het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 16-06-06, 07:13   #21
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
na aanmelden, krijg je een @mail met daarin een download link, aanklikken, bestand opslaan of meteen uitvoeren, klaar is sylvia.
zou zo moeten werken.
welke windows versie heb je ?
of heb je per abuis de apple macintosh versie gedownload ??
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-06-06, 19:16   #22
Forum Freak

Citaat:
Marcel schreef:
of heb je per abuis de apple macintosh versie gedownload ??
Dat gebeurde mij dus ook de eerste keer, ik begreep het ook al helemaal niet.

Nog een tip om een beetje Tsjechisch te leren is DVD's kijken die Nederlands gesproken zijn met Tsjechische ondertiteling. Titanic is er zo een, en (niet lachen ) 102 dalmatiers ook .

Lukas
Lukas15 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 17-06-06, 20:21   #23
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lukas14 schreef:
Nog een tip om een beetje Tsjechisch te leren is DVD's kijken die Nederlands gesproken zijn met Tsjechische ondertiteling. Titanic is er zo een, en (niet lachen ) 102 dalmatiers ook .
Lukas
Ik denk dat het beter omgekeerd gaat: een film gesproken in het Tsjechisch gesproken bekijken met ondertiteling in een taal die je kent. Als je naar een film kijkt die in je eigen taal gesproken wordt, waarom zou je dan in godsnaam naar de ondertiteling kijken??? Zelfpijniging??? Een film bekijk je voor het plezier, en eenmaal je snapt hoe het in elkaar zit, kijk je sowieso niet meer naar de ondertiteling. Als je Tsjechisch wil leren, sla je beter een grammaticaboek open...
Elke is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-06, 07:26   #24
Forum Freak

Citaat:
Elke schreef:
Een film bekijk je voor het plezier
Kijk jij 102 dalmatiers voor je plezier ?
Lukas15 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 18-06-06, 08:21   #25
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Lukas14 schreef:
Kijk jij 102 dalmatiers voor je plezier ?
Tuurlijk, das een van de beste films ever!!!!! Al die hondjes, zo lief!!! en dan die stoute mevrouw... Echt uit het leven gegerepen...
Oud 18-06-06, 11:46   #26
Actief Lid

tonia's avatar

Nationaliteit:
Wij hebben de 3 films van Indiana Jones: Engels gesproken, Tsjechische ondertiteling, en je kan ook kiezen voor Tsjechisch gesproken met Nederlandse ondertiteling. En het is erg leuk als je dan af en toe wat oppikt.

groetjes,
Tonia
tonia is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 19-06-06, 08:38   #27
Nieuw Lid

beije756's avatar

Nationaliteit:
Hallo Sylvia,
Voor het geval het nog steeds niet gelukt is om byki.com te downloaden, kreeg ik vandaag een tip. Misschien heb je hier wat aan:
http//www.byki.com/download/fpg/Czech.shtml
succes

beije
beije756 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-06-06, 13:21   #28
Volwaardig Lid

JipJan's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Elke schreef:
Ik denk dat het beter omgekeerd gaat: een film gesproken in het Tsjechisch gesproken bekijken met ondertiteling in een taal die je kent. Als je naar een film kijkt die in je eigen taal gesproken wordt, waarom zou je dan in godsnaam naar de ondertiteling kijken??? Zelfpijniging??? Een film bekijk je voor het plezier, en eenmaal je snapt hoe het in elkaar zit, kijk je sowieso niet meer naar de ondertiteling. Als je Tsjechisch wil leren, sla je beter een grammaticaboek open...

Het aller beste is eerst een stuk dvd kijken zonder geluid (minuut of 10) dan met geluid en dan, als controle, nog een keer maar dan met de ondertiteling om te kijken hoe ver je er naast zat ... Beetje langdradig, maar voor iemand met geduld de meest 'leerzame' (zeiden ze tegen mij op de opleiding)

Daarbij is deze weg, naar mijn mening, sneller en slimmer dan het grammatica boek, want in het tsjechisch zijn te veel regels en uitzonderingen enz. Als je het veel hoort, sla je het vanzelf op. Als je honderd keer al die rijtjes doorleest met uitgangen, weet je na 2 jaar nog niets.

De allerbeste leermethode blijft naar de kroeg gaan, vrienden maken en veel praten

Tanja
JipJan is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 24-06-06, 16:41   #29
VIP Lid

Elke's avatar

Nationaliteit:
Bij mij zeiden ze op de opleiding: `sla die grammaticaboek open` en dat heeft toch vruchten afgeworpen, want na anderhalf jaar zat ik op advanced niveau. Na de lange uren grammaticaregeltjes blokken, ging ik ook wel op cafe hoor om een klapke te doen.
Tsjechisch is niet een taal die je leert door klapkes te doen. Je leert die door de grammatica te blokken en die dan te oefenen op cafe, anders versta je het systeem nooit.
Maar ik ben dan ook een grammaticabeest, niets toffers dan uitgangskes invullen. Jammer dat Chinees geen grammatica heeft, anders sprak ik het nu al vloeiend...
Oud 24-06-06, 17:21   #30
Volwaardig Lid

JipJan's avatar

Nationaliteit:
Voor ieder wat wils :-) Ik heb me er een jaar op blind gestaard en ben het pas gaan spreken toen ik de boeken dicht deed. Was trouwens al hetzelfde met Duits op de middelbare school. Ik kon al die naamvallen uit mijn hoofd en de uitzonderingen, maar gebruiken in een zin? Vergeet het maar! Ik maakte er een grote brei van.

Misschien dat Chinees wat voor mij is!
JipJan is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels