|
|
#31 |
|
Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb het al een aantal keren zien staan, maar ik kan de glasfabriek in Harrachov aanbevelen! (dat is ook het enige wat ik van Harrachov ken hoor). Voor een klein bedragje krijg je daar een rondleiding door de fabriek, waar ze nog op oude wijze glas blazen. Het is er bloedheet binnen, maar echt de moeite waard om eens van dichtbij te bekijken. Ook mag je een aantal loodsen bezichtigen waar dus allerlei spullen staan die in de fabriek zijn geblazen; van vazen tot complete kunstwerken, doorzichtig of gekleurd, je ziet het allemaal!
Leuk weetje: omdat het zo warm is in de fabriek, drinken de glasblazers de hele dag door alcoholvrij bier, zo is ons verteld tijdens de rondleiding Naast de fabriek zit ook nog een museum en winkeltje, waar je dus kunt kijken wat ze allemaal gemaakt hebben en waar je dus ook mooie artikelen, zoals aparte wijnglazen, kunt kopen. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Actief Lid
|
Alcoholvrij bier? ECHT WAAR?Wij zijn ooit in de Cristalex fabriek in Zelezny Brod geweest. Wij werden daar gegidst. Ons werd verteld dat de blazers bier krijgen - absoluut geen alcoholvrij. De hoeveelheid was voor onze maatstaven gigantisch. Althans dat hing van de functie af. Een meesterglasblazer kreeg (veel) meer dan een glasblazer die weer meer kreeg dan een knecht, enz. enz. Al met al vragen wij ons nog steeds af wat de gemiddelde leeftijd van een Tsjechische glasblazer is. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Forum Freak
|
|
|
|
#35 |
|
Forum Freak
|
Ik kon mij ook niet voorstellen dat je dat niet had gedaan hoor, ik maakte maar een grapje!!
![]()
|
|
|
|
|
#37 |
|
Super Lid
|
rodelen
watervallen berg op en wandelen eten bij Verda Rosa |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Ik heb enkele foto's van mijn reis naar Harrachov (jawel in de zomer). En zal ze zo snel mogelijk hier in de fotogalerij plaatsen.
Als er nog enkele vragen zijn over het Harrachov in de zomer, shoot. Nog een tip (sorry als hij al vermeld is): je kan de skilift nemen tot boven waar je een heel mooi zicht hebt en dan te voet naar beneden wandelen. Bij het naar beneden wandelen kom je hoogstwaarschijnlijk een klein kraampje tegen waar men de nodige dorstlessers verkoopt. Altijd handig! ![]()
|
|
|
#39 |
|
Volwaardig Lid
Nationaliteit:
|
Hier de eerste foto. Hier heb je waarschijnlijk niet veel aan, maar ik zit op kot (op kamers voor de NL'ers) en heb dus mijn laptop mee. Van zodra ik thuis ben en dus de computer thuis kan gebruiken zal ik de rest uploaden.
http://www.tsjechie.net/photopost/sh...hp/photo/10150 Ik ben een beetje "fan" van de "Toi-Toi kottekes". Klinkt raar, maar ik vind ze er leuk uitzien. Ik heb ook een reisverslag gemaakt toen, maar dat heb ik maar voor een deel afgekregen. Mss dat je daar wat informatie of leuke wetenswaardigheden uit kan halen. http://www.tsjechie.net/board/f15/mi...htig-9764.html
|
|
|
#40 |
|
Legende
|
Hallo Rika, je kunt ook naar boven lopen hoor! Langs de springschans gaat een paadje en dan verder met de trappen. Duurt iets langer maar gaat beslist.
|