![]() |
|
|
#31 |
|
Legende
|
Re: Fietsen in Tsjechie
Fietsen in Tsjechië .
In Tsjechië? Een vraag die hoort bij de relatief grote onbekendheid van Tsjechië als vakantieland. Voor veel Nederlanders houdt de bekendheid op bij de inderdaad schitterende hoofdstad Praag. Maar de republiek heeft heel wat meer te bieden op allerlei gebied. Schilderachtige landschap Zo valt er voor fietsers al trappend veel te genieten in het gevarieerde vaak schilderachtige landschap. Prachtige natuur, culturele en historische bezienswaardigheden. Te zien als je kiest uit een aanbod van meer dan dertig fietsroutes. Soms pittig klimmen Soms is het pittig klimmen bijvoorbeeld als je het imponerende Reuzengebergte doorkruist. Maar rustigjes aan doen kan ook op vlakke routes langs rivieren zoals de afwisselende route langs de Morava of langs de Elbe. Er zijn routes die Praag aandoen. Of gewijd zijn aan de componist Smetana. Keus zat. Toerfietsers en mountainbikers komen in Tsjechië aan bod. Liever het eigen karretje thuis laten? Geen bezwaar. Er kunnen fietsen gehuurd worden. Tsjechië is voor de echte fietser een ware uitdaging. Er bestaat een speciale brochure over fietsen in Tsjechië. Deze is aan te vragen bij het Tsjechische Bureau voor Toerisme in Amsterdam, 020-575 30 14, of stuur een e-mail naar info-nl@czechtourism.com met het verzoek en vermeld naam en adres. Gratis overzichstkaart campings Een landkaart van Tsjechië met daarop de lokatie van ruim 500 campings is gratis verkrijgbaar bij het Tsjechisch Bureau voor Toerisme. Circa 60 campings zijn aangesloten bij een vereniging en zijn geklassificeerd van één tot en met vier sterren. De kaart fungeert tevens uitstekend als autokaart. Stuur een e-mail naar het Tsjechisch Bureau voor Toerisme (info-nl@czechtourism.com) voor een gratis exemplaar van de campingkaart. www.czechtourism.cz (ned) www.camp.cz (ned |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
fietsen Ongelooflijk! prachtige routes, door bergen en dalen. Je ziet er veel moutainbikers. Doe ik ook. Dwars door de bossen, door weilanden en beken heen. Om met mijn neven te spreken: Mountainbaiken in Nederland is niet leuk meer na het avontuur in Tsjechie!Gewoon doen en zoek de spanning op. Niet vergeten: helm op.
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Forum Freak
|
Re: Info over fietsen in Tsjechië?
Ikzelf heb helemaal geen ervaring met fietsen, maar ik meende me vaag te herinneren dat er een fietswinkel bestaat in Woerden, dus toen ik op 'fietswinkel en Woerden' zocht kwam ik de volgende links voor je tegen:
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/ http://www.slowakije-veenstra.nl/fie...n_tsjechie.htm (reisverslag van fietstocht) fietsforum: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/vi...light=tsjechie en http://www.wereldfietser.nl/phpbb/vi...light=tsjechie kaarten: http://www.cykloserver.cz/CykloServe...ntRubrKis=1005 en http://www.shocart.cz/en/digitalni-m...e-aplikace.php op deze beide sites zijn diverse kaarten/atlassen en digitale kaarten te vinden over de kaarten: Shocart-fietskaarten Tsjechië 1:75.000 De ideale fietskaarten voor Tsjechie. Ingetekende bestaande routes, hoogtelijnen, campings enz. Ook begeleidend boekje met dagtochten incl. hoogte profiel Shocart-fietskaarten Tsjechië 1:100.000 Deze Shocartactive-serie met een schaal van 1:100.000 is een fiets/wandelkaart. De interregionale fietsroutes zijn alle ingetekend. Tevens zijn hoogtelijnen aanwezig op de kaart. De kaart heeft een zeer prettig kleurbeeld. Tevens zeer veel toeristische info en vermelding van de campings. Bij Shocart kosten deze kaarten ongever 80 kronen, en bij de fietswinkel bijna 5 euro per stuk. (Belangrijk is dus om te weten naar welke streek je wilt, want anders koop je onnodig kaarten. Het zijn er nl resp. zo'n 70 en 20 stuks.) Bij shocart hebben ze ook nog andere fietsatlassen op de website staan. De engelse website van hun werkt bij mij niet, dus alles is in het Tsjechisch. Ga steeds even terug via de startpagina (titulní strana), dat werkt het makkelijkste. Vaak zijn deze kaarten echter ook bij de plaatselijke 'toerist info', boekhandel of grotere tankstations te koop. Gebruik ook eens de zoekfunctie en de links van dit forum voor de algemene Tsjechie sites. Ik hoop dat ik jullie weer een eind verder op weg heb gehoplen. En er zal ongetwijfeld meer te vinden zijn op internet. Veel plezier met jullie voorbereiding en fietstocht en laat je ervaring weten op het forum, zodat anderen hier ook weer wat aan hebben. groetjes Jeanne |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Actief Lid
|
Nieuwe fietsroutes in Praag
* Troja - grens van Praag: 1,8 km nieuwe route langs zoo, een veerpontje voor fietser in Sedlec (sinds juni)
* Praha 10, Greenway Botiè: sinds januari Vrsovice treinstation - Petrohradská ulice/straat * Libeò-Kyje: route werd vanuit Freyova ulice tot Kyjsky rybník (vijver) verlengd * Modøany-Zbraslav: Povltavská stezka (route langs Vltava) * Fietsroute bij hotel Hilton: verbinding met Povltavská stezka (nog niet klaar) * Hvìzda-Ladronka: Praha 6 wil een brug over Bìlohorská ulice laten bouwen om de route vanuit Ladronka naar Hvìzda te verbinden * Køižovatka Ovenecká: een speciale rijstrook voor de fietser Bron: Idnes |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Gast
|
Fietsverhuur.........
Deze zomer gaan wij een week naar Zuid Bohemen, een 2 weken naar het Reuzengebergte.
Vorig jaar voor het eerst naar Tsjechie geweest, dit jaar dus weer! Nou lijkt het ons zo leuk om b.v. een weekje fietsen te huren, is dat eigenlijk wel mogelijk in Tsjechie?? Alle voorgaande jaren gingen we naar Oostenrijk, daar is het huren van fietsen, net als alle andere dingen enorm duur, 10 euro voor een halve dag b.v.... Heeft iemand enig idee of het kan en wat het ongeveer kost? Verder nog leuke ideeen voor kinderen? 12 en 16 jaar, jongens? zoals, raften, survival dingen, zwembaden....... Sacha |
|
|
|
#37 |
|
Forum Freak
|
Re: Fietsverhuur.........
Sacha,
Ik heb geen idee of je er uberhaupt wel fietsen kunt huren, op de schaal zoals wij dit kennen. Ik weet één camping waar ze fietsen verhuurden (kolo=fiets) en dat was in Prihrazy (ik schrijf de naam ongetwijfeld fout) in Cesky Raj. Voor de rest heb ik het eigenlijk nog nooit gezien en er wordt ook niet zo vaak gefietst als bij ons. Als de mensen gaan fietsen is het meestal op een mountainbike de bossen in. Alvast heel veel plezier in Tsjechië Jeanne |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Lid
|
Ja inderdaad, volgens mij wordt er hartstikke weinig gefietst in Tsjechië. Die tijd dat ik in Praag ben geweest heb ik misschien een stuk of 20 fietsers gezien, en dat in 4 dagen.
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Legende
|
Hier de allernieuwste fietsroutes rond Praag,
* Troja - grens van Praag: 1,8 km nieuwe route langs zoo, een veerpontje voor fietser in Sedlec (sinds juni) * Praha 10, Greenway Botiè: sinds januari Vrsovice treinstation - Petrohradská ulice/straat * Libeò-Kyje: route werd vanuit Freyova ulice tot Kyjsky rybník (vijver) verlengd * Modøany-Zbraslav: Povltavská stezka (route langs Vltava) * Fietsroute bij hotel Hilton: verbinding met Povltavská stezka (nog niet klaar) * Hvìzda-Ladronka: Praha 6 wil een brug over Bìlohorská ulice laten bouwen om de route vanuit Ladronka naar Hvìzda te verbinden * Køižovatka Ovenecká: een speciale rijstrook voor de fietser Bron: Idnes Gepost door Aja op 24-04-2005 |
|
|
|