het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 03-12-07, 10:32   #11
Forum Freak

Esthertje's avatar

Nationaliteit:
Jemig, wat een toestand, hou je ons wel op de hoogte, hier zijn er vast veel meer nieuwsgierig naar. En vanaf nu allemaal 0,00 hé!
Esthertje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 11:26   #12
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Nee nee... Rijden onder invloed is tegenwoordig wel degelijk een misdrijf, geen overtreding.
......
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat Dillen de eventuele bekeuring uiteindelijk via de Nederlandse justitie krijgt thuisbezorgd.
Ik had al gezegd dat ik niet helemaal meer op de hoogte ben van NIEUWE wetgeving., en zeker niet die op het verkeersgebied. Dus als het feit dat Dillen heeft begaan in Tsjechie in Nederland als misdrijf wordt aangemerkt dan kan de tenuitvoerlegging van de door de Tsjechen opgelegde straf worden overgenomen door de Nederlandse justitie. (WOTS) Let wel ; dat geldt ook voor gevangenisstraf. Vaak worden de straffen aangepast aan de Nederlandse wetgeving. Bijvoorbeeld; iemand krijgt 8 jaar voor hashhandel in Marokko. Deze straf zal bij overdracht in Nederland aanzienlijk korter worden.

Een in Tsjechie veroordeelde Nederlander, die DAAR zijn gevangenisstraf ondergaat, kan een verzoek doen zijn straf in Nederland te mogen ondergaan. Daar wordt vaak gevolg aan gegeven. Heer H. bijvoorbeeld zou dat kunnen doen. Men moet in Nederland wel een woonadres hebben uiteraard. Overigens heeft H. van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

Ook in Nederland veroordeelde Tsjech kan een verzoek indienen om de straf in tsjechie uit te zitten. Gek genoeg was/is daar weinig animo voor.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 11:37   #13
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
een Tsjechische vriend van mij is het zelfde overkomen. waarschijnlijk zul je een boete krijgen reken in de tientallen duizende en waarschijnlijk een verbod voor bepaalde duur te rijden in Tsjechie. je rijbewijs kunnen ze je niet afpakken, dat mag alleen het land van uitgifte. maar heen gaan zal ik zeker. anders wordt je er de volgende keer bij een controle er uit gevist. en de rechter zal je bij verstek veroordelen. en als je niet komt zal de straf hoger uit vallen. je kunt zelfs tot ongewenst persoon verklaard worden in Tsjechie
brno05 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 12:30   #14
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
brno05 schreef:
Bericht bekijken
...........de rechter zal je bij verstek veroordelen. en als je niet komt zal de straf hoger uit vallen. je kunt zelfs tot ongewenst persoon verklaard worden in Tsjechie
Zover zal het niet komen. Voor een ongewenstverklaring zal iets meer gebeurd moeten zijn dan een beetje te veel alcoholgebruik in het verkeer. Ook in Tsjechie.

Net als in Nederland zal de rechter conform de eis straffen als je niet op de zitting verschijnt. Het is wenselijk te verschijnen, maar je kunt ook een advokaat de zaak voor je laten waarnemen.
Laat de rechtbank in ieder geval even weten waarom je niet in persoon verschijnt.
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 14:08   #15
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
brno05 schreef:
Bericht bekijken
een Tsjechische vriend van mij is het zelfde overkomen. waarschijnlijk zul je een boete krijgen reken in de tientallen duizende en waarschijnlijk een verbod voor bepaalde duur te rijden in Tsjechie.
Bij het constateren van het promillage hoger, dan 0.00 % kun je een boete opgelegd krijgen tussen de 25 en 50 000 kronen. Bij het promillage boven 0.3 promile krijg je 7 strafpunten, anders 4 punten minder.
Ook de buitenlanders worden met strafpunten beloond. De Tsjechen zijn bij het bereiken van 12 punten de rijbewijs kwijt, de buitenlanders mogen gedurende 1 jaar geen motorvoertuig in Tsjechie besturen. Kwijtschelding 4 punten bij straffeloos rijden gedurende 1 jaar.

Bron: Ministerie van verkeer:

Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle § 22 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona č. 411/2005 Sb a zákona č. 226/2006 Sb.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 14:45   #16
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
mijn kennis heeft de volgende morgen moeten blazen. en teveel alchohol in het bloed heeft een jaar niet mogen rijden
Oud 03-12-07, 14:59   #17
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Dat was ik inderdaad vergeten -> 1 tot 2 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid komt er mogelijk bij. (Zákaz činnosti 1 - 2 roky)
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 15:25   #18
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
0.00 is niet veel, het schept wel duidelijkheid.

Desondanks sterkte toegewenst.

Jos
Jos van Zetten is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 03-12-07, 15:25   #19
Actief Lid

brno05's avatar

Nationaliteit:
pepo zit er goed bij inde buurt reken op een boete tot 50000 kc met een mogelijke rij ontzegging. je rijbewijs afpakken kan de tsjechische staat niet. en als je niks beters te doen hebt die dag zal ik je toch aanbevelen heen te gaan. en neem een vertaler mee. hoeft niet perse een advocaat te zijn. je kunt ook vragen aan de rechtbank wat het verstandigst is
Oud 03-12-07, 15:30   #20
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
brno05 schreef:
..... als je niks beters te doen hebt die dag zal ik je toch aanbevelen heen te gaan. en neem een vertaler mee. hoeft niet perse een advocaat te zijn. je kunt ook vragen aan de rechtbank wat het verstandigst is
Dan mag dillen wel even flink tempo maken, want hij moet er morgen al zijn.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels