het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 26-01-08, 21:09   #71
Actief Lid

Zdenda's avatar

NL-auto naar CZ importeren

Ik had een vraag, misschien kan iemand advies geven.

Ik wil in Nederland auto kopen en deze importeren naar CZ.

Kan ik BTW en BMP in Nederland terugvorderen, als ik auto via een garagebedrijf of leasemaatschapij koop ??
Zdenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-08, 21:27   #72
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
ja, voor export kan je kopen zonder BPM en BTW. Je bent wel BTW plichtig in CZ en de auto moet een import keuring ondergaan (voor bekende types geen probeem)

P
semabyt is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-08, 21:38   #73
Actief Lid

feertje22's avatar

Nationaliteit:
aanvullend vraagje...
Hoe hoog is die BTW in CZ ?
En BMP betaal je in NL toch alleen op nieuwe auto's ?

Laatst aangepast door feertje22; 26-01-08 om 21:40.
Reden: aanvulling
feertje22 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-01-08, 22:44   #74
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
BTW (ofwel DPH) is ook hier 19% (voor auto's)
Oud 26-01-08, 22:59   #75
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Als het om een reeds in NL geregistreerde auto gaat, is de BPM en BTW al geheven. BPM kan je niet terugkrijgen (moment-belasting). Wat betreft BTW zij er wel mogelijkheden te bedenken die terug te krijgen maar dan moet je in CZ betalen, maakt dus per saldo niets uit!

Een reeds in NL geregistreerde auto is makkelijk in te voeren met de uitvoer papieren van NL. (uitgaande dat de auto een homologatie nummer heeft, zoniet dan word het aanzienlijk moeilijker, campers bijvoorbeeld!!)
De kosten vallen mee: STK keuring (CZ variant van APK), kosten voor registratie en kenteken, handlingskosten.

P.
Oud 26-01-08, 23:43   #76
Actief Lid

Zdenda's avatar

Dus als ik het goed begrijp: BPM alleen bij nieuwe auto's, en BTW alleen via een garagebedrijf of na het verkrijgen van exportpapieren via Belasting?? ik wil vermijden dat ik 2 keer BTW betaal: in NL en dan nog een keer in CZ bij het invoeren.

Ik heb ook begrepen dat niet elke auto ingevoerd kan worden, bv. vroeger was het so dan die niet ouder dan 6 jaar mocht zijn, en nu geldt geloof ik dat die aan bepaalde millieu eissen moet voldoen zoals 3-weg katalysator etc. maar er geldt geen leeftijdsgrens....?
Zdenda is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-01-08, 09:56   #77
Moderator

Gorrit's avatar

Nationaliteit:
Sinds kort is het mogelijk BPM op een Nederlands geregistreerde auto terug te vragen bij export

Dit geldt wel alleen voor auto's die ná 16-10-2006 zijn geregistreerd. Zie hier het aanvraagformulier
Gorrit is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 27-01-08, 10:25   #78
VIP Lid

semabyt's avatar

Nationaliteit:
Doc. wat Gorrit meegestuurd heeft is zeer recent! Lee vooral de eerste pagina goed, geld allen voor heel nieuwe auto's

De regel dat een auto bij invoer niet ouder mag zijn dan 8 jaar is sinds medio 2006 afgeschaft (kan ook 2005 geweest zijn). Nu is het zo dat alle reeds in een EU land geregistreerde auto's ingevoerd en geregistreerd kunnen worden. Bij de RDW kan je daarvoor papieren aanvragen die Magistrat hier nodig heeft.
BTW (DPH) hoe je niet te betalen mits die in NL betaald is.
Je kan de hele import ook laten verzorgen, ben je van het gezeur bij Magistrat of, daar weigeren ze duits of engels te spreken is mijn ervaring!

In een eerder posting gaf ik al aan dat niet alle in NL geregistreerde voertuigen zomaar in CZ geregistreerd kunnen worden, De nederlandse toelating moet namelijk gebaseerd zijn op een serie toelating en niet voor een enkele toelating zoals nogal is het geval kan zijn bij campers!
(Hier heb ik met mijn camper de nodige problemen gehad. 'T kost wat . . . maar dan is opeens het onmoglijke mogelijk)

P
Oud 28-01-08, 15:34   #79
Lid

lakida's avatar

Nationaliteit:
hoi,je kan tegenwordig autos op tsjechiesche kenteken laaten zetten,maar dan heb je HOMOLOGATIE nr nodig.die kan je in nederland opvraagen
lakida is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 28-01-08, 16:20   #80
VIP Lid

paula's avatar

Nationaliteit:
Geldt alleen voor auto's van voor 1994.
paula is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels