![]() |
|
|
#21 |
|
Legende
|
na aanmelden, krijg je een @mail met daarin een download link, aanklikken, bestand opslaan of meteen uitvoeren, klaar is sylvia.
zou zo moeten werken. welke windows versie heb je ? of heb je per abuis de apple macintosh versie gedownload ?? |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
Nog een tip om een beetje Tsjechisch te leren is DVD's kijken die Nederlands gesproken zijn met Tsjechische ondertiteling. Titanic is er zo een, en (niet lachen ) 102 dalmatiers ook .Lukas |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Forum Freak
|
Citaat:
? |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Actief Lid
|
Wij hebben de 3 films van Indiana Jones: Engels gesproken, Tsjechische ondertiteling, en je kan ook kiezen voor Tsjechisch gesproken met Nederlandse ondertiteling. En het is erg leuk als je dan af en toe wat oppikt.
groetjes, Tonia |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nieuw Lid
|
Hallo Sylvia,
Voor het geval het nog steeds niet gelukt is om byki.com te downloaden, kreeg ik vandaag een tip. Misschien heb je hier wat aan: http//www.byki.com/download/fpg/Czech.shtml succes beije |
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Volwaardig Lid
|
Citaat:
Het aller beste is eerst een stuk dvd kijken zonder geluid (minuut of 10) dan met geluid en dan, als controle, nog een keer maar dan met de ondertiteling om te kijken hoe ver je er naast zat ... Beetje langdradig, maar voor iemand met geduld de meest 'leerzame' (zeiden ze tegen mij op de opleiding)Daarbij is deze weg, naar mijn mening, sneller en slimmer dan het grammatica boek, want in het tsjechisch zijn te veel regels en uitzonderingen enz. Als je het veel hoort, sla je het vanzelf op. Als je honderd keer al die rijtjes doorleest met uitgangen, weet je na 2 jaar nog niets. De allerbeste leermethode blijft naar de kroeg gaan, vrienden maken en veel praten Tanja |
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
VIP Lid
|
Bij mij zeiden ze op de opleiding: `sla die grammaticaboek open` en dat heeft toch vruchten afgeworpen, want na anderhalf jaar zat ik op advanced niveau. Na de lange uren grammaticaregeltjes blokken, ging ik ook wel op cafe hoor om een klapke te doen.
Tsjechisch is niet een taal die je leert door klapkes te doen. Je leert die door de grammatica te blokken en die dan te oefenen op cafe, anders versta je het systeem nooit. Maar ik ben dan ook een grammaticabeest, niets toffers dan uitgangskes invullen. Jammer dat Chinees geen grammatica heeft, anders sprak ik het nu al vloeiend... |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Volwaardig Lid
|
Voor ieder wat wils :-) Ik heb me er een jaar op blind gestaard en ben het pas gaan spreken toen ik de boeken dicht deed. Was trouwens al hetzelfde met Duits op de middelbare school. Ik kon al die naamvallen uit mijn hoofd en de uitzonderingen, maar gebruiken in een zin? Vergeet het maar! Ik maakte er een grote brei van.
Misschien dat Chinees wat voor mij is! ![]() |
|
|
|