het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-06-08, 20:44   #81
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
moor schreef:
Bericht bekijken
Weet iemand een goede lokatie om op forel te vissen in de buurt van Spindleruv.
vliegvissen neem ik aan????

Boven Spindleruv splitst de Labe (Elbe) zich in tweeën.
Deze splitsing is mij aangewezen als hotspot door een Tsjechische (vlieg)visgids. Ik heb hier zelf 2 jaar geleden gestaan, maar er kwam toen erg veel water naar beneden dat het onbegonnen werk was.
Het is een moeilijk begaanbaar en ruig terrein, het water is er ook ruig en lastig te waden.
Maar wat maakt het uit als je goed vangt.

Het is een mooie plek met veel water en grote keien, en stroomversnellingen.
Volgens mij is dat wel de grens van 2 verschillende vergunningen, dus daar moet je wel rekening mee houden.
Parkeren kun je bij de benzinepomp aldaar.

Jos

Laatst aangepast door Jos van Zetten; 30-06-08 om 20:53.
Jos van Zetten is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-07-08, 19:12   #82
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Visakte Vrchlabi

Weet iemand waar je in Vrchlabi een visakte kunt halen en waar je goed kunt vissen.
moor is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-07-08, 19:22   #83
VIP Lid

jan nijdam's avatar

Nationaliteit:
In de hoofdstraat van Vrchlabi zit een heel goede dierenzaak, die ook een mooie afdeling visserij heeft. Volgens mij heeft deze zaak ook visaktes te koop, maar als je even de zoekfunctie gebruikt, zul je zien dat Jos van Zetten er ook veel over heeft geschreven.

Volgens mij is dit de link
http://www.tsjechie.net/board/f32/vi...chie-5204.html

Succes
jan nijdam is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 12-07-08, 23:23   #84
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
Wat Jan schrijft klopt bijna, de dierenzaak verkoopt vergunningen maar alleen op vertoon van je Tsjechische visakte.
Over het verkrijgen van de akte is in deze topic al veel uitleg gegeven

Er worden hier vaak vragen gesteld over het verkrijgen van akten en vergunningen. Daar bestaat nog wel eens wat onduidelijkheid over.
Ik heb hier al het een en ander over geschreven, maar om mijn uitleg te onderbouwen het volgende:

Petr, de Tsjechische visgids die ik nu een paar jaar ken heeft hier en stuk over geschreven op zijn website. Zijn uitleg kun je HIER lezen.

Veel visplezier!

Jos

Laatst aangepast door Jos van Zetten; 12-07-08 om 23:30.
Oud 13-07-08, 00:55   #85
Actief Lid

Patrick Kroon's avatar

Nationaliteit:
Kijk eens naar deze pagina: www.tsjechiepagina.nl.

Laatst aangepast door PuNkEnStEiN; 13-07-08 om 08:23.
Reden: Link iets aangepast.
Patrick Kroon is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 13-07-08, 14:59   #86
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
Ik heb het stukje uit bovenstaande link hier heen gekopieerd.
Dit om te waarschuwen voor de fouten die er in staan:

Voor het vangen van een forel of zalm zalm in Tsjechie?? of wordt er vlagzalm bedoeld? hoeft u niet naar Noorwegen of Schotland af te reizen. In Tsjechië is het werkelijk prachtig en afwisselend vissen. De natuur in Tsjechië is zeer afwisselend. Door heel Tsjechië zoeken beekjes hun weg door ongerepte bossen en ook voor wild stromende rivieren kunt u in Tsjechië terecht. Los van het grote aanbod rivieren zijn de meren in het land zeer gevarieerd, zowel in afmeting als de soorten vis.

Door de enorme verscheidenheid van typen wateren kunt u ook op vele manieren vissen. De beken lenen zich goed voor vliegvissen op regenboogforellen een enkele (gekweekte) regenboog, 95% is beek / bruineforel en vlagzalmen. In de kleine meren kunt u natuurlijk goed vanaf de kant vissen en de grote meren kunnen vanaf een boot bevist worden op zalm zalm??, snoek, baars en voorn meerval en grote karpers.

Belangrijk om te weten is dat u in Tsjechië een visvergunning én een soort viskaart nodig heeft. De kosten voor deze documenten zijn redelijk laag 100Kr voor 3 jaar en ong.1200Kr (salmonide) / ong 800Kr (witvis e.d.) voor 1 week en u helpt hiermee de visstand op peil te houden. De visvergunning is een officieel document wat 1 dag, 2 dagen, korter dan een jaar of 1 jaar geldig is 1 jaar of 3 jaar. De viskaart is een soort strippenkaart geen strippenkaart, er wordt verwacht dat je de vangsten er op bij houd met een geldigheid van 1 dag, 2 dagen, 1 week, 2 weken, 1 maand, 6 maanden of 1 jaar voor buitenlanders 1 week of 2 weken. Er zijn twee soorten viskaarten, één voor salmoniede water(rivieren) en één voor de stuwmeren (niet salmoniede water) Er zijn ook veel rivieren die geen salmonide water zijn.

Om een visvergunning te krijgen dient u zich geldig te kunnen legitimeren met uw paspoort. De viskaarten en vergunningen zijn bij de locale gemeente vvv's te verkrijgen of hengelsportwinkels. Vergeet niet te vragen wat de uitzonderingen op de regel zijn, want niet alle wateren zijn legaal te bevissen: ondanks uw visvergunning. aanvulling: Dat staat duidelijk aangegeven op de Tsjechische vislandkaarten die te koop zijn per regio, rood water is salmonide, blauw is geen salmonide en paars en groen prive water. Het is van het grootste belang dat u in Nederland een visvergunning heeft of lid bent van een visvereniging; anders kunt u in Tsjechië geen visvergunning krijgen! aanvulling: Nederlandse verguning/akte mee dus. En een verlopen Tsjechische visakte kunen tonen is ook een pluspunt. Mocht u aan alle voorwaarden hebben voldaan zal vissen in Tsjechië een onuitwisbare indruk achterlaten DAT KLOPT!

Om een voorbeeld te geven van de vis/landkaart omgeving Lipnomeer:

Laatst aangepast door Jos van Zetten; 13-07-08 om 15:09.
Oud 28-07-08, 15:38   #87
Actief Lid

Jos van Zetten's avatar

Nationaliteit:
Ik heb hier al weer de eerste forelletjes gevangen.
Achter de camping van Jan en Akkelien zijn ze te vangen, wel klein grut hoor.

De kaart met viswateren en vergunningen van deze omgeving (waar al vaker naar verwezen heb in deze topic) zal ik aan Jan en Akkelien geven als ik vertrek.
Dan kunnen andere gasten er ook gebruik van maken.

Ik koop volgende keer wel weer een verse.

Nu ga ik snel nog een paar forellen vangen, want vanavond hebben we hier een BBQ.

Jos
Oud 30-10-08, 14:21   #88
Ron
Actief Lid

Nationaliteit:
Hm.. wat voor een hengel en draad moet je wel niet hebben als je een meerval van 1.96m binnen wilt halen, allemachtig . Heb zelf 1 x op Zwaardvis gevist met een bood en dan met trolley.. nou ik had niets maar een andere man had er eentje van 3 meter aan hangen.. Maar goed dat je dan een hengel hebt die niet of nauwelijks buigt en zo dik is als een boomstam.. . Tevens was dat draad echt gigantisch dik, kon amper op de molen.

Kortom waarmee vis je op meerval? Beetje dezelfde manier van vissen zoals op Karper of niet?
Ron is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels