![]() |
|
|
#11 |
|
Legende
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
|
et voilà: kan geen vertaal computer tegenop ;-)
Ondřej Kust groet zijn fans uit Frankrijk Ondřej Kust liet op de Tsjechische sport(zaal)vloer diepe sporen achter. De volleyballer leidde de club uit Ostrava naar een titel, en naar zijn medaille-bijdrages herinneren ze zich ook bij Jihostroj ČB [= České Budějovice, opm. vertaler]. De vijfentwintiger (191cm lang) probeert zijn geluk in Frankrijk. Bij de club Arage de Sete heeft hij aan het begin van het seizoen niet veel meegespeeld, maar naar het lijkt, lijkt dat de volleybal-kaart zich eindelijk ten goede heeft gekeerd. “Ik heb net heet-van-de-naald nieuws van het thuisfront; ik zie dat Jihostroj in Zlín verloren heeft. Wat hebben die jongens eigenlijk gepresteerd?” vraagt de West-Tsjech met een onmiskenbaar Plzeň-dialect. Laatst spraken we elkaar tijdens het 80-jarig jubileum van het Tsjechische volleyballen. Toen hebt u een beetje geklaagd dat u nauwelijks op de sportvloer komt. Het is nu al een stuk beter. We hebben Caen en Tours verslagen. Na de wereldkampioenschappen heb ik in beide wedstrijden meegespeeld. U haalt de wereldkampioenschappen in Japan aan. Hebt u ze gevolgd? Sommige wedstrijden heb ik gezien. Alle Tsjechsiche wedstrijden. Ze waren in het algemeen goed, de jongens hebben de verwachtingen vervult. De Tsjechische wedstrijden hebt u in Frankrijk gevolgd? Ik bekijk via internet de programma’s van de Tsjechische televisie, zo onderhoud ik contact met het thuisfront. Zo weet ik nu, dat we besmette levensmiddelen hebben. Het ziet er naar uit, dat u inderdaad helemaal up-to-date bent? Ik volg „Poslední sezóna, Pojišťovna štěstí, Ordinace [tv series op de Tsj TV, opm. vertaler]. ’s Avonds kijk ik TV. Hoe brengt u uw vrije tijd door in Frankrijk? ‘s Avonds kijk ik TV, doe ik aan jogging om niet dik te worden. Ook fietsen wij langs het strand. Als het warm wordt, zal ik slechts op het strand liggen. We bezoeken ook een cursus Frans. Hoe brengen jullie de kerstdagen door? Met sport. De 27e gaan we naar een toernooi in Nederland. Tijdens de kerst zullen we in Frankrijk zijn. Pas aan het einde van het seizoen – in mei – ga ik naar huis. Hoe is het Franse menu? Wenst u zich tijdens de kerst eeen Tsjechische karper? Ik heb zelf een karper meegenomen. Ik zal hem wel klaar moeten maken, Belangrijkste is dat ik dan moet opruimenm, zodat Ježíše überhaupt nog komt langskomt [om cadeautjese uit te delen, opm. vertaler]. Hebt u die karper zelf in Plzeň gevangen? In tegendeel. Ik heb hem bij de Makro gekocht. Hebt u al alle cadeaus ingekocht? Voor mijn ouders heb ik al alles in Tsjechie gekocht, voor mijzelf heb ik niks aangeschaft. Deze week is voor mij voor wat dit betreft redelijk hektisch. We spraken over uw kerstavond menu, hoe ziet uw banket er bij de zee tijdens het rest van het jaar uit? Ze hebben hier nogal veel enge zee-creaturen. Verder eet ik ook veel spaghetti en ander gewoon eten. Mijn middageten is gesubsidieerd, dus ga ik naar een bistro. Als voorgerecht neem ik vaak een salade, daarna vis met aardappelen, risotto. Met andere woorden, normaal lichter verteerbare kost. Waarschijnlijk is uw eetlust toegenomen omdat u weer vaker op de zaalvloer komt... Betere tijden begonnen te gloren. Ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoud. Ik speel, we wonnen, we zijn vijfde, en meteen is alles zonniger. Nieuws naar het thuisfront stuurt u via het internet? Ik bel met mijn ouders via SKYPE. Ik heb een ingebouwde webcam, dus zien we elkaar ook nog. Bent u nog in contact met voormalige volleyballers van Johostroj ČB? Met Patník, Rubi, Strom en Jumbovi (Novák, Rubáček, Popelka en Javůrek) bel ik geregeld, met Hudec (Hudeček – opm. red.) schrijven we. Patník (Jiří Novák – speelt bij Paris Volley) ga ik a.s. zaterdag bezoeken. Met Hudec (Ondřej Hudeček - Rennes) hebben we elkaar nog onlangs gezien. Hij speelt goed, maar toch hebben we hen met drie nul verslagen. |
|
|
|