![]() |
|
|
#31 |
|
Moderator
|
![]() |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Super Lid
|
Ik moet eerst bekennen dat ik nog nooit in Most ben geweest, dus daar kan ik geen oordeel over geven.
Wij zijn net iets verder richting het oosten geweest,Meer richting Teplice, Litomerice, duchcov ed. Ik heb er 'n heerlijke vakantie gehad, mooie dorpjes, heerlijk gewandeld, eigenlijk van alles wel iets.Zelfs al is er niets te beleven. ![]() |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Super Lid
|
Rijdend over de nieuwe snelweg van Praag naar Teplice en verder, dachten we bij het zien van de bergen 'nou, dat ziet er best mooi uit!'. Hadden we niet verwacht. Het is het bijna het laatste gebied van Tsjechië dat we nog niet bezocht hebben. Dus volgende keer willen we in die buurt wel een dagtocht maken, mooie wandeling. Iemand een tip voor een goed startpunt voor een bergtocht met wat vergezichten (zicht op een enkele bruinkoolwinning geen bezwaar
)? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Super Lid
|
het mooiste stuk van het erstsgebergte is tsjechisch zwitserland, dus als je daar heen wil ga daar heen, het is de moeite waard en het is er erg mooi.
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Legende
|
het is nu eenmaal een onderdeel van Tsjechie, een deel van haar milieu-geschiedenis. zonder deze streek zou Tsjechie minder Tsjechie zijn.
de mijnen van ons eigen zuid-limburg waren ook niet om aan te zien. maar hoort toch bij nederland ... (oke, slecht voorbeeld )de haven en botlek van/bij rotterdam ... (oje, weer een slecht voorbeeld) een land is net zoals een mens, met goede en slechte eigenschappen. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Legende
|
Lichtbogen, Schwibbögen of světelný oblouk
De oorsprong van de zogenaamde Schwibbögen ligt in het Ertsgebergte, in de grensstreek van Duitsland en Tsjechië. “Na hun laatste shift op kerstavond hingen de mijnwerkers hun lampen in hoefijzer aan de wand. Zo stelden ze symbolisch de mijnschacht voor. Wanneer er in het voorbije jaar geen dodelijk ongeval was gebeurd, werden de lampen brandend opgehangen. Zo vierden ze onder een stralende lichtboog het kerstfeest.
![]() |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Actief Lid
|
Tsjechisch Zwitserland is schitterend, vooral in de omgeving van Hrensko. Wanneer je voor het eerst naar Tsjechië gaat is er in deze omgeving genoeg te zien. Zeker zo veel, zo niet meer, dan in het reuzengebergte. Maar er is in de winter inderdaad niet zoveel toeristisch vertier. Het is meer een gebied voor de natuurgenieter met kleine dorpen, schitterende rotsformaties maar ook glooiende hellingen en kronkelige beekjes. Als je toeristisch vertier zoekt ben je in het reuzengebergte beter af en zeker in de winter.
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Dat het landschap volkomen verpest zou zijn, is je reinste kolder. Jawel, er zijn her en der wat stukken land afgegraven en naar z'n mallemoer geholpen door de industrie, maar het is er verder heus adembenemend mooi! Je kan er urenlang vrijwel ongestoord rondwandelen/rijden door de mooiste bossen en uitzichten. Bekijk mijn laatste tientallen foto's in de fotogalerij maar eens. Geloof me, het Ertsgebergte is beslist de moeite van een vakantie waard, ook voor wie van fietsen en wandelen houdt; je zal er zeker geen spijt van hebben! Gewoon een keertje doen! ![]() |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
VIP Lid
|
Punk en Kukel, jullie hebben helemaal gelijk!!.. Maar ik ben heel vaak in het gebied geweest, waar het Topic in eerste instantie over ging...En ik kom er de laatste jaren wat minder, maar toch:
Citaat:
Char. |
|
|
|
|