![]() |
|
|
#11 |
|
Legende
|
bron : Prague Daily Monitor
http://www.praguemonitor.com/en/26/prague_news/1537/ de Vitus kathedraal behoort toch niet aan de kerk toe, dit volgens een uitspraak van de rechtbank. eind 2006 werd de kerk van de staat naar de kerk overgedragen. de vorige uitspraak is ongeldig verklaard, omdat de zaak toen eigenlijk ging over het vaststellen wie de eigenaar was en niet om teruggave aan de kerk. juridisich getouwtrek dus. stvitus.jpg |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Legende
|
http://www.praguemonitor.com/en/28/p...732/index.html kardinaal Vlk weigert vooralsnog de kathedraal terug te geven aan de staat. Vlk ageerde ook tegen de rechter, die in de communistiche tijd lid was van de KSC en dus waarschijnlijk tegen de Kerk is. minister-president Topolanek vindt de uitspraak ook verbazend en vindt dat de kathedraal eigenlijk aan de kerk toebehoord. Kardinaal Vlk vlk.jpg |
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
Wij zijn vorige week in de st. Vitus geweest. We hebben daar ook de grafkelder kunnen bezoeken. Deze was pas geresraureerd.Volgens mij lagen daar meerdere koninklijke personen.
Ik zal het proberen op te zoeken. Ik weet wel dat ik tegen Kees zei dat je in Nederland niet gauw de gelegenheid krijgt in Delft de crypte van ons koningshuis in te mogen. Ook kon je de zuidelijke toren beklimmen. er werd gewaarschuwd dat het 270 treden waren. Omdat het die dag erg mistig was is geen van ons naar boven geweest. Ik vond het erg indrukwekkend. Wij moesten 100 kronen per persoon betalen. Het was het zeker waard. Je mocht zonder te betalen wel het voorste deel van de St. Vitus in en had dan een totaal overzicht. Helaas zijn de foto`s te groot. Hilde |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Legende
|
Tegenover de tombe van graaf Schlick, een ontwerp van Matthias Bernard Braun, voert een trap naar de lagergelegen koninklijke crypte. Hier vindt u de restanten van de muren van twee Romaanse kerken die ooit deze locatie sierden en ook de sarcofagen van Karel IV, zijn kinderen en zijn vier vrouwen. Joris van Podìbrady en andere heersers. Keizer Rudolf II ligt in een tinnen doodskist.....
UIt Citygids Praag. |
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Nieuw Lid
|
grafkelder in klatovy
Citaat:
ja hoi in klatovy heb je ook een kathedraal op het plein en daar heb je ook een grafkelder misschien een tip groetjes marjanne |
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
VIP Lid
|
Freddy jij bent me te snel af.
Ik had alleen de grote lijn onthouden. Maar de st Vitus is zeker meerdere bezoeken waard. Meestal doen we dat met een gidsje in de hand. In Praag zie je echter zo veel dat ik een deel vergeet.Hilde |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Legende
|
Citaat:
Klatovy.cz |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
VIP Lid
|
Daar karel de vierde begraven! Een van de belangrijkste personen uit e tsjechische geschiedenis.
Bovendien zijn in de Vitus de kroonjuwelen "opgeslagen" die zijn echter zelden voor publiek toegankelijk. Vorig jaar was het mogelijk deze te zien maar je stond minstens twee uur in de rij ervoor. P. PS De mooiste tijd om hradcany te bezoeken is de winter, in januari, de minst toeristische periode. En met sneeuw! Je waant je twee eeuwen terug. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Legende
|
http://launch.praguemonitor.com/en/59/prague_news/4405/ een mooi bericht voor de zuinige hollander : sinds enkele dagen hoeft men geen entre meer te betalen bij een bezoek aan de St. Vitus Kathedraal. |
|
|
|