het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 15-04-05, 19:41   #11
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Re: Concentratiekampen en hun ligging

Ik heb het even nagevraagd aan het thuisfront:
We zijn toen in Ležaky geweest (dat ligt een flink stuk ten zuiden van Pardubice) en niet in Lidice (ligt ten oosten van Kladno.)

Ik heb ook nog even wat nagekeken op internet

Citaat:

bron: http://www.go2war2.nl/nld_dag_permaa...&jaar=1942

27 mei 1942
Tsjechische verzetstrijders - getraind door Britse agenten - plegen een aanslag op SS Obergruppenführer Reinhart Heydrich, plaatsvervangend Reichsprotektor van Bohemen en Moravië, beter bekend als de slager van Praag. Heydrich overlijdt na 8 dagen. Direct na de aanslag worden er meer dan 1500 doodvonnissen uitgesproken en direct voltrokken.

9 juni 1942
Militair-Europa-Oostfront-Scandinavië
- SS Obergruppenführer Reinhart Heydrich wordt in Berlijn op plechtige wijze begraven. Staatssecretaris K.H. Frank geeft het bevel tot uitmoording en vernietiging van het Tsjechische dorp Lidice.
Politiek
- De Sovjetregering garandeert de oude grenzen van Tsjecho-Slowakije.

10 juni 1942
Holocaust
- Als vergelding voor de aanslag op Heydrich wordt het Tsjechische Lidice uitgemoord. Dezelfde dag wordt ook het Tsjechische dorpje Lezaky met de grond gelijk gemaakt na de arrestatie van Tsjechische agent die hier een zender had verborgen. Ook Lezaky is nooit herbouwd en is nu een gedenkplaats.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-04-05, 18:22   #12
Actief Lid

jaap's avatar

De afstand is inderdaad een heel stuk in Tsjechië. Ik zie echter wel dat de routeplanner voor deze afstand van 200km over Praag gaat en dus ook niet de mooiste of kortste route pakt (wel de snelste waarschijnlijk).
Terezin is namelijk zeer zeker de moeite waard en erg indrukwekkend (goed om met de neus nog eens nadrukkelijk op de feiten gedrukt te worden door de sfeer die er heerst).
Volgens mij zou je er dus met een mooiere route een dag uit van kunnen maken met een indrukwekkend einddoel en een mooie heen- en terugreis.
jaap is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 14-06-05, 09:26   #13
Berichten van gasten...

Op weg naar je vakantie bestemming kom je langs kamp buchenwald.
Dat is voorbij Erfurt en dan de afslag Weimar.(Duitsland)
De kampen in Polen zijn nog veel verder weg van je vakantie bestemming dan Terezin.

Kijk eens op de volgende website onder het kopje concentratiekampen. tweedewereldoorlog.pagina.nl
Gast is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 06-09-06, 13:05   #14
Super Lid

Tabe's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Pelhøimov schreef:
Ik heb het even nagevraagd aan het thuisfront:
We zijn toen in Ležaky geweest (dat ligt een flink stuk ten zuiden van Pardubice) en niet in Lidice (ligt ten oosten van Kladno.)

Ik heb ook nog even wat nagekeken op internet

zie ook : http://www.totalburnout.cz/
Tabe is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels