|
|
![]() |
||||||
|
|
Onderwerp-opties | In onderwerp zoeken | Weergave |
|
|
#11 |
|
Actief Lid
|
Boven op Vitkov staat een mausoleum dat heel af en toe geopend is voor publiek. Ik ben er deze zomer in geweest en heb een rondleiding gehad (in het Tsjechisch), hetgeen mijn vriend weer voor mij probeerde te vertalen in het engels. Zeer indukwekkend gebouw met graftombes, veel marmer, prachtige mosaiken. Helaas is er veel achterstallig onderhoud. Wij hadden al bedacht dat het zeer geschikt zou zijn om concerten in te geven.
|
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Maar als je je met historie bezighoudt, terwijl de feiten niet kloppen, dan is het dus fictie en geen geschiedenis... (doordenkertje). Ik zou ook liever zien dat mensen zich meer historisch bewust zouden zijn. Wordt helaas vaak als saai of onbelangrijk beschouwd. De feiten moeten echter wel een beetje reeel zijn (dat Jan Zizka even de christenen uit Bohemen zou hebben geschopt, slaat eerlijk gezegd nergens op, omdat hij als aanvoerder van de protestante Taborieten tegen de Katholieke strafexpedities vocht (met succes). Dat is toch wel even iets anders. En dat geschiedenis door regimes ge(of mis)bruikt wordt is ook waar. Dus kritisch blijven! m
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
|
of het nu wel of niet helemaal historisch klopt; eindelijk weet ik wie het is en wat de achtergrond van de afgebeelde persoon is.
vorig jaar oktober kwam ik toevallig daar terecht tijdens een wandeling met een collega. we waren daar voor wat schoolbezoeken in het kader van een europees project. we sliepen in een hotel in karlin en zijn met het betreffende tunneltje naar boven gelopen. een tip; kijk uit het is daar glad!!!! kleine kasseien met een vochtige omgeving is best spannend. voor onze neus ging een fitser kneiter hard onderuit. een gewaarschuwd mens telt voor twee het is idd een imposant geheel. en je hebt een super mooi uitzicht over praag. het mooiste is om het vroeg in de ochtend te doen. dan staat de zon achter je en dan heb je goed zicht. wanneer je het in de middag doet dan wordt je zicht bellemmerd door de zon. (of het is een bewolkte dag en dan is het zowieso een minder uitzicht)
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
was het niet zo Freddy?
Het paard is ontworpen en gemaakt door de grote kunstenaar Bohumil Kafka. Bij mijn weten stond er altijd een aantal studies in het kasteel, of wat er van over is (ruine/kasteel in Pecka bij Nova Paka. Op de bovenverdieping.
Het mausoleum was bedoeld en hij heeft er ook gelegen voor Gottwald. En Gottwald was de eerste communistische arbeiderspresident. Na de revolutie is hij daar verwijderd. Waarheen weet ik niet. Het grote beeld van Stalin is ten prooi gevallen aan de boze Pragenezen in de zeventiger jaren. Freddy, jij allesweter, klopt dit een beetje? Tot Vrijdag of Zaterdag. SJORS |
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
Citaat:
Het werd in 1962 tot groot jolijt van Praag en omstreken gedynamiteerd. Oekaze van N. Kroestjov. |
||
|
|
|