het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 07-04-04, 15:48   #21
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:
Re: Top 100 bezienswaardigheden CZ

pff moeilijk hoor, ik heb ook nog lang niet alles gezien, aangezien in meestal in praag zit.

maar in ieder geval
karlvovy vary
Plzen de bierbrouwerij
karelstin (zo heet t toch?)
lipno meer cesky budjovice
die mooie grotten, weet ff niet meer waar t is.
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-04-04, 15:50   #22
VIP Lid

Laura's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
Johanna schreef:
Svet in Trebon, prachtig meer.
jaa daar ben ik vaak geweest!!!
heb er wel trauma van toen er ooit de hel uitbrak, zo slecht was het weer, bomen vielen om, bliksem storm hagel. dat vergeet ik nooit meer!!
Laura is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 07-04-04, 18:38   #23
Lid

Kees's avatar

Zoals Klara m.i. terecht opmerkt (als een apart onderwerp bij deze categorie onderaan de lijst te zien) kun je om te beginnen natuurlijk eerst de fotogalerij bekijken. Maar vergeet niet dat wat de een mooi vindt voor de ander gewoon is; en dan een top 100 lijkt me onbegonnen werk. Je zou een enquete kunnen houden of stemmen en dat dan als top 100 plaatsen op het forum? Lijkt mij, zeker voor mensen die nog niet in Tsjechië zijn geweest, heel nuttig in het maken van een keus waar ze naar toe willen gaan met vakantie of zo.
Kees is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-04, 11:42   #24
Nieuw Lid

Voor de liefhebbers van kastelen: Kost [tussen Melnik en Decin], Bezdez [idem] Tocnik en Zebrak [aan de snelweg van Praag naar Pilsen], Rabi [in de Sumava]. In de buurt van Decin/Hrensko: een wandeling langs/door een bosbeek startend bij de bron in Jetrovice tot de monding in de Elbe bij Hrensko ['natte' schoenen meenemen!]
Nandus is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-04, 15:49   #25
Nieuw Lid

Wat schattig en grappig dat niemand over me heen is gevallen tot nu toe. Bij het nalezen van allerlei reacties in deze rubriek heb ik mezelf op een "ernstige" fout betrapt. Het Zyska-monument is in Trocnov en niet in Trutnov. Daarom niet minder mooi en vooral heel imposant.
Johanna is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-04, 16:22   #26
Super Lid

Rudolf's avatar

Nationaliteit:

En het is Žižka en niet 'Zyska'

Maar ok, je schreef al dat je aan de spelling van de naam twijfelde

Er staat van Jan Žižka (the guy with one eye) ook een monument in Praag op het Žižka-heuvel. Dit standbeeld schijnt de grootste ruiterbeeld van de wereld te zijn. Het is zo'n 9 meter.

Als ik een top 10 zou maken van bezienswaardigheden in CZ, dan komt dit er zeker in.

Ik heb de film over jan Žižka gezien. Wow, wat een film!

Oja, het standbeeld van Jan Žižka in Praag is te zien in de videoclip van de Zweedse band Lambretta.
Het nummer heet... 'Bimbo'
Rudolf is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 08-04-04, 20:47   #27
Nieuw Lid

Dank je voor de correctie, Rudolph. Het beeld in Trocnov is ook gigantisch. Volgens onze Tsjechische vrienden is hij daar geboren, maar misschien kun je me ook op dit punt corrigeren.
Oud 08-04-04, 20:49   #28
Nieuw Lid

Oeps, nou zie ik dat ik zelfs jouw naamverkeerd heb gespeld. Sorry RudolF.
Oud 09-04-04, 09:15   #29
Pivonist

Macek's avatar

Nationaliteit:

Zou het niet weten Vasek, was met een paar Tsjechen en ik had ietwat te veel Pivo's gedronken . Volgens mij was het beneden bij een van de panelaks. vr. gr. macek.
Macek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 15-04-04, 13:06   #30
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Ik heb nog lang niet alles gezien (m.n. west en oost niet zoveel; noord, midden en zuid wel), en kom tot het volgende:

[*]In Praag: vanaf Burchtplein door Nový Svet naar Loreta lopen: zo rustig en mooi maar toch midden in de stad.[*]Krkonosse: de weg 'Polske-ceskoslovenske bratrstvi' (of zoiets) over de bergkam vanaf Snezka[*]Bij Melnik, de inham van Kokorin: mooi tussen de rotsen lopen; de burcht aldaar is wel erg nep helaas[*]In Cesky Krumlov: 's avonds in het donker zitten op het bankje op de burcht, bijna aan het einde van het burchtcomplex: in het verlengde van het brug-gebouw over de kloof heen[*]Het plein van Nove Mesto nad Metuji: prachtig typisch Tsjechisch plein[*]Burcht Krivoklat: nog echt middeleeuws, binnen wel een beetje kaal... [*]Cervena Lhota, de rozezode sprookjeswaterburcht.[*]Een gewoon mooi plaatsje: Bechyne, mooi kerkje, paleis met mooi uitzicht over het dal, bijzondere spoorbrug (heel hoog over kloof heen), vertrekpunt voor wandelingen door het dal en de bossen langs Luzyne. Persoonlijk hoogtepunt is daarbij het kamp 'Dopravacek" van de Praagse MHD, tussen Tyn en Bechyne in; hier kwamen kinderen van MHD'ers (en dus ook m'n vrouw) op zomerkamp. Is nu overspoeld geweest en dus geruineerd.[*]En verder inderdaad Kutna Hora (kerk, plein, gebeente-kapel); de vele bossen, riviertjes en mooie rustige plaatsjes.

Bart
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels