![]() |
|
|
#61 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Ofschoon ik Tsjechië als land in z'n totaal schitterend vind, ben ik vooral verliefd geworden op Praag en omgeving. Ik ben zelf van Franse komaf en voor mij was er altijd maar één stad: Parijs. Ik spaarde al mijn geld om maar zoveel mogelijk in Parijs te zijn, etc. Later kwam daar ook Rome bij. Ik had niet het idee dat welke stad dan ook aan deze twee beauties kon tippen. Uiteraard kende ik wel meer steden, waarvan er meer mooi zijn (bijv. Barcelona en Istanbul, werkelijk schitterend en toch pakte het me niet voor de volle 100%). Tot ik in 1995 met een vriendin bedacht eens naar Praag te gaan. Kou, sneeuw en op slag verliefd (op Praag dan). Ik kon werkelijk wel huilen, zoveel moois en een sfeer die me gewoon greep. De stad liet me, thuisgekomen, dan ook niet meer los. Ik had werkelijk een explosie van inspiratie: Gedichten, schilderijen, het kwam allemaal uit mijn hand. In 1996 ontmoette ik Fred en ik had weer een reis naar Praag geboekt met een vriendin. "Als ik terugkom boek ik er een reisje met jou naar toe" , beloofde ik en zo gezegd zo gedaan. Het toevallige is dat Fred ook in de ban raakte van Praag. Het is echt "onze" stad (zo ga ik ieder jaar bijv. naar Rome, maar Fred hoeft niet persé mee, de drang naar Praag hebben we wel allebei). Inmiddels waren we ook begonnen met groepsreizen te organiseren naar Praag (Parijs deed ik al) en we zouden ook niet meer weten hoe vaak we al zijn geweest. Vorig jaar hebben we een huisje gekocht onder Praag, zodat we zo'n beetje iedere maand wel een keer gaan (thanx
skyeurope
!).
De omgeving vind ik ook schitterend. Alhoewel ik ook de rest van de Tsjechische streken inmiddels redelijk heb bekeken, kan voor wat mij betreft niets aan het gebied rondom Praag tippen. Ik weet het: In het Reuzengebergte zijn de bergen hoger en in andere streken is de natuur ongerepter, maar ik kan het niet uitleggen. Centraal Bohemen is mijn streek. Zucht...nog 12 nachtjes slapen en dan mag ik weer! Laatst aangepast door Nathalie L.; 29-08-07 om 14:38. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Actief Lid
|
In september 2006 gingen wij voor het eerst naar Tsjechie. We waren meteen verkocht. Alsof het zo moest zijn vonden we ook meteen ons droomhuis. We hebben dit in januari 2007 gekocht en zijn er sindsdien een paar keer geweest. Helaas telkens maar 1 weekje, want we hebben niet meer dan 25 vakantiedagen per jaar.
Het is mij inderdaad opgevallen dat het in ieder jaargetijde prachtig is. Zelfs al is het winter en er ligt geen sneeuw dan is het mooi. En de mensen....die zijn eindeloos. Zo aardig en gastvrij. Heerlijk! Wij hebben nog geen sneeuw meegemaakt in Tsjechie. Hopelijk gaat dat komende Kerst gebeuren. Dat wordt de eerste Kerst in 25 jaar dat ik niet thuis ben en zonder mijn twee dochters (die zijn allebei afgelopen jaar de deur uit gegaan). Ik ben zo benieuwd hoe dat zal zijn. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het niet goed is. Het enige nadeel van Tsjechie is dat ik, als ik weer in Nederland ben, ik er de eerste week een soort "de pest" in heb. Ik heb dan zoiets van "wat doe ik hier eigenlijk?!". Ik baal dan zo van de herrie, de drukte, de beperkte ruimte, schreeuwende mensen etc. Het liefst zou ik zo weer teruggaan. Wij (mijn vriend en ik) hebben het plan opgevat om over een jaar of 5 in Tsjechie te gaan wonen. Hoe we dat gaan realiseren weten we nog niet precies (we moeten natuurlijk ook werk vinden), maar waar een wil is is een weg. Misschien gaan we ons huis (dat eigenlijk uit 2 huizen bestaat) verhuren. Volgend jaar willen we in mei misschien 3 weken gaan. Daar kijk ik nu al naar uit. Maar volgens mij wil ik dan helemaal niet meer naar huis!! Intussen hou ik me met van alles bezig wat maar met Tsjechie te maken heeft. Ik probeer het Tsjechisch onder de knie te krijgen. Ik probeer Tsjechische zenders op TV te vinden. Ik snuffel in boeken en bladen over inrichting van oudere woningen, ik kijk op weeronline.nl watvoor weer het daar is en ga zo maar door. ZOU HET DAN TOCH EEN SOORT VERSLAVING ZIJN?!! |
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Zo voel ik me dus ook altijd...en ik kan je 1 ding beloven: met sneeuw is het werkelijk sprookjesachtig en adembenemend ![]() |
|
|
|
|
|
|
#64 |
|
Actief Lid
|
Zie je wel, dat wist ik wel. Oh shit, nu kan ik helemaal niet meer wachten! 4 maanden duurt gewoon té lang. Er zit maar 1 ding op en dat is gewoon heel hard werken, zodat de tijd snel voorbij gaat.
Als ik jullie verhalen zo lees, is er dus geen medicijn voor. Gelukkig zijn wij allen lotgenoten. Gedeelde smart is tenslotte halve smart!! En zitten we samen in deze poel van......tsja hoe zal ik het noemen......heimwee??!! |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Gewoon zorgen dat je vaker gaat! Ik heb ook niet veel vakantiedagen, maar ga ook weleens een lang weekend. Als je goed zoekt kan je voor weinig geld op Praag vliegen. Als je ver van praag zit is een autootje huren voor een paar dagen ook echt betaalbaar!
Kortom: Gewoon zorgen dat je geen kans hebt heimwee te krijgen!![]() |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Actief Lid
|
Daar zit zeker wat in. Grote kans dat wij dit in de nabije toekomst ook gaan doen.
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Actief Lid
|
Ik zal het maar eerlijk bekennen, omdat het zo goedkoop is, is mijn interesse gewekt. ik schaam me diep En omdat ik dat ook niet als enigste reden wilde hebben ben ik op dit forum gegaan. In eerste instantie om mezelf info te verschaffen.Een collega van mijn man was er geweest en die was zo enthousiast, dat we nieuwsgierig werden.En dan zie je die prijzen,... En dan zeggen sommige mensen ook nog;vroeger was het véél goedkoper! Maar goed, het lijkt me een mooi land, dit forum is wat dat betreft een aanrader, en als ik er geweest ben hoop ik dat het zó goed bevallen is dat ik ook weer terug ga! |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Super Lid
|
Nou daar hoef je je dus helemal niet voor te schamen.
Dat is voor ons niet de reden dat we gaan, maar het is toch heerlijk als je gewoon eens wat vaker uit eten kunt gaan, en eens wat vaker op het terras kan gaan zitten. En ik moet eerlijk zeggen dat als Frankrijk veel goedkoper zou zijn dan Tsjechie zouden we misschien wel vaker voor Frankrijk kiezen. Maar een ding is zeker, het zal je zeker bevallen. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Forum Freak
|
Waarom wij naar Tsjechië gaan?
De ongerepte natuur, de vriendelijke dorpjes, de warme stenen van het kampvuurtje, het heerlijke bier, het eindeloos banjeren door de bossen, zonder iemand tegen te komen, de onverwachte ontmoetingen, gepaneerde gebakken kaas, de rust.... Oh, ik vergeet Praag, daar ben ik verlieft op geworden en ik hoop er nog een weekend naar toe te kunnen. Er zijn zoveel dingen op te noemen, ik voel me er echt thuis. Laatst aangepast door mayca; 30-08-07 om 00:11. Reden: iets heel belangrijks vergeten! |
|
|
|