het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 29-01-07, 13:29   #11
Lid

valek's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
PuNkEnStEiN schreef:
Bericht bekijken
Wat is het nou?
Ja zeg het maar ze spreken elkaar op alle fronten tegen. Het kan zijn dat voetgangers sinds 1950 over de brug mochten en dat het in 1974 alleen voor voetgangers beschikbaar was. Wie weet wat waar is?
valek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-07, 13:45   #12
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Misschien moeten we Smajlik gewoon maar geloven?
Citaat:
Smajlík_M schreef:
Bericht bekijken
Volgens mij was de Karelsbrug tot ver in de jaren 1960 toegankelijk voor autoverkeer. Ik herinner me pas dat het exclusief voor voetgangers werd in de jaren 70 (en niet jaren 50). Maar kan me daarin vergissen.
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 29-01-07, 15:09   #13
VIP Lid

Smajlík_M's avatar

Nationaliteit:
voetgangers konden altijd al over de brug (getuige historische foto's etc)
dus was het toch pas in 1974 dat het uitsluitend een voetgangerszone werd

doet er eigenlijk niet toe, maar beetje slordig werk voor een 'razende reporter' om zulke onnauwkeurigheden te publiceren.

voor de goede orde, geen kritiek op valek om dit op het web te zetten; de kritieke noten waren ook absoluut niet naar zijn adres bedoeld.
Smajlík_M is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-01-07, 14:45   #14
Actief Lid

apolonia's avatar

Nationaliteit:
Print me suf met jullie leuke en leerzame artikelen.
Begin warm te lopen en als alles goed gaat ga ik in September.
apolonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-01-07, 21:22   #15
Legende

Freddy2005's avatar

Nationaliteit:
Praag wil plastic in plaats van steen

Het gemeentebestuur van de Tsjechische hoofdstad Praag overweegt alle stenen beelden op de wereldberoemde Karels Brug te laten vervangen door kunststof kopieën. Aanleiding vormt de vernieling, vorige week, van het beeld Heilig Kruis op de brug door een, tot nu toe onbekende, vandaal.

„We moeten iets doen. De huidige situatie waarbij iedereen elk beeld kan vernielen, is ondraaglijjk. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets in bijvoorbeeld Rome mogelijk is", aldus Milan Richter, verbonden aan de Praagse raad voor cultuur.

De eerste steen voor de Karels Brug werd in 1357 door Karel IV gelegd. De brug, die de Vltava (Moldau) overspant is 516 meter lang en tien meter breed. Er staan 30 beelden op, gemaakt rond 1700.

Praag start deze zomer met een reconstructie van de brug. In dat kader zouden ook de beelden vervangen kunnen worden. Overigens zijn er ook andere ideeën om het culturele erfgoed beter te beschermen zoals formele politiepatrouilles of installatie van een camerasysteem.

Van de 30 beelden op de brug is overigens een deel al niet meer in orginele staat. De afgelopen jaren zijn er al vaker kleine onderdelen van de beelden verdwenen of is er schade ontstaan. "Bij elk tweede beeld is wel iets beschadigd", aldus Ondref Sefc van het het agentschap voor Nationaal erfgoed. "Maar zo'n gewelddadige aanval als vorige week op het beeld Heilig Kruis is nog nooit voorgekomen."

Het gemeentebestuur van Praag wil de beveiliging op de brug in ieder geval zo snel mogelijk versterken. Een bewakingsdienst houdt de gebeurtenissen op de brug nu alleen tussen 10.00 en 22.00 uur in de gaten. Overigens zullen duikers nog deze week op de bodem van de Vltava gaan zoeken naar onderdelen van het beeld Heilig Kruis.

gva.be
Freddy2005 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-01-07, 22:48   #16
Super Lid

jolanda berben's avatar

Nationaliteit:
Ongelooflijk toch,dat dit nodig is,kunnen mensen nou niet met hun f.....ken van alles afblijven.
jolanda berben is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-01-07, 10:11   #17
Lid

valek's avatar

Nationaliteit:
Als het zo door gaat met het vernielen blijft er straks weinig erfgoed over.
valek is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-01-07, 11:31   #18
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Jeetje wat zonde!!!
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-01-07, 11:37   #19
Moderator

PuNkEnStEiN's avatar

Nationaliteit:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij zijn een flink aantal beelden de afgelopen decennia al vervangen door replica's en zijn de originelen opgeslagen in musea. Kan iemand daar meer over vertellen?
PuNkEnStEiN is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-01-07, 14:40   #20
Actief Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Dit is inderdaad waar. Zie ook de foto's van mijn man Boeda in de fotogalerij, maar de replica's waren tot nu toe van steen, wit, dat langzaam verkleurde door de uitlaatgassen en op den duur niet van echt is te onderscheiden. Maar kunststof, dat is nieuw voor mij en dat zou ik echt vreselijk zonde vinden. Een kunststof beeld, bleeeh.:traan:En helemaal niet op zo'n mooie oude brug!!!!!
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels