![]() |
|
|
#11 |
|
Lid
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Moderator
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
VIP Lid
|
voetgangers konden altijd al over de brug (getuige historische foto's etc)
dus was het toch pas in 1974 dat het uitsluitend een voetgangerszone werd doet er eigenlijk niet toe, maar beetje slordig werk voor een 'razende reporter' om zulke onnauwkeurigheden te publiceren. voor de goede orde, geen kritiek op valek om dit op het web te zetten; de kritieke noten waren ook absoluut niet naar zijn adres bedoeld. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
Praag wil plastic in plaats van steen
Het gemeentebestuur van de Tsjechische hoofdstad Praag overweegt alle stenen beelden op de wereldberoemde Karels Brug te laten vervangen door kunststof kopieën. Aanleiding vormt de vernieling, vorige week, van het beeld Heilig Kruis op de brug door een, tot nu toe onbekende, vandaal.
„We moeten iets doen. De huidige situatie waarbij iedereen elk beeld kan vernielen, is ondraaglijjk. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets in bijvoorbeeld Rome mogelijk is", aldus Milan Richter, verbonden aan de Praagse raad voor cultuur. De eerste steen voor de Karels Brug werd in 1357 door Karel IV gelegd. De brug, die de Vltava (Moldau) overspant is 516 meter lang en tien meter breed. Er staan 30 beelden op, gemaakt rond 1700. Praag start deze zomer met een reconstructie van de brug. In dat kader zouden ook de beelden vervangen kunnen worden. Overigens zijn er ook andere ideeën om het culturele erfgoed beter te beschermen zoals formele politiepatrouilles of installatie van een camerasysteem. Van de 30 beelden op de brug is overigens een deel al niet meer in orginele staat. De afgelopen jaren zijn er al vaker kleine onderdelen van de beelden verdwenen of is er schade ontstaan. "Bij elk tweede beeld is wel iets beschadigd", aldus Ondref Sefc van het het agentschap voor Nationaal erfgoed. "Maar zo'n gewelddadige aanval als vorige week op het beeld Heilig Kruis is nog nooit voorgekomen." Het gemeentebestuur van Praag wil de beveiliging op de brug in ieder geval zo snel mogelijk versterken. Een bewakingsdienst houdt de gebeurtenissen op de brug nu alleen tussen 10.00 en 22.00 uur in de gaten. Overigens zullen duikers nog deze week op de bodem van de Vltava gaan zoeken naar onderdelen van het beeld Heilig Kruis. gva.be |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Super Lid
|
Ongelooflijk toch,dat dit nodig is,kunnen mensen nou niet met hun f.....ken van alles afblijven.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Jeetje wat zonde!!!
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Moderator
|
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn een flink aantal beelden de afgelopen decennia al vervangen door replica's en zijn de originelen opgeslagen in musea. Kan iemand daar meer over vertellen?
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Dit is inderdaad waar. Zie ook de foto's van mijn man Boeda in de fotogalerij, maar de replica's waren tot nu toe van steen, wit, dat langzaam verkleurde door de uitlaatgassen en op den duur niet van echt is te onderscheiden. Maar kunststof, dat is nieuw voor mij en dat zou ik echt vreselijk zonde vinden. Een kunststof beeld, bleeeh.:traan:En helemaal niet op zo'n mooie oude brug!!!!!
|
|
|
|