Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Vervoer
Tatra

Tatra

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 22-05-04, 21:00   #21
Leen
Actief Lid

Leen's avatar

Nationaliteit:
Re: Tatra\'s in Lekkerkerk

Laat 'Tatrafan' het niet lezen!! Doodskist.
Jammer dat je het heb gemist. Ik wist werkelijk niet dat er personenauto's gebouwd zijn door Tatra.
Het was een prachtige toer/optocht. Ik had niet door dat de, zilvere auto aan het begin van dit draadje van hem was. Maar gezien de reactie van een bestuurder van zulk een auto werd het mij duidelijk.
BTW 'Tatrafan', jullie zijn zeker direkt doorgereden in Kinderdijk?

Leen
Leen is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-05-04, 19:25   #22
tatrafan
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:

Het "doodskist" voor een T603 zij je vergeven Veel minder vergevingsgezind ben ik ten opzichte van die onbekende Rotterdamse agent die een schitterende T87 uit het Tatra museum op een verder geheel verlaten kade van een parkeerbon van 46 euri voorzag terwijl we een boottocht door de havens maakten! Weet iemand of dat soort bonnen worden doorgespeeld naar CZ, of kan'ie worden weggegooid?
tatrafan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-05-04, 19:31   #23
Erik
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:

De bon kan je weggooien hoor haha.
Ze willen er wel meer aan gaan doen nu het ook EU is,
maar dat gaat nog wel erg lang duren.

En de bijnaam Doodskist heb ik niet verzonnen hoor,
dat is een normale bijnaam in CR,
nooit gehoord ofzo? Haha
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-05-04, 19:32   #24
tatrafan
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:

Ha Leen,

fijn dat je ze mooi vond! De zilveren T87 aan het begin is inderdaad van mij; er zijn er twee in NL, de andere zit in Amsterdam. In Kinderdijk kon gestopt worden en molens bezocht door wie wilde en een aantal mensen heeft dat ook inderdaad gedaan.

(PS Ik had nog ff willen stoppen en dag zeggen onderweg toen ik jullie zag staan, maar we waren door een onverwacht akkefietje al aan de errug late kant...)

Peter (Tatrafan)
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 19254-T87 kinderdijk.jpg (224,5 KB, 5x bekeken)
Oud 23-05-04, 19:51   #25
Vašek
Legende

Vašek's avatar

Nationaliteit:

Peter, ziet er gaaf uit. Ik hoop dat je hem nog jaren kan blijven rijden.
Vašek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 23-05-04, 22:04   #26
cor
Super Lid

Nationaliteit:

heeeeeel bijzonder !!!!!!!!! geen problemen met de apk?prachtige auto.
cor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 11:01   #27
Erik
VIP Lid

Erik's avatar

Nationaliteit:

Nou ik weet al weer wat meer waarom dat ene type de doodskist is,
heleboel mensen waren ook bang om erin te rijden.

Bij een ongeluk is het een erg gevaarlijke auto omdat hij bijna altijd meteen in brand vloog,
was iets met de benzine tank ofzo.

Zal us aan de wat oudere generatie vragen hoe en wat,
jullie weten er blijkbaar ook nix van haha.
Erik is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 12:39   #28
tatrafan
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:

De benaming "doodskist" voor een 603 had ik inderdaad nog nooit gehoord, maar het brandgevaar is bekend. Dat zit em niet in de tank - die ligt veilig voorin - maar in de dubbele carburateurs, die bovenop het spruitstuk van de - hete! - motor zijn geplaatst. De holle bouten van de rigide benzineleiding hebben de neiging om los te trillen en dan te gaan lekken. Deze dienen na elke lange rit te worden aangetrokken - wat de beroepschauffeurs wisten en deden, maar later wel eens vergeten werd. Inmiddels is bij de meeste wagens de rigide benzineleiding tussen de carburateurs vervangen door een flexibel deel, wat het gevaar van lostrillen vermindert. Desondanks is onderhoud en controle een "must", we hebben het niet over een moderne Japanner of zo......
Helaas is een aantal jaren terug ook een schitterende Nederlandse 603 afgebrand, dus het gevaar is zeker niet denkbeeldig. Dit betrof overigens de auto van voormalig DDR-leider Erich Honecker.
Desondanks blijven we met plezier rijden hoor!

Peter aka "Tatrafan"
Oud 24-05-04, 12:55   #29
Jan_en_Marcela
Actief Lid

Jan_en_Marcela's avatar

Nationaliteit:

Je hebt inderdaad een prachtige auto tatrafan. Gezien het model (beetje futuristisch) was het best een sensatie denk ik rond die tijd dat ze gebouwd werden en verkocht. Is die vleugel op de rug of vin een gestolen idee van de Amerikaanse auto's uit de jaren 50? Trouwens dit is de eerste keer dat ik zo'n auto zie. Ook hier in Liberec heb ik ze nog niet gezien (Ligt aan mij misschien) Ik zal beter opletten. Misschien zie ik ergens iets wat te koop is. Ik zal het met jullie delen wanneer ik iets zie.
Jan_en_Marcela is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-05-04, 16:21   #30
tatrafan
Actief Lid

tatrafan's avatar

Nationaliteit:

Bedankt voor het compliment! De vin is zeker niet afgekeken van Amerikanen uit de 50er jaren, alleen al het bouwjaar spreekt dat tegen. De vin verschijnt voor de eerste keer in 1934 (!) op de T77 (zie plaatje) en later ook op de 77A, de T87, de T97 en de T600 Tatraplan. Bovendien zijn de Amerikaanse vinnen louter voor de sier, terwijl ze op de gestroomlijnde Tatra's een functie hadden, namelijk om de rechtuitloop te verbeteren en de "staartlastigheid" te verminderen. Auto's gaan rechtuit als het zwaartepunt vóór het drukpunt ligt. Bij een voorin liggende motor is dat uiteraard geen enkel probleem, maar deze Tatra's hebben allemaal de motor achterin. Door nu een vin aan te brengen verplaatst het drukpunt (van de wind om de auto heen) zich weer naar áchter het zwaartepunt. Niet voor niets geldt Hans Ledwinka als één van de grote autoconstructeurs!
Bijgesloten afbeelding
Bestandstype: jpg 19319-T77xrayview.jpg (32,6 KB, 6x bekeken)
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed