|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Super Lid
|
Re: LPG G3
Nog een paar kleine toevoeginkjes. M'n eerste auto, 1994-1998, was een LPG-auto, waarmee ik meerdere malen naar Tsjechië ben gereden. Nu was 't een lease auto en mocht ik in het buitenland op benzine rijden. Het fijne was dus dat ik Praag zonder tanken kon halen; gas plus benzine trok net die 1000 km. In Tsjechië heb ik nooit gas getankt; ik vond die pompen er zo groezelig uitzien, dat ik 't niet helemaal vertrouwde.
Inmiddels mag ik van de leasemaatschappij geen LPG meer rijden; ze hebben er teveel ellende mee meegemaakt. Ook bij mijn Mazda gingen een aantal dingetjes fout rondom de gasinstallatie. En als de leasemaatschappij ook maar een paar kleine reparatietjes heeft wegens gas, is hun voordeel al gauw weg. Dus verbieden ze het gewoon. Tot slot: op benzine trok m'n Mazda beter. En ik ben dolblij dat ik die kolossale tank niet meer in m'n achterbak heb. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Hoi,
Je hebt helemaal gelijk, qua wegenbelasting is G3 goedkoper dan diesel, bij een gewone gasinstallatie is dat niet, klopt helemaal G3 maakt dat aantrekkelijker. Daarentegen staat dat onderhoud aan je auto duurder is dan bij een diesel. Het voordeel per kwartaal aan wegenbelasting 67 euro, weegt daar niet tegen op. Komt er nog bij dat garantieafwikkelingen bij sommige installatie nogal eens te wensen overlaten. Ik heb zo'n dure installatie uit Veldhoven, noem verder geen namen. Maar ik hoor wel veel ellende over reparaties zo boven de 150.000km die behoorlijk in de papieren lopen. Ik zit op de 200.000km en de volgende auto wordt een Peugeot 307HDI. Ik kan gelukkiger kleiner gaan rijden. Ik weet wel dat mijn werkelijke KM prijs dan stukken naar beneden gaat. Levensduur van een dieselmotor ligt ook veel hoger, bij normaal gebruik. |
|
|
|
#13 |
|
Nieuw Lid
|
Berichtje van een ander forum.
<font color="red"> </font> Toyota Avensis vvt-i op autogas: ervaringen? Door Doise (IP bekend) 05-11-04 22:08 Hallo, Ik hoor al een hele tijd tegenstrijdige berichten over Toyota op autogas. Wie heeft er nu echt al ervaring van ongeveer 150.000 km met een sequentiele gas injectie op een vvt-i motor? Gaan de kleppen echt kapot? Helpt het om een Flashlube kit te monteren? Meld bij de beheerder Reageer op dit bericht Re: Toyota Avensis vvt-i op autogas: ervaringen? Door Nameless (IP bekend) 06-11-04 19:03 Ik werk bij Toyota en zeg je 1 ding: Niet doen !!! Kleppen gaan echt kapot en niets helpt om het te voorkomen. Houden het meestal wel ongeveer 100.000km uit, maar is dan wel een vrij dure operatie om ze te vervangen. <font color="black"> </font> Zegt genoeg lijkt me, helemaal aangezien VVT-i voor Toyota de toekomst is! |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Actief Lid
|
In Duitsland is het tanken van Erdgas financieel aantrekkelijk gemaakt en er verschijnen dan ook steeds meer tankstations die dit verkopen. DIT IS ECHTER IETS TOTAAL ANDERS DAN LPG!
LPG (meestal "Autogas" genoemd) is inderdaad weinig verkrijgbaar, vele vaste adressen die ik placht aan te sturen zijn de laatste jaren verdwenen. Het bekende 'gas-boekje' is echt onmisbaar, zeker omdat de gastankstations vaak gevestigd zijn op industrieterreinen (!) of bij bedrijven die industriegas verkopen. Vaak zijn dit soort firma's na zessen en in het weekend gewoon gesloten. Ergens op hun terrein hebben ze een losse gaspomp... en vooral niet zelfbedienen, het wordt niet op prijs gesteld en is in Duitsland zelfs wettelijk verboden! In Tsjechië is LPG het wildweststadium langzaam maar zeker aan het ontgroeien, al zijn er nog vele, inderdaad ietwat obscuur ogende pompstationnetjes. Verkrijgbaarheid is zeer goed, let op prijsverschillen, dit kan de moeite waard zijn. Overigens, maar dit terzijde: ik ben en blijf een autogasfan en heb er nooit problemen mee gehad (o.a. Simca, Saab, Mazda). In CZ heb ik zelfs wel eens Tatra's (met luchtgekoelde motor) op gas gezien, maar alle experts raden me dit ten stelligste af wegens te hoge verbrandingstemperaturen...... jammer, want voor belastingvrije oldtimers zou het natuurlijk helemáál ideaal zijn. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Ahoj Macek,
ruim vier jaar lang gereden met een Daihatsu Gran Move op LPG. Richting CZ steeds getankt bij Wurzburg-Sud ( zoals reeds gemeld ) Heb wel ervaring met LPG in CZ dat de auto minder soepel gaat lopen ( vervuild ?) En ik tank altijd in de buurt van Stodulky ( Praha 5 ) op een achteraf gelegen industrie terrein ( voor een grijpstuiver.....sorry Kroon ) Nazdar Wilco ![]() |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi,
Ik rij al jaren op een G3 installatie en als het goed wordt ingebouwd heb je geen problemen, hoogstens een keer afstellen [hoor je wel bij je apk].Je rijdt iets duurder op gas qua literverbruik maar ik rij stevig en daarom 1 op 10 met een luxeauto en dat is toch meegenomen als ik voor nog geen 20 euro weer 400 km verder kan. De WB wordt slechts met zo'n 12 tot 20 euro duurder per maand met een G3 installatie. Tip, Koop een goede tweedehands met een G3 installatie, nu nog betaalbaar maar ze worden duurder en voor nieuwe install. heb je al tot 6 maanden wachttijd. Succes |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Super Lid
|
maar wél interessant om te weten of Macek nu G3 rijdt!!
Dus... hoe staat het ervoor Pivonist? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Volwaardig Lid
|
Ahoj,
Als ervaren lener van LPG-auto's richting Tsjechie heb ik de ervaring dat in Duitsland nauwelijks LPG te verkrijgen is. Ik ben een keer bij alle benzinestations onderweg gestopt, zonder resultaat. Maar het is mogelijk om met een gevulde benzine & gastank Tsjechie te halen, als je tenminste niet geweigerd wordt bij de grens (afgelopen zomer gebeurd, omdat onze aanhanger te lang was). Het mooie van LPG in Tsjechie is dat ze meestal niet aan zelfbediening doen en je dus heerlijk in het zonnetje kan toekijken hoe je tank gevuld wordt. Even je net geleerde woordjes op de pompbediende afvoeren, en hij heeft ook weer een leuke dag. Afgelopen zomer was de plaatselijke LPG-dealer in Usti Nad Orlici maar al te blij om ons (zondag om 6 uur 's ochtends) weer van LPG te voorzien. Als je een beeje je best doet kun je overal LPG vinden in CZ. Ik heb echter wel wat technische problemen gehad met LPG. Zo was de bobine van mijn papa's Ford Mondeo wel verdacht vaak kapot (dan doet alleen de benzine het nog) en hadden we met een Volvo 850 kapotte koppelingsplaten, maar of dat nou aan het gas lag? In ieder geval leek het alsof de koppelingsplaten kapot waren, maar volgens de volvo testdriver was het slecht gas. In ieder geval stond de volvo op de terugweg halverwege Duitsland stil (erg interessant trouwens op een heuvel...). Iemand enig idee of er een verband zit tussen het slijten van koppelingsplaten en LPG? Het mooie van gas is dat het erg goedkoop is in een geleende auto.... Groetjes, Paul |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Moderator
|
Het slijten van koppelingsplaten is de normaalste zaak van de wereld en heeft als puur mechanisch onderdeel natuurlijk niets te maken met het rijden op gas. Als de platen te snel slijten zal dat eerder aan de bestuurder zelf liggen..
Overigens: G3 is toch een aanduiding voor de installatie, niet de brandstof??? In Duitsland is gas idd bijna niet meer direct aan de autobahn verkrijgbaar. Een zgn Autohof wil nog wel eens lukken. In CZ is het even zoeken maar rond Trutnov zijn zeker drie tankstations voor LPG. Ik heb in het verleden twee gas-auto's gehad. Wat een ellende, meer in de garage dan gereden. ![]() |
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Pivonist
|
Citaat: