![]() |
|
|
#41 |
|
Lid
|
Deze topic is al enkele jaren oud zag ik. De gene die hem starten gaf aan er niet met kinderen heen te gaan.. Nou ben ikzelf nu 29 en ik wil alles weten als het over de WO 2 gaat en toen wij in de zomer van 2005 in praag waren was de afstand zo klein dat je Terezin niet over kan slaan.
Onze kinderen waren toen 4 en 6 jaar wij hebben ze wel meegenomen, de kinderen voelde zelf al heel goed aan, dat dit iets bijzonders was, ze waren rustig spraken zacht als ze iets vroegen en ze waren door onze uitleg diep onder de indruk. Mijn man die alles rond om WO 2 niet zo belangrijk vind als ik was ook erg onder de indruk, zelf wil ik naar auschwitz sinds terezin wil mijn man ook mee, alleen dit zou ik dan wel zonder mijn kinderen doen. Terezin vond ik met kinderen goed te doen, aankomend jaar gaan we er weer heen, in 2005 hebben we alleen de kleine vesting bekeken en nu wil ik het stadje zelf in, en als er tijd genoeg is ook nog naar de kleine vesting. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Legende
|
Hier alvast de web site Terezin.cz Er staan een aantal mooie oude foto's in de fotogalerij.
Bezoek zeker het Ghetto muzeum. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Super Lid
|
Alles aan terezin vond ik indrukwekkend, maar waar ik heel lang heb stil gestaan, was 'n gedeelte van de treinrails die daar nog lag.
Mijn adem stokt nog in m'n keel als ik daar aan denk. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Actief Lid
|
Ik ben in Terezin laatste keer jaar geleden geweest. Het weer was bijpassend treurich net als het besef hoeveel mensen daar omkwamen na afloop van de oorlog. Als je tussen grafstenen loopt en zie sterfdata maanden in de vredestijd is het zwaar. Die mensen haalden val van Nazi Duitsland en toch konden zij door hun ziekte niet naar huis.
Rena |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Legende
|
bron : Radio Praha
http://www.radio.cz/en/article/90291 de Nazi's wilden Terezin een beter imago geven en de boel verdoezelen door in Terezin een muziekschool cq theater te starten. joodse artiesten en musici werden naar Terezin "gestuurd". de cast en musici van de opera Brundibar : terezin brundibar_finale.jpg nu, vele deccenia later, wil men in Terezin een internationale muziekschool beginnen. op deze manier wil men een eerbetoon brengen aan de mensen die in de 2de WO in Terezin een muzikaal "leven" leidde. Terezin terezin01.jpg |
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Actief Lid
|
[quote]
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Volwaardig Lid
|
voor onze kinderen, die toch wel een geschikte leeftijd hebben voor ene bezoek aan terezin, was het langsrijden al erg indrukwekkend. natuurlijk hebben we even het boek erbij gepakt en het verhaal verteld wat er bij hoort. twee van de drie zagen een bezoek toen niet meer zitten. de derde twijfelde. we zijn toen door het weer van camping veranderd, en zaten dus erg veraf, waardoor we het niet bezocht hebben. wij als ouders vonden dat jammer, maar we hebben besloten niet terug te rijden en de kinderen met iets op te schepen waar ze geen "zin" in hadden. we hopen dat ze later zelf eens gaan kijken (westerbork en een oorlogskerkhof hebben ze met school al bezocht)
groetjes mima |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Moderator
|
Hoewel niet aan mij gevraagd:
Ik denk dat 12 jaar wel als minimum gesteld mag worden. Rond die leeftijd hebben ze de eerste geschiedenislessen op school gehad zodat ze een "link" kunnen leggen. Mijn inschatting is verder dat kinderen die jonger zijn nog niet het belang van zo'n bezoek in zien. |
|
|
|