Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Toerisme - Attracties & Bezienswaardigheden
Terezin: even bezinnen

Terezin: even bezinnen

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 11-05-05, 19:00   #21
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:
Re: Terezin, even bezinnen

Rob, laten we even fair wezen, het gaat hier niet om een welles-nietes verhaal, volgens mij begrijp je de kern van mijn verhaal heel goed. Jij bent degene die jezelf tegenspreekt, ik citeer opnieuw:

´´Er zijn ook buiten het lager, of kamp, zoals je het kunt noemen geen vernietigingsactiviteiten geweest...´´

``de meeste gevangenen, zijn overleden door eenzaamheid, opsluiting, ondervoeding, hard werken en worden doodgeschoten...``

Iemand doodschieten is een vernietigingsactiviteit, daar wil je toch niet over in discussie gaan?

Ik begrijp heel goed wat eenzaamheid betekent, natuurlijk waren mensen eenzaam na het gescheiden worden van hun familie, sommigen zagen ze voor hun ogen vermoord worden, maar om dit als doodsoorzaak te noemen, vind ik toch wel erg naief van je en bovendien erg beledigend voor de slachtoffers van de Holocaust, zeker gezien de werkelijke doodsoorzaken.

Voor mij ligt dit onderwerp altijd gevoelig, maand van 60 jaar bevrijding of niet, dus weet waar je het over hebt alvorens je mensen de les wilt lezen.

Mijn familie heeft in zowel Terezín als in Auschwitz gezeten en mijn achteroom, mede oprichter van de Terezín stichting, heeft veel boeken over dit onderwerp geschreven. Zou je geen kwaad doen om je daar wat meer in te verdiepen, als je zo graag je zegje wilt doen hierover.

O.a. http://www.porges.net/Terezin/GenocideOfCzechJews.html
Erikita is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-05, 20:02   #22
rob.goverde

Wat ben jij dan wel niet voor iemand?????
Onderwijzeres of in ieder geval een belerend wezen.
Wie gaat er hier een welles nietes spelletje van maken.

Citaat Erikita:"Er zijn buiten het kamp zeker wel vernietigingsactiviteiten
geweest. Welliswaar werden de mensen niet vergast, maar doodgeschoten. Een hele geruststelling Rob. "

ik vind o.a. bovenstaand citaat erg onsmakelijk zeker als je dan nog een smiley gebruikt!, Dat getuigd niet van respect voor diegenen die vernietigd zijn, hoe dan ook gaskamer of kogel!

Kortom ik ga verder niet meer in discussie, je zult de kampen moeten bezoeken die ik reeds heb bezocht en de boeken moeten lezen die ik heb gelezen.
Je bent zelf nogal erg belerend in dat ik me maar eens moet verdiepen in..... waarin, een zeer onnozele opmerking die je maakt, ook ik heb dierbare verloren en familie nog wel en zelfs wel heel dichtbij.
Ook eenzaamheid en verdriet om het gemis van familie was een doodsoorzaak, en dat is in het geheel niet naief om dat te denken.

En dan je opmerking dat mijn mening beledigend is voor de slachtoffers van de Holocaust, hoe durf je zo'n opmerking te maken, waar haal je het recht vandaan, je bent hierin zeer beledigend en hebt me op mijn hart getrapt.

Ik ben zeer begaan met mensen die gedeporteerd zijn en die zijn omgekomen in de vernietigingskampen of waar dan ook. Natuurlijk is doodschieten vernietigen, dat ontken ik toch ook niet. Iedere moord hoe dan ook gepleegd en waar dan ook en wanneer dan ook is vernietigen.

Alleen zoals jij je commentaar op mijn reactie geeft lijkt ook wel vernietigen. Ik ben zeer zeker begaan met ieder slachtoffer dan ook en waar dan ook. Jij speelt dit op de man en dat mag je in zo'n soort onderwerp nooit of te never doen. Dat heb ik in mijn opmerking ook niet gedaan.

Je bent echt verkeerd bezig, heel verkeerd!

Verder ga ik met je geen discussie aan, want alles wat erover komt is een welles en nietes, en zou afbreuk doen aan de eer en nagedachtenis van welk slachtoffer dan ook in welke oorlog dan ook!!!!
  Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-05, 20:53   #23
Super Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:

Ik wil niet een hele discussie gaan ontketenen. Volgens mij gaat het niet om wat nou precies Terezin is geweest, maar om wat er in de Tweede Wereldoorlog is gebeurd. Er waren vernietigingskampen, waar mensen naar toe werden gebracht om vermoord te worden en 'doorvoerkampen', waar mensen werden opgesloten om later ergens anders vernietigd te worden in andere kampen. Is het een minder erg dan het ander? Misschien uitstel van executie ( sorry voor het woord ). Voor de een zal een kamp als Westerbork een minder erge naam en betekenis hebben dan Auschwitz, terwijl veel mensen vanuit Westerbork naar Auschwitz zijn vervoerd. Allebei zijn een verschrikkelijk iets uit een niet al te lang geleden verleden.
Laten wij nu elkaar niet in de haren vliegen, terwijl we volgens mij dezelfde afkeer hebben van deze verschrikkelijke praktijken.
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 11-05-05, 22:17   #24
rob.goverde

Je hebt volkomen gelijk Jan, je zoe er bijna een derde wereldoorlog door krijgen. Voor iedereen was en is oorlog erg. Dat is ook wat ik bedoel, maar we moeten 60 jaar naar dato, wel zorgvuldig met onze gegevens omgaan, en Terezin was nu eenmaal geen vernietigingskamp. Uiteraard vielen er velen doden, maar vernietigingskamp heeft een andere betekenis.
We moeten uitkijken dat 60 jaar na dato niet de verkeerde dingen gaan leven onder hen die de oorlog (iets verschrikkelijks) niet hebben meegemaakt.
Ik heb vele Duitse vrienden, echte vrienden, ik heb ook in Duitsland gewoond, heb ook gevoeld hoe wij als Nederlanders nog steeds Duitsers haten. Dat is niet nodig, niet iedere Duitser was een Nazi, ik heb Duitsers gesproken gekend en als vrienden gehad, die deserteerde uit het Duitse leger, omdat ze ook geen Nazi symphatieen hadden en ook geen soldaatje wilden spelen om te moorden.
Dat is wat ik bedoelde met geef een kamp wel een juiste naam en concludeer niet als er schoorstenen worden gezien, (als je het hele verhaal leest begrijp je me wel) Als dan zo iemand zulke opmerkingen maakt, dan ervaar ik dat als zeer beledigend, iemand die je de les leest en verwijten maakt, terwijl ze de inhoud van het verhaal nog de opmerkingen van mij begrijpt.

Natuurlijk is Westerbork en Kamp Vught netzo erg, mijn oom ook die sneuvelt op de Waalsdorpervlakte op de eerste dag van de oorlog 10 mei 1940 om 7.00u, mijn opa en zijn broer koelbloedig neergeschoten. Dat wist Erikita niet, dus dan trap je iemand echt op zijn hart. Soms moet je idd dit soort opmerking naast je neerleggen, maar soms gaat dat niet, zeker niet als ze je heel na aan het hart komen, sorry dan ben ik emotioneel. Maar nog steeds niet haatdragend, daarom refereer ik naar de Tsjechische Jood welke ik een uurlang gesproken heb in Dachau, mijn God wat heb ik een respect voor die man, jeugd uitleggen wat er in het kamp Dachau gebeurde, hij had het nummer op zijn arm, en vertelde, zonder rancune of haatdragend te zijn, wat hen door Duitsers was oeverkomen en aangedaan.
WO II ligt mij zeer na aan het hart, ik heb niet 1 boek gelezen en niet 10 nee wel 110-en kampen bezocht niet zomaar 1 maar: Dachau, Bergen-Belsen, Buchenwald, Terezin, Westerbork, uiteraard Vught, Mauthausen. Ik weet echt wel waarover ik praat, ik weet ook dat veel propaganda werd gemaakt over de kampen, ik weet ook dat het Rode kruis om de tuin werd geleid. Maar toch probeer ik wel eerlijk te zijn, Terezin was GEEN vernichtigungslager. En natuurlijk hebben we geen baat bij als we elkaar hierom in de haren vliegen.

Een macaber detail is dat toen ik de eerste keer in Terezin kwam, net de oorlog in voormalig Joegoslavie begonnen was en dat men daar in wezen hetzelfde in kampen uithaalde met de Serviers en de Bosniers als in WO II. De mensheid stelt deze verschrikkelijke kampen open om er wat van te leren, sinistere is dat de mensheid hier niets van leert! En nog steeds doorgaat Irak???? Bush is in mijn ogen netzo erg als Hitler of Napoleon.
Oud 11-05-05, 23:41   #25
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:

Rob Goverde - jij slaat werkelijk alles. Je weet niet van ophouden hé?

De enige die hier verkeerd bezig is ben jij, de toon van je bericht ontbreekt niet alleen aan respect naar degene toe waarmee je discusseert, de logica van je beschuldigingen is tevens ver te zoeken.
Ik zou zeggen, blijf lekker in de ignorantie leven.
Shalom.
Oud 12-05-05, 08:05   #26
rob.goverde

Oud 13-05-05, 01:18   #27
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:

Het is hier nogal stil, zie ik. Wordt dit misverstand ergens achter de schermen via PM's uitgevochten?
Zullen wij op jullie gezamenlijke communique wachten of mogen wij nu al met eigen vragen of bijdragen komen?
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-05-05, 07:43   #28
rob.goverde

Beste Pepo,

Dit is veel te serieus om ruzie over te maken, kom gewoon met je bijdrage. Maar ga niet verder over misstanden en gezeur, ok?
Oud 13-05-05, 22:20   #29
Super Lid

Erikita's avatar

Nationaliteit:

Citaat:
pepo schreef:

Het is hier nogal stil, zie ik. Wordt dit misverstand ergens achter de schermen via PM's uitgevochten?
Zullen wij op jullie gezamenlijke communique wachten of mogen wij nu al met eigen vragen of bijdragen komen?
Het zou inderdaad goed zijn als er goede en serieuze bijdragen komen op dit onderwerp, zoals het geval was vóórdat de discussie deze kant opging. Dit is blijkbaar een erg interessant onderwerp dat op veel mensen indruk maakt en is een belangrijk onderdeel van onze geschiedenis.

Wat het misverstand oplossen betreft, zoals ik in een eerder bericht schreef, dit is geen welles-nietes verhaal. Laten we het er maar op houden dat ieder het recht heeft op zijn eigen mening. Als je dit dan ook nog eens op een beschaafde manier kunt verkondigen, zonder emotionele uitbarstingen e.d. dan ben je als mens al goed op weg in je evolutie.
Oud 14-05-05, 00:35   #30
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:

Algemeen:

Ik waardeer iedereen, die eigen mening heeft over serieuze en belangrijke zaken, zoals politiek, geschiedenis, gevoelens, relatie - deze mening laat aan de hele wereld zien en deze mening ook gaat verdedigen, als het zo ver komt. Als je dit kan en durft, ben je kwetsbaar. Niet alleen jij, maar ook degene, die reageert of in discussie gaat.
Hoe gevoeliger het onderwerp ligt, hoe zorgvuldige moet je je standpunt formuleren en deze zorgvuligheid geldt natuurlijk ook voor iedereen, die reageert of alleen maar leest en doet verder niets er mee.
Wat ik nu zeg weet natuurlijk iedereen. Als de forum discussie te emotioneel en/of persoonlijk wordt, haken vaak de potentionele deelnemers af, zoals ik nu en dat is dan jammer.
Ik wilde even vertellen, hoe ik als kind verplicht op een schoolreisje moest naar Terezin en hoe ik dat heb, jaren geleden, ervaren.
Ik wacht er mee.
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Forumnavigatie

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.2.0 - RSS Feed