het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 30-08-06, 15:11   #51
VIP Lid

Keesi's avatar

Nationaliteit:
Goeie ervaringen zijn er ook

Ik heb 3 jaar tsjechische les achter de rug en als ik een (mij onbekende) Tsjech(ische) iets wil vragen begin ik altijd met:
"Jsem Holand'an. Nemluvím česky dobře. Mluvíte anglicky? Německy?"
("Ik ben hollander. Ik spreek niet goed tsjechisch. Spreekt u engels? Duits?")
Als dat dan geen resultaat geeft probeer ik het in mijn beste tsjechisch en het lukt me dan meestal toch nog wel om zo ongeveer te weten te komen wat ik wil. Alleen sommige (vele) tsjechen spreken zo snel, dat ik herhaaldelijk moet vragen om het nog eens te zeggen en dan wat langzamer. Maar altijd is men vriendelijk en soms probeert men zelfs me te helpen (met bijvoorbeeld de uitspraak). Soms loopt met wel 100 meter mee om de juiste plek aan te duiden of je beter op weg te helpen of gaat zelfs mee de winkel in om je te helpen de winkelier duidelijk te maken wat je wil. Ik heb alleen maar prettige ervaringen met de behulpzaamheid van mensen in Tsjechie.

Maar met bestellen van eten gaat het bij mij ook wel eens mis. Dat dat geen ramp hoeft te zijn blijkt uit dit verhaaltje.
We waren op 1 mei dit jaar op weg van Kutna Hora naar Javornik (jawel, naar Esthertje) toen we in een klein plaatsje (Hořice??) plotseling op het dorpsplein temidden van de plaatselijke kermis terecht kwamen.
Daar het lunchtijd was wilden we ergens ons gebruikelijke kopje soep nuttigen. In het enige restaurantje (meer een hospoda, formica tafeltjes zonder kleedje, etc.) was het druk. We kregen van een aardig meisje de dagkaart aangereikt. 2 soorten soep: hovězi vývar (runderbouillon) en dršt'ková. De hovězi vývar was doorgestreept, uitverkocht. Wat dršt'ková was wisten we niet, maar ach, zo leer je nog eens wat. Dus 2 x dršt'ková en 2 biertjes (kleine) besteld en ook snel gekregen. Met rohliky erbij. Zag er op het eerste gezicht goed uit en rook best lekker.
Toen we in de soep roerden zagen we allemaal stukjes wit "spul", dat verdacht veel op spek leek. Nu is mijn reisvriend Cor "allergisch" voor spek. Lust hij niet en hij kan er ook echt niet tegen. Dus het gezicht van Cor betrok en hij zei: "Dit moet ik niet, dat is spek". Ik heb maar eens geproefd en spek was het niet. Wel zacht en een beetje glibberig, maar het smaakte niet slecht. Ik heb mijn soep dan ook opgegeten, maar Cor heeft alleen de bouillon eraf geschept en het witte spul in de soepkop laten zitten.
Toen het serveerstertje de soepkoppen kwam halen zag ze in de kop van Cor het witte spul liggen en ze werd heel rood in het gezicht. Of het niet goed was? Of we nieuwe soep wilden? Of iets anders? Nee, nee, het was goed zeiden we en we wilden betalen. Ze verdween naar achter de bar. Even later kwam ze met een oudere vrouw met een schort voor naar ons toe, de kokkin misschien? Ook zij vroeg of de soep niet goed was. Nee, nee zeiden we. Maar wat is er dan? U hebt die soep besteld en toch niet opgegeten! Wilt u nieuwe soep of iets anders? Dan hoeft u deze soep niet te betalen. Dat was een genereus aanbod, maar ik had genoeg gegeten en Cor durfde niet meer omdat er alleen een tsjechische kaart was en hij mijn kennis van het tsjechisch niet meer vertrouwde. We zeiden weer nee, dankje. Toen vroeg ze weer wat er dan mis was. Ze zat er blijkbaar erg mee. En toen moesten we wel schoorvoetend bekennen, dat we niet wisten wat we besteld hadden, dat we niet wisten wat dršt'ková was! Nu bij ons het schaamrood op de kaken. Ik had bij het bestellen stoer een paar standaard zinnen tsjechisch gesproken en daarmee de indruk gewekt, dat we goed wisten wat we bestelden. En dat was niet zo!
Dat uitleggen aan de vrouw liep niet zo vlot, omdat ik een paar keer een woordje moest opzoeken in mijn woordenboekje (prisma). De vrouw zag dat en begreep dat we buitenlanders waren. Ze vroeg of ze het boekje even mocht vasthouden en zocht iets op, dat ze me liet zien. Daar stond het: "Dršt'ková polévka = pens-soep".
En toen werd het ook bij mij wit om de neus. Ik had nooit pens gegeten en wist ook niet precies wat het was. Ik had er altijd een vies idee bij gehad.
Het incidentje had inmiddels al aardig de aandacht getrokken van de overige aanwezigen, ik vermoed veel stamgasten. De vrouw zag dat ik wit wegtrok en wendde zich tot de andere aanwezigen. "Ze hebben dršt'ková besteld en ze wisten niet wat dat was. En nu vinden ze het vies!". Waarop er een algemeen gelach uitbrak. Daar schrok de vrouw toch wel wat van en ze vroeg of we echt niks anders van haar wilden accepteren. We bleven nee zeggen en dat het onze schuld was en dat we wilden betalen. Ze knikte en liep naar de bar. Ze kwam even later terug met de rekening en 2 halve liters pivo. "Van het huis" zei ze. Toen ik verschrikt bedankte voor het bier en zei dat ik moest autorijden werd mijn pivo vervangen door een alcohol vrije. En de hele tent proostte met ons. "Na zdravi!!" en er werd vriendelijk gelachen.
We hebben de rekening met een aardige fooi betaald en zijn weer verder gegaan. Toen we buiten langs het raam liepen zwaaiden vele mensen naar ons en staken hun bierglas in de lucht. Hoe hoogmoed ten val kwam (mijn stoere tsjechisch) en alles toch weer goed kwam.
P.S. Cor heeft op de kermis maar een flinke klobassa gekocht en opgegeten.
Keesi is online now   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 15:35   #52
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Prachtig, Kees!
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 15:36   #53
Actief Lid

Raymond Veronika's avatar

Nationaliteit:
Kees, dat is een schitterende ervaring. Leuk geschreven ook......

zo zijn de tsjechen dan ook wel weer he.....
Raymond Veronika is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 16:17   #54

kukel's avatar

Nationaliteit:
Dank zj de moeilijke taal kom je toch in de meest aardige situaties terecht.
Tenminste, later vind je ze aardig.
En wij gniffelen en genieten mee.
Dank je wel Kees.
Opdat de volgende keer weer iets in de soep mag lopen.
We horen graag van je.

Groet van Kukel die er wel soep van lust.
kukel is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 17:02   #55
Forum Freak

Pelhřimov's avatar

Nationaliteit:
Schitterend geschreven Kees.
Zulke dingen leer je alleen in de praktijk en meestal niet op de Tsjechische lessen
Pelhřimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 18:25   #56
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Dit gebeuren is voor mij heel bekend, in al die jaren dat ik in het buitenland kwam gebeurde mij dit ook vaak en zo leerje een heleboel en zo leer je ook dat de mensen best vriendelijk en goed zijn.Dit zijn dan de positieve kanten van in het buitenland vertoeven, meestal word alleen de negatieve kant belicht.
amrod is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 30-08-06, 19:50   #57
VIP Lid

prachtig vertelt,en ja in al die jaren beleef je een hele boel,voor ons ook nog steeds allemaal positieve dingen
bedankt voor het mogen meegenieten
spookycat is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-06, 06:24   #58
VIP Lid

Elly's avatar

Nationaliteit:
Prachtig beschreven Keesi! Wat is een klobassa? Zat vast geen spek in
Elly is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 31-08-06, 06:56   #59
Lid

becherovka's avatar

Nationaliteit:
dat is een worst
becherovka is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 01-09-06, 10:25   #60
Nieuw Lid

schreuder's avatar

Nationaliteit:
schandalig dat ze er de politie bij halen.
Zou ook niet weten waar ik het moet zoeken zo.
Schrik je wel de mensen af om nog een x naar tsjechie te gaan.
Gelukkig zijn er veeeeeeel restaurants waar je wel normaal kan eten zonder politie omdat je elkaar niet begrijpt.

Sorry Keesi moest wel even lachen om je verhaal.
Voortaan eerst in je woordenboekje kijken voordat je iets besteld
schreuder is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels