordt georganiseerd. De wedstrijd gaat over de algehele stationsomgeving en de uitstraling naar het publiek en de klanten spoorreizigers. Van de 45 nominaties zijn er na een eerste stemronde 10 finalisten overgebleven. Het gaat om de meest gewaardeerde spontaniteit, het behoud van de historische architectonische elementen, goede service, prettig personeel en florale decoratie in de stations. In het geval van de Trutnov hebben de passagiers alle lof voor de succesvolle wederopbouw uitgevoerd door de Tsjechische Spoorwegen, samen met de plaatselijke overheid, alsmede van de kwaliteit van het werk van de plaatselijke stationswerknemers. Drahomíra Kolmanová, directeur van de Vereniging van Entente Florale. "We willen speciale dank betuigen aan het dorp árovcova Lhota, voor de financiering van de wederopbouw van het lokale station." Het doel van deze wedstrijd is het vinden van het station en al diegenen die met de goede werking zijn betrokken en hen hiervoor ten minste te bedanken, "besluit de project manager Pavel Bures. De resultaten en overhandiging van de awards vond plaats in de salons van het centraal station in Praag. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
VIP Lid
|
Dank voor de uitleg Freddy,
Ik had het toch, een beetje, goed,.. ondanks mijn zeeeer beperkte kennis van de Tsjechische taal.. Char. __________________________________________________ _____ Char. ...gaat nooit met de trein... (laatste keer, was een Forummeeting!!) |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Actief Lid
|
Reizen met de trein
Goedemorgen,
Kan iemand mij vertellen tot welke leeftijd kinderen gratis of met korting met de trein kunnen reizen in CZ. Ik kom er op de O.V site niet uit. Bij voorbaat dank A3 vanuit een tropisch Blovice. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Actief Lid
|
Kinderen t/m vijf jaar betalen niets, vanaf de zesde verjaardag t/m 14 jaar betalen ze de helft (poloviční dětský lístek). Kinderen tussen 10 en 15 worden horen in de trein aan te geven dat ze nog geen 15 zijn (paspoort), dit wordt echter vooral gevraagd als ze zonder hun ouders reizen. In de zomermaanden reist iedereen onder 26 (junior) voor een halve prijs maar moet dan ook weer een paspoort/ID kaart bij zich hebben.
|
|
|
|
|
|
#79 |
|
Legende
|
Orient-Express door vele fans opgewacht in Praag Smichov
Vandaag hebben talrijke treinliefhebbers de vermaarde Orient-Express opgewacht in het station van Praag Smichov.De trein kwam uit Venetië en zal twee dagen in Praag verblijven. Op zaterdag vertrekt de Oriënt-Express naar Parijs. Een buitenkansje voor de geïnteresseerden om ook eens een kijkje te gaan nemen.
idnes.cz ![]() |
|
|
|