|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
Omdat de reden niet duidelijk is. Kennissen van mij hebben iets dergelijks meegemaakt op de grens tussen Tsjechie en Slowakije. Die moesten omgerekend 30 euro betalen om de grens over te gaan als boete voor iets dat niet duidelijk was. Ze hebben niet betaald en zijn naar een andere grensovergang gegaan. Het gebeurt dus nog steeds.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Legende
|
Geen enkel woord Duits of Engels, en ook niets op papier !
|
|
|
#14 |
|
Lid
|
Sinds vorige zomer zijn de verkeersregels in CZ verscherpt, sommige nieuwe regels zijn uiterst onzinnig. Bv. als je van je fiets valt en je loopt een verwonding op, dan kan je een boete krijgen voor het veroorzaken van een ongeval waarbij een gewonde is gevallen, het feit dat jij de enige betrokkenne bent van het ongeval is niet van belang. Het veroorzaken van een ongeval is al rede genoeg om een boete op te leggen.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Forum Freak
|
Sorry hoor, maar je bent dan in Tsjechië, waarom zouden ze dan ook maar 1 woord Duits of Engels moeten spreken om je een bekeuring te kunnen geven (Het zou fijn zijn, maar dat is wat anders). Mocht je bezwaar maken of het niet begrijpen, kun je toch andere maatregelen nemen. Dat zou wat zijn, je rijdt in Tsjechië met 150 km/p.u. over een weg waar je maar 70 mag, krijgt een boete, doet net of je het niet begrijpt en zou dan geen boete mogen krijgen omdat je het niet begrijpt, de logica ontgaat mij toch een beetje hier. En wie zegt dat de zoon van C.P. niks op papier heeft gekregen. Ik kreeg bij mijn aanrijding netjes op papier waarom ik mijn boete moest betalen. Ik heb dit naderhand laten vertalen door mijn verzekering, omdat ik in eerste instantie ook niet wist waarvoor het was. Toen bleek dat het een bekeuring was, werd deze niet vergoed
(het was te proberen )Hier heb je helemaal gelijk in :traan:
|
|
|
|
#16 | |
|
Moderator
|
Citaat:
|
|
|
|
#17 |
|
Nieuw Lid
|
pokud (boete)
Raadgeving: niet altijd zonder meer een boete accepteren.Bij ter plekke betaling, worden er van een blokje, 100 kronen biljetjes afgescheurd, tot dat je aan die 1500 kronen bent, dus in dit geval 15 stuks.Op dat biljetje staat niet welk artikel (paragraaf) is overtreden.Het beste voor een buitenlander is: vragen om een protocol (opmaken proces-verbaal) omdat je geen geld hebt.In sommige gevallen krijg je dan een bewijsje waarop staat dat je vanuit thuis de boete kan overmaken.Ook in sommige gevallen zien ze af van een boete omdat het teveel werk is. Er kan nu eenmaal bij de tsjechise politie onderhandeld worden over de hoogte van de boete.Aan buitenlanders wordt al direct gevraagd om 1000 kronen of meer.
In dit geval zal er wel iets zijn geweest van bermbeschadiging of zoiets om te verzinnen,maar ik dek dat ze gefopt zijn. Fredsr ![]() |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Moderator
|
ik zou het in eerste instantie met Corrie eens zijn; als je door aquaplaning van de weg raakt, dan heb je een behoorlijke snelheid onder je pedalen, en eigenlijk met andere woorden... TE snel (snelheid niet aangepast aan de omstandigheden... nog afgezien of er uberhaupt een snelheidsovertreding was)
dat het slechts 1500 Kc is geweest, denk ik dat ze eigenlijk mazzel hebben gehad. Politie is niet altijd even 'koosjer', geef ik toe - maar ik heb ook wel een paar hele korrekte gevallen meegemaakt, dus er zitten ook wel eerlijke tussen. Maar ik merk ook vaak genoeg dat Nederlanders in Tsjechie en Slowakije vaak er wel een handje van hebben, om de plaatselijke regels maar even aan hun laars te kunnen lappen, of het nu (opzettelijke) onwetendheid is over de plaatselijke (verscherpte) regels, of dat ze denken zodra ze aangehouden worden, net te doen dat ze alleen nederlands zich er wel even uit wurmen. Gelukkig is dit geval in elk geval goed afgelopen (dat is het belangrijkste). PS - aan Fredsr; for the record, een boete is pokuta en niet pokud.
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
plaatselijke verkeersregels
Je hebt het over plaatselijke verkeersregels, maar dat is voor een buitenlander cq een toerist toch moeilijk er achter te komen wat die zijn zeker als je op doorreis bent. er zal geen bord staan aan het begin van een dorp/stad met afwijkende regels er op.
|
|
|
|