het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 24-07-05, 18:19   #31
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Re: wat is er te doen in de omgeving van Karlovy Vary

Wat is baddaren, Arno ? Nooit van gehoord.
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-05, 18:22   #32
VIP Lid

Elly's avatar

Nationaliteit:

Ik denk dat hij badderen bedoelt Freddy??
Elly is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-05, 18:23   #33
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:

Dat bedoelde ik
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-07-05, 18:30   #34
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:

Dat ken ik helaas ook niet ! Ik denk dat wij gewoon zeggen baden , in dit geval een kuurbad nemen. Waar het in deze plaatsen goed voor is heb ik echter niet bekeken. Ik heb het even opgezocht:

Bäder

Perlbad
Bad in 37-38°C warmen Sprudelwasser. Durch Mikromassage der Haut kommt es zu einer besseren Durchblutung und einer Entspannung des gesamten Organismus.

Kohlensäurebad
Bad mit 33-35°C in mit Kohlendioxid angereichertem Sprudelwasser. Fördert die Durchblutung, senkt den Blutdruck und bewirkt psychische Entspannung.

Zusatzbäder
Beeinflussen positiv den Bewegungsapparat, lösen Muskelverspannungen, haben schmerzlindernde Wirkung. Zu dieser Gruppe gehören z.B. Jodbäder, Kräuterbäder oder Moorbäder.

Trockenes Kohlensäurebad
Der Körper des Patienten befindet sich in einem geschlossenen luftdichten Sack, der mit Kohlendioxid gefüllt ist. Es kommt zu einer erhöhten Durchblutung der Gewebe, Senkung des Blutdrucks, besseren Heilung von Wunden sowie Beseitigung von Muskelmüdigkeit.

Bron:Kurwesen Karlovy Vary.

Als er eventueel kandidaten zijn, ze kunnen hier reeds iets uitzoeken.
Oud 29-07-05, 18:38   #35
Nieuw Lid

pleuntje's avatar

ik bedoelde inderdaad gewoon een lekker dagje relaxen in de zin van ronddobberen in thermaal water, massages, sauna etc etc. Op de sites zie ik toch meestal kuurhotels waar "kuren" van een week of weken(????) aangeboden worden. bedankt voor je reactie.
pleuntje is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-05, 21:36   #36
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:

Dat zou ik ook wel willen weten, daarom even herhaalde oproep voor de KV kenners: in welke kuurgelegenheden kan je langskomen voor een (mid)dagje thermaal baden, zonder te reserveren en zonder medische indicatie?
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 04-08-05, 21:46   #37
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:

Ik heb daar ook reeds op gezocht, maar niets konkreets gevonden. Dan maar Marianske Lazne geprobeerd en daar heb ik toch iets gevonden. Op dit adres kan je wellicht iets vinden wat je kan bekoren.

kuuraanwendingen
Oud 05-08-05, 16:42   #38
Moderator

Arno's avatar

Nationaliteit:

Gewoon door KV wandelen, kom je vanzelf bordjes tegen...
Arno is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 05-09-05, 22:37   #39
Super Lid

Bartiku's avatar

Nationaliteit:
Re: Tips gevraagd omgeving Karlovy Vary

Nog een paar toevoegingen.

Karlovy Vary: voor mij was het hoogtepunt in deze wat vreemde stad: de Tepla rivier direct stroomafwaarts bij het overdekte 'geiser' gebouw. Een deel van het water van die grootste bron wordt namelijk afgevoerd in de Tepla. Dat gaat middels een lelijke buis die enige meters ver op een ondiep zijtakje van de Tepla wordt losgelaten. Het gevolg is, dat daar alleen water van die bron op komt te liggen, en iets verder stroomafwaarts zich pas bij de Tepla voegt. Het resultaat: werkelijk prachtige kleuren rood en groen en geel! ALs ik tijd heb zal ik wat foto's uploaden. Is vergelijkbaar met kleuren in geisergebieden zoals Yellowstone National Park. En het rare is: K.Vary lijkt vooral z'n best te doen om dit te verbergen; er staan struiken vlak voor de brugleuning die het mooiste uitzicht hierop bieden. Vinden ze het dan vies er uitzien of zo??? Unbelievable! Het is gewoon één van de grootste natuurprachten van heel Tsjechie, zulke kleuren!
Enne... waarom ik K.Vary een vreemde stad is? Nou; de vele Russen maken het natuurlijk apart (helft van Horeca is in Russische handen; vele Russische winkelopschriften etc); het is veeleer een 'luxe' kuuroord dan een serieus kuuroord, zoals Marianske Lazne waar je wel zieken ziet lopen door het lange, mooie centrale park.

Waarmee ik dus gelijk op Marianske Lazne kom: een erg lieve plaats. Het park is mooi. De Kolonade had ik me wat grootser voorgesteld. Enne... het water is hier wel 'drinkbaar' want koud... dat warme water van K. Vary smaakte gewoon echt naar modder, horribel.

Soos hebben we ook gezien. Best moeilijk te vinden; slecht aangegeven. Ik had een 1:50.000 kaart; als je rijdt richting Katarina, kom je er wel. Dan heb je een natuurpad grotendeels over vlonders die je door het gebied leidt. In 't begin niet zo spectaculair (m'n echtgenote begon al enige verbazing te uiten: is dit alles???), maar dan wordt 't toch mooi. Links en rechts van je aangenaam gepruttel en gebubbel van mini-bronnen, al of niet met modder vermengd. Het schijnt het beste te zijn na een regenbui, in ieder geval niet na een periode van droogte. Laat ik zeggen: als je toch naar Cheb (dat in de buurt ligt) gaat, ga dan ook efkes langs Soos. Maar alleen echte geologie-fanaten moeten een grotere omweg overwegen. Je betaalt een klein toegangsbedrag dat je ook recht geeft om het (niet indrukwekkende) dino-museumpje te zien en nog een tentoonstellingsgebouw.

Cheb: heb ik niet zoveel aan toe te voegen - ben er ook maar kort geweest. Mooi marktplein, vooral die oude, scheefgevallen huisjes aan de kop van het plein. Helaas niet in staat geweest om de burcht te aanschouwen - is dat wat???

Loket: ja, daar zijn we verliefd op geraakt. Een soort mini-Cesky Krumlov; het plaatsje ligt op een rots, voor 270 graden omgeven door het riviertje. We hebben er overnacht en dus ook in het donker gelopen; erg mooi om de burcht verlicht te zien. Het is trouwens niet zo'n toeristisch plaatsje; er zijn weliswaar (of beter: gelukkig) wel enige pensions en hotels, maar geen foto-verpestende terrasjes op het plein, geen aaneenschakeling van kristal&houtenspeelgoed&marionettenwinkels . De burcht van binnen viel ons wel wat tegen. Gezien de historie van het gebouw is dat logisch; gevangenissen hebben niet de neiging om de mooiste interieurs op te leveren. De gemeente Loket, die nu de eigenaar weer is, heeft dit getracht te compenseren door naast het genoemde porseleinmuseum (aardig) ook een archeologische expositie in te richten (kon ons niet boeien) en een martelingsexpositie met geluid en poppen, om de wijze van marteling in de desbetreffende kamer lekker plastisch uit te beelden. Ik werd er niet blij van. Het leukste was nog wel de toren, met een mooi uitzicht; onder andere op het wonderlijke amfitheater.
Bij de fabriekswinkel van de porseleinfabriek in Loket hebben we onze slag geslagen met Krtek-bekers; voor 45 kc per stuk aangename prijs en brede keus. Joepie! Je kan om het plaatsje heen wandelen, aan de andere kant van de rivier, waar ook heuvels en dus uitzichten zijn.

Becov nad Teplou (halverwege de mooie tocht van K.Vary naar Marianske Lazne): een best mooi roze kasteel in een verder wel aardig plaatsje. Mooie terrassen om het kasteel heen. De interieurs hebben we alleen op foto gezien; was wel OK. (ja, we zijn gek; eerst klagen dat Loket kaal is, als je dan een leuk ingericht kasteel kan bezoeken, doe je het niet. Sorry, hoor!) In onze fantasie werd het aan ons gerestitueerd en gingen we het wel prompt blauw verven.

Overigens: de directe weg van Praag naar K. Vary is bepaald niet interessant. Het is een provinciale weg op enige kleine stukjes snelweg na. Je komt nauwelijks door interessante plaatsen of natuurgebieden - pas bij K. Vary zelf. Enige uitzondering is Krusovice, zo'n beetje halverwege; daar is de Krusovice brouwerij gevestigd. We hadden geen tijd om na te gaan of je die kan bezichtigen, wel is er iets van een museum, denk ik, en staan er in het plaatsje een paar mooie grote gebouwen. Verder viel het ons op dat het nog een best klein plaatsje is; je zou denken dat een zo eeuwenoude brouwerij toch in de loop der tijd voor een grotere plaats had gezorgd. Affijn, we reden er zo'n 2,30 u over. Terug, vanuit M. Lazne, via Plzen naar Praag was natuurlijk veel sneller.
Bartiku is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-11-05, 18:38   #40

kukel's avatar

Nationaliteit:
Karlovy Vary

kennen jullie deze al?

http://www.karlovyvary.cz/news.asp?N...cId=1&TypeId=1

en dan naar video, dan op dsl klikken.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels