Registreren
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Vakantiehuizen
Agenda Ledenlijst FAQ Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Terug   het Tsjechisch Forum - Cultureel - Kunst & Literatuur
Babicka

Babicka

Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken Weergave
Oud 17-01-06, 10:43   #11
Pelhřimov
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Babička tentoonstelling 15 jan - 10 mrt 2006

Op de tentoonstelling "ŠŤASTNÁ TO ŽENA!" (Wat een gelukkige vrouw!), die loopt van 15 januari tot 10 maart 2006 in het Regionale museum van K.A. Polánek te Žatec, is een aantal historische edities van Babička te bewonderen uit de collectie van mevrouw Marie Rendlová uit Ustí nad Labem.

http://www.muzeumzatec.cz/Stranky/Muzeum/vystavy.htm

Adres:
Regionální muzeum K. A. Polánka
Husova 678, Žatec 438 01

Tel./Fax: 415 749 466
E-mail: rmz@muzeumzatec.cz

Openingstijden (het hele jaar door):
ma - vr 8:00 - 15:30 uur

Over de verzameling van mevr. Rendlova was er al eerder een leuk artikeltje: http://www.radio.cz/en/article/63337
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 26-09-06, 19:49   #12
dieter
Super Lid

dieter's avatar

Nationaliteit:
Ik schreef me in voor de eerste druk, maar dat maak ik hierbij ongedaan: ik kocht het in het Duits, in dat mooie verouderde Prager Deutsch in de vertaling van Dr. Kamill Eben, die in Praha-Smichov woonde... En ik denk dat je bijna geen betere vertaling (cq hertaling) kunt hebben.
Oud 26-09-06, 20:08   #13
Pelhřimov
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Zaterdagmiddag 30 september is er van 13-16 uur in Rotterdam een lezing over Babicka
Oud 26-09-06, 20:25   #14
Rudolf
Super Lid

Rudolf's avatar

Nationaliteit:
Zie hier
Oud 01-10-06, 14:26   #15
Pelhřimov
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Afgelopen zaterdagmiddag zijn wij naar de lezing geweest in Rotterdam. Voor ons was het de eerste echte kennismaking met Babička en Božena Němcová. Het was heel interessant omdat je zo een beeld krijgt hoe men zo'n 150 jaar geleden leefde in Tsjechië. Het boek wordt nl. door de tekening van volksgebruiken en tradities beschouwd als een 'encyclopedie van het Tsjechische dorp'.

Allereerst werd het eerste hoofdstuk, wat al uit het Tsjechisch vertaald was naar het Nederlands, voorgelezen door Kees Mercks. Hij is de man die dit vertaald heeft.

Daarna werden er fragmenten getoond uit de film die gemaakt is in 1971. Hierbij werd een uitleg gegeven door Lenka Bottema-Kolegarová, de vrouw die in deze film Adélka, één van de kleinkinderen van ‘grootmoeder’ (= Babička) speelde. Ze vertelde heel boeiend over hoe de filmopnames in die tijd plaats vonden.

Na afloop was er gelegenheid om nog wat met elkaar te praten. Ook waren er afbeeldingen te zien uit verschillende Babička-uitgave’s. Maar ook andere werk van Božena Němcová werden tentoongesteld.
Antwoord

Onderwerp-opties In onderwerp zoeken
In onderwerp zoeken:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Nederlands Cesky English Deutch

© 2007 Tsjechie.net - Forum: vbulletin- Weather: In-pocasi.eu - Stats: Opentracker.net - SEO by vBSEO 3.0.0 - RSS Feed